Itsetuntemus

Näin vältät lomastressin – 7 vinkkiä palautumiseen

Teksti: Anna.fi

Painaako stressi? Uuvuttaako työ? Epäiletkö, ettei edes loma auta? Stressistä ja jaksamisesta kirjan kirjoittanut työhyvinvoinnin ja johtamisen dosentti Marja-Liisa Manka antaa ohjeet hyvään palautumiseen ja virkistävään lomaan.

Näin vältät lomastressin – 7 vinkkiä palautumiseen

1. Puuhastelu auttaa stressiin

Lauantaina ajatukset ovat vielä menneen viikon töissä, ja sunnuntaina painaa jo huoli tulevasta työviikosta. Kuulostaako tutulta? Jos olet voimakkaasti kuormittunut, ylikuormitus purkautuu parhaiten toimin­nan kautta. Joskus rauhallinen ja matalasykkeinen liikunta on pa­rasta pikaelvytystä, toisinaan tekee hyvää hakata halkoja tai vaikka paiskoa tyynyjä. Tai laittaa musiikki täysille ja laulaa ja tanssia niin lujaa kuin mahdollista.

Rauhallinenkin puuhastelu voi auttaa, jos tuloksena on jotain, mistä voi nähdä työnsä jäljen: leivo marjapiirakka, tee ruokaa tai pese mökkisauna. Nuku riittävästi, ja mieti, mitä ja milloin haluat syödä. Nauti kesän terveellisistä herkuista.

Lue myös: Vaivana ahdistus, pelot tai unettomuus? Uusi mullistava Brainspotting-hoito voi auttaa

2. Opi jotain uutta

Katsele maailmaa uteliaasti ja hanki uusia kokemuksia. Tee loman aikana ainakin yksi uusi asia, kokeile vaikka sup-lautaa, tunnista mökkipihalta uusi lintu tai lue yllättävä tietokirja.

On sykähdyttävää, kun oivaltaa tai oppii uuden asian. Älä kuitenkin tavoittele lomatehokkuutta, älä suorita. Sinun ei tarvitse kerätä neljää ämpärillistä mustikoita ja pestä kahdeksaa mattoa. Lomasuorittaminen on huono lääke stressiin ja työväsymykseen.

Lue myös: Nyt annetaan stressille kyytiä

3. Mene metsään

Luonnon myönteisistä vaikutuksista on lukemattomia tutkimuksia. Jo kaksikymmentä minuuttia metsässä lieventää stressiä, ja pelkästään lyhyt kävely puistossa tekee mielelle hyvää. Katsele järvelle tai merelle, kuuntele lintuja ja metsän ääniä. Pysähdy luontoon, vaikka vain hetkeksi.

Lue myös: 35 vinkkiä – Lähde luontoon!

4. Ota omaa aikaa

Perheessä tehdään lomallakin kompromisseja, mutta on tärkeää, että jokaisella on edes hetkittäin täysin omaa aikaa. Ota, vähintäänkin lomalla, tavaksi viettää ”minä-aikaa” eli  tee treffit itsesi kanssa. Kuuntele radioita, juo teetä, ratkaise ristisanatehtäviä, loikoile nurmikolla tai pulahda uimaan. Sinä päätät, mitä haluat tehdä.

Testaa: Kuinka hyvin osaat välttää stressiä?

5. Rentoudu

Rentoutuminen on myönteinen tunnetila, jossa on mata­la virittymisen taso.  Kuulostele ja tutkaile itseäsi ja mieti, mitkä asiat rentouttavat juuri sinua.  Mikä auttaa sinua keskittymään hetkeen ja tyhjentämään pään häiritsevistä ajatuksista?

Harjoittele mindfulnessia, läsnäolotietoisuutta joogaamalla  tai meditoimalla. Meditoimiseen on monia tekniikoita, joissa on kaikissa sama päämäärää: anna ajatusten soljua, älä tartu niihin. Mietiskele, kävele, tuijottele tyhjyyteen ja unohda kello edes hetkeksi.

Lue myös:
Vaivaako stressi? Rauhoita hermosto viiden minuutin meditaatiolla
Stressi haltuun mindfulnessin avulla

6. Unohda työ

Kivastakin työstä kannattaa pitää lomaa. Siirrä työasiat pois mielestäsi,  äläkä ajattele niitä lainkaan. Vähintäänkin unohda aikataulut ja irrottaudu ehtimisestä. Jos työ on sinulle myös harrastus, suhtaudu siihen kuin harrastukseen. Puuhastele ja toimittele työhön liittyviä asioita vain ajoittain ja rennosti, ilman velvoitteita.

Lue myös: Terveyttä tuoksuista? Lempituoksusta apua stressiin

7. Hurvittele vähän

Kaikenikäisenä on tärkeää tehdä asioita, jotka eivät mitenkään edistä mainetta tai varallisuutta. Tee jotain, joka  on silkkaa huvittelua, virkistymistä ja kevytmielistä leikkiä. Haasta itsesi käyttämään kykyjäsi uudella tavalla. Parhaimmillaan lomallasi voi olla ihana ja hurvitteleva flow-olo.

Lue myös: Vaihda vapaalle – Näillä vinkeillä saat kaiken irti lomastasi!

Marja-Liisa Mankan aihetta käsittelevä Stressikirja  Mistä virtaa? ilmestyy 28.5.2015.

Lue lisää:

Voimalauseet muuttuvat todeksi
Vapaa-aika stressaa enemmän kuin työ
Tärinästä apua stressiin ja traumoihin – Näin TRE-menetelmä toimii

Teksti: Sanna Wirtavuori
Kuva: Colourbox

X