Itsetuntemus

Pettymys täytyy käsitellä! Näin pääset aidosti yli pettymyksestä ja jatkat elämääsi – 8 askelta

Pettymyksestä on vaikea selviytyä, jos peittelet sitä ja leikit vahvempaa kuin olet. Lue, miten käsittelet pettymyksen rakentavalla tavalla ja uskallat suunnata kohti uusia unelmia.
25.3.2018 Teksti: Janica Brander Kuvat: iStock

Epäonnistuminen voi tuntua sietämättömältä, jos et osaa käsitellä pettymyksiä. Jos vielä ympärilläsi viljellään menestyspuhetta, pettymys voi tuntua niin nöyryyttävältä, että yrität peitellä sitä. Tämä on huono taktiikka, joka hidastaa toipumista.

Listasimme pettymyksestä selviytymisen 8 askelta. Älä kätke pahaa oloasi tai nopeuta toipumista väkisin. Olet lopulta vahvempi, kun käyt rauhassa läpi nämä vaiheet:

1. Päästä paha olo ulos

Työpaikan menetys, ihmissuhteen päättyminen tai unelman romuttuminen voi haavoittaa syvästi. Suruprosessi jakautuu neljään vaiheeseen, joiden läpikäyminen on välttämätöntä, jotta pääset tapahtuneesta ylitse. Vaiheita ovat:

  • Sokki. Olo voi tuntua epätodelliselta ja yrität suunnata huomiosi muualle.
  • Reagointi. Alat ymmärtää tapahtuneen ja haluat käydä sitä läpi. Olosi voi olla hyperaktiivinen ja haluat puhua vastoinkäymisestä koko ajan.
  • Käsittely. Et enää kertaa loputtomasti tapahtunutta. Alat pohtia, miksi näin kävi, miten voit selviytyä ja opitko tapahtuneesta jotain.
  • Hyväksyminen. Alat sopeutua tilanteeseen ja päästä tapahtuneen yli. Käytät energiaasi muuhunkin kuin pettymyksen miettimiseen.

Surutyön tekeminen on tärkeää, jotta toivut. Anna pahan olon ja vihan tulla ulos. Itke ja huuda, jos siltä tuntuu. Luhistuneiden haaveiden sureminen on itsesi arvostamista: pidät unelmiasi niin tärkeinä, ettet ohita niitä kevyesti.

Keskustele: Lapsettomuushoidot ovat olleet sarja epäonnistumisia

2. Myönnä, mitä on tapahtunut

Pettymyksen myöntäminen varsinkin muille voi tuntua hävettävältä. Nöyryytyksen pelko on silti yleensä omassa mielessämme. Kun kerrot muille epäonnistumisesta, saat todennäköisesti empatiaa ja lohtua. Älä siis peittele tilannetta.

Keskustele: Miten pääsen eroon epäonnistumisen pelosta?

3. Helli ja lohduta itseäsi

Pettymys voi aiheuttaa niin syvää surua, että se tuntuu kipuna. Voit olla väsynyt, masentunut ja ruokahaluton. Älä vaadi itseltäsi liikaa henkisesti tai fyysisesti. Tee mukavia asioita, syö hyvää ruokaa, lepää ja pidä itsestäsi huolta.

Lue myös: Oletko myötätuntoisempi muita kuin itseäsi kohtaan? Tämän takia se ei kannata

4. Älä jumitu uhrin rooliin

Murehtiminen on välttämätön osa surutyötä. Siihen ei kuitenkaan kannata jäädä kiinni, koska muuten voit omaksua passiivisen uhrin roolin. Kun akuutti suruvaihe hellittää, yritä ottaa pettymykseen etäisyyttä ja tarkastele sitä neutraalisti.

Erittele, mitä tapahtui ja mitkä tekijät vaikuttivat epäonnistumiseen. Mieti, mitkä muut asiat vaativat nyt huomiotasi ja missä olet onnistunut pettymyksestä huolimatta. Tee asioita, jotka suuntaavat ajatuksesi muualle ja kohottavat mielialaasi.

Lue myös: Käännä torjutuksi tuleminen voitoksesi – nämä ohjeet toimivat sekä ihmissuhteissa että työelämässä

5. Pohdi, olivatko odotuksesi realistisia

Voit  miettiä tätä, kun olet selviytynyt syvimmästä murheesta. Odotitko olosuhteisiin, kykyihisi tai jaksamiseesi nähden liikaa? Latasitko muihin ihmisiin odotuksia, joita he eivät voineet täyttää? Oliko ajoitus väärä tai aikataulu liian tiukka?

6. Mieti, mitä pettymys opetti

Kivuliaat kokemukset kasvattavat. Epäonnistuminen osoitti sinulle ehkä jaksamisesi rajat. Saatoit oppia, mikä on tällä hetkellä mahdollista ja mahdotonta alallasi. Voit tietää paremmin, millaista ihmissuhdetta etsit.

Lue myös: 6 asiaa, jotka vastoinkäymiset ovat opettaneet sinulle elämästä

7. Hyväksy tapahtunut

Edellisten vaiheiden jälkeen olet valmis hyväksymään tapahtuneen. Kun myönnät epäonnistumisen ja tarkastelet sitä etäämmältä, voit asettaa tapahtuneen osaksi elämänkaartasi. Hyväksyntä auttaa päästämään irti ja siirtymään eteenpäin

8. Kerää sisusi ja aseta uusi tavoite

Kun olet surrut, analysoinyt ja hyväksynyt pettymyksen, on aika kasata itsesi. Jotta uskaltaisit suunnata kohti uusia unelmia, tarvitset sisua. Sisu on itseluottamusta, päättäväisyyttä ja rohkeutta astua mukavuusrajojen ulkopuolelle.

Voit vahvistaa sisuasi tekemällä pikkuhiljaa vaikeita ja pelottavia asioita. Uskaltaudu juttelemaan tuntemattomalle, sano kyllä uudelle työprojektille tai ota ensiaskeleet lenkkipolulla leikkauksen jälkeen.

Älä vaadi itseltäsi sisua liian nopeasti. Sure ja lohduta itseäsi. Muista silti, että olet paljon muutakin kuin epäonnistumisen uhri. Olet aktiivinen toimija, joka voi onnistua, kun laadit suunnitelman ja uskallat suunnata uutta tavoitettasi kohti.

Lähteet: Positiivinen psykologia,  Potilaan lääkärilehti, Psychology Today, Tiny Buddha

Lue myös

Suosittelemme