Itsetuntemus

Kärkkäästä kivaksi – 10 keinoa, joiden avulla opit olemaan mukavampi tyyppi

Kritiikille ja sarkasmille on hetkensä, mutta kärkäs ihminen ajautuu helposti konflikteihin. Mukavuus ei kuitenkaan tarkoita mielistelyä. Riittää, kun olet lempeä itsellesi ja muille, kuuntelet ja autat arkisissa asioissa.
30.1.2019 Teksti: Janica Brander Kuvat: iStock

Olitko mielestäsi sarkastisen hauska, mutta sait taas kuulla olevasi ilkeä? Tulkitsevatko muut rehellisyytesi tahdittomuudeksi? Kuvaillaanko sinua valittajaksi?

Jos et osaa annostella sarkasmia ja kriittisyyttä, voit vaikuttaa happamalta, vaikka sisälläsi piileskelisi herkkis. Nuivasta imagosta eroon pääseminen ei kuitenkaan vaadi ihmeitä. Aloita harjoittelu hymyilystä. Kuuntele, kun toinen puhuu, äläkä keskeytä häntä ironisilla heitoilla.

1. Hymyile enemmän

Vinkki voi kuulostaa naurettavan yksinkertaiselta, mutta hymyn voima on valtava.

Hymylihasten käyttö aktivoi aivoja ja lisää mielihyvähormonien eritystä. Hymyilevä ihminen suhtautuukin positiivisemmin itseensä ja muihin.

Hymyile enemmän sekä läheisillesi että satunnaisille vastaantulijoille. Kun ilmaiset eleilläsi avoimuutta ja lämpöä, muutkin suhtautuvat sinuun lempeämmin.

Lue myös: Hymy parantaa terveyttäsi – 5 syytä kääntäää suupielet ylöspäin

2. Viljele hyviä käytöstapoja

Tervehdi, avaa ovi, tarjoudu kantoavuksi, ojenna vesikannu. Pienillä teoilla on suuri voima. Vaikka et olisi näyttävien positiivisten eleiden ihminen, pääset pitkälle klassisilla hyvillä tavoilla.

3. Kuuntele muita

Kun toisella on asiaa, anna hänen puhua rauhassa, vaikka olisit asiasta eri mieltä. Älä suhtaudu vuorovaikutukseen kilpailuna, joka sinun pitää voittaa olemalla nokkelin, ironisin tai äänekkäin.

Yritä painaa muiden puheet mieleesi. Osoitat olevasi toisesta kiinnostunut, kun muistat seuraavalla tapaamiskerralla edes hieman, mistä puhuitte viimeksi.

Mieti myös, kannattaako jokainen mieleen pulpahtava asia sanoa, vaikka se olisi totta. Kuulostele, onko toinen tarpeeksi vahva vastaanottamaan totuuden. Tarvitseeko hän enemmän kuuntelijaa kuin neuvojaa?

Lue myös: Irja Askola uskoo, että hyvän tekeminen kannattaa aina – ”Usein riittää, että on läsnä ja kuuntelee”

4. Kysele kuulumisia

Sen lisäksi, että kuuntelet muita, rohkaise heitä kertomaan itsestään. Ilmaise kiinnostusta myös muiden pieniä ja arkisia asioita kohtaan: miten kesäloma sujui, mitä teit viikonloppuna?

5. Kehu muita, kiitä maailmaa

Jos olet kova kritisoimaan, mutta panttaat kehuja, annat itsestäsi nuivan vaikutelman.

Havainnoi tietoisesti mukavia asioita, joita ympärilläsi tapahtuu. Jos työkaverisi keittää hyvää kahvia, kehu häntä. Kun tulet iloiseksi auringonpaisteesta, sano se ääneen.

Lue myös: Miksi kumppani ei koskaan kehu? Syy voi löytyä lapsuudesta

6. Säännöstele sarkasmia

Viiltäville vitseille ja nokkelalle piikikkyydelle on omat hetkensä. Jos olet aina sarkastinen, vaikutat kylmältä, jopa ilkeältä.

Sarkasmi on meille joskus keino keksiä sanottavaa vaikeissa tilanteissa. Aina ei kuitenkaan tarvitse sanoa mitään. Mieti, olisiko hiljaisuus tai halaus parempi vaihtoehto kuin terävä lohkaisu.

Lue myös: Piste piruilulle – erota kiusoittelu ilkeydestä

7. Jaa jotain henkilökohtaista

Herkkyyksiensä jakaminen ilmaisee vastavuoroisuutta. Sinun ei tarvitse paljastaa intiimeimpiä salaisuuksiasi koko maailmalle, mutta jaa jotain. Kun toinen kertoo epäonnistumisestaan, ilmaise samaistumista kertomalla omasta mokastasi.

8. Älä jumitu valittamaan

Huonosta palvelusta, epäasiallisesta käytöksestä ja pahasta olosta saa valittaa. Jos kuitenkin takerrut jokaiseen pieneen ärsyttävyyteen, koko elämä tuntuu vastoinkäymisten sarjalta ja jokainen ihminen sietämättömältä.

Älä jumitu jokaiseen sapetukseen. Havainnoi niiden vastapainoksi mukavia asioita. Tällöin myös kritiikkisi otetaan vakavammin, eikä siihen suhtauduta turhasta nurisemisena.

Jos ajaudut riitoihin somessa, mieti, kannattaako jokaiseen väittelyyn lähteä mukaan. Kannattaisiko sulkea puhelin ja tuulettaa tunteitaan kävelyllä?

Lue myös: Oletko negatiivisuuden kierteessä? Näin vapaudut valittamisen taakasta

9. Näe harmaan sävyt

Ihmisten ja asioiden luokittelu hyviksi ja pahoiksi on helppoa. Se antaa sinusta kuitenkin jyrkän vaikutelman. Muut voivat vältellä seuraasi pelätessään tuomiotasi.

Yritä ymmärtää, että maailma ja ihmiset ovat monimuotoisia ja monimutkaisia. Harmaan sävyjen näkeminen vaatii enemmän kuin mustavalkoisuus, mutta se opettaa inhimillisyyttä ja empaattisuutta.

10. Vahvista itsetuntoasi ja armollisuuttasi

Piikikkyys kumpuaa usein epävarmuudesta ja pahasta olosta. Kun luotat itseesi, sinun ei tarvitse olla koko ajan hyökkäysvalmiudessa. Sen lisäksi, että yrität nähdä hyvää muissa, opettele rakastamaan itseäsi.

Joskus empaattiseksi ja itsevarmaksi kasvaminen vaatii suuria elämänmuutoksia ja ammattiapua. Ole itsellesi armollinen, vaikka ottaisit välillä takapakkia. Kukaan ei kasva vahvaksi ja lempeäksi yhdessä yössä.

Lue myös: Ole empaattinen myös itsellesi

Lähteet: Psychology Today, Social Psych Online, Suomen Mielenterveysseura, WikiHow