Itsetuntemus

Käytä energiavarojasi oikein – Tasapainoa elämään plussa-menetelmällä

Tiedätkö, millaiset energiavarat sinulla on? Entä miten omia energiavarojaan voi kartuttaa? Omaan jaksamiseen kannattaa suhtautua elämän pääomana: jotta et joudu vararikkoon, energiatilisi täytyy olla jatkuvasti plussalla.
9.8.2016 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Kuulostaa houkuttelevalta ajatukselta tehdä elämässä ainoastaan asioita, jotka antavat energiaa. Se ei kuitenkaan käytännössä ole mahdollista, sillä arki ja elämässä eteneminen vaativat myös sellaisten asioiden tekemistä, joihin kuluu energiaa.

Ajattele energiavarojasi kuin rahaa

Mutta miten on mahdollista selvittää, millaiset omat energiavarat oikein ovat? Vaikka energiavaroja ei voi mitata numeroin, voi omia energiavarojaan ajatella kuin rahaa pankkitilillä.

Jotta et joudu vararikkoon ja voit hyvin, pankkitilisi täytyy olla jatkuvasti plussalla. Siksi siis rahaa eli positiivista energiaa antavia asioita täytyy olla enemmän kuin menoja eli energiaa vieviä asioita.

Tässä ajatusleikissä pankkitili on kuin oma keho. Jos pankkitilisi menee miinukselle, joudut maksamaan tilin ylityksestä rangaistusmaksuja, joiden kattamiseen tarvitset taas entistä enemmän rahaa. Jos toistuvasti laiminlyöt rangaistusmaksujen maksamisen ja pankkitilisi menee aina vain enemmän miinukselle, saattaa tili sulkeutua kokonaan.

Mikä kerryttää ja mikä kuluttaa energiavaroja?

Positiivista energiaa antavat asiat ovat sellaisia toimia ja elämäntapoja, jotka antavat sinulle positiivista energiaa pitkän ajan kuluessa. Esimerkiksi riittävän pitkät yöunet, terveellinen syöminen ja liikunnan harrastaminen parantavat yleistä terveydentilaasi ja antavat sinulle energiaa päiviin.

Energiavaroja kuluttavat asiat taas ovat sellaisia, joita et henkisesti tai fyysisesti jaksaisi pitkään. Tällaisia ovat esimerkiksi ylityöt, liian vähäinen nukkuminen, stressi ja ahdistus.

Ovatko omat energiavarani plussalla vai miinuksella?

Voit päätellä, että energiavarojesi pankkitili on plussalla, jos heräät uuteen päivään odottavaisena ja innokkaana, positiivisella mielellä. Sinulla on myönteinen asenne. Pystyt keskittymään ja rentoutumaan. Olet tilanteissa läsnä, etkä vietä päiviäsi murehtien tulevasta. Käytät energiaasi tuotteliaasti erilaisiin asioihin.

Pankkitilin miinuksella olemisen taas voit havaita esimerkiksi siitä, että sinulla olla tapana syödä epäterveellisesti, olet väsynyt ja sinulla saattaa olla terveysongelmia. Olet ahdistunut ja ärsyynnyt helposti. Sinulla on luultavasti huolia ja murheita, joista et pääse irti. Olet epävarma ja sinulla on huimausta ja keskittymisvaikeuksia.

Jokainen huomaa itsessään varmasti joskus elämänsä aikana jotain merkkejä hetkellisestä energiavajeesta. Esimerkiksi masennus on kuitenkin aina selvä merkki siitä, että energiavarojen pankkitili tarvitsee pikaisesti täydennystä.

Näin kartutat parhaiten energiavarojasi

1. Vähennä stressiä. Lopeta turha murehtiminen ja yritä löytää juuri sinulle sopivia tapoja purkaa stressiä. Voit esimerkiksi tehdä rauhoittavia hengitysharjoituksia, kirjoittaa huolesi paperille tai listata päivittäin asioita, joista olet kiitollinen.

2. Lepää. Nuku 8 tunnin yöunet, jotta pystyt tekemään päätöksiä ja keskittymään. Jos ajatuksesi kiertävät keskellä päivää kehää ja sinua nukuttaa, ota virkistävät torkut. Nokosten jälkeen saatat pystyä taas keskittymään ja ajatella jo paljon selkeämmin.

3. Liiku. Liikkuminen saa endorfiinit liikkeelle ja mielen paremmaksi. Jos olet allapäin, lähde ulos ja kävele itsellesi parempi mieli.

4. Aseta rajat. Kysy itseltäsi, mitkä asiat sinun on välttämättä tehtävä. Jos sinulla on stressiä tai kiire, jätä vähemmän tärkeämmät asiat syrjään ja keskity tärkeimpiin. Opettele sanomaan ei, jos koet, että jokin asia ei vie sinua oikeaan suuntaan, ei ole sinulle hyväksi tai vie aikaa tärkeämmiltä asioilta.

5. Opettele pyytämään apua. Varo, ettet sairastu vaaralliseen vahvuuteen. Älä pelkää pyytää ja vastaanottaa apua, kun tarvitset sitä.

Lähteet: Inc.com, Lifehack, Think Simple Now

Lue myös:

Mielen palautuminen vähentää stressiä

”Tämän burnout minulle opetti” – Juhani Tamminen, Lorenz Backman ja Sanna Mämmi kertovat

Milloin jatkuvasta väsymyksestä on mentävä lääkäriin? Tunnista 10 hälytysmerkkiä

Lue myös

Suosittelemme