Itsetuntemus

Oletko ajautunut negatiivisuuden kierteeseen? Näin vapaudut valittamisen tai uhriutumisen taakasta

Vaikeuksia kokenut ihminen voi jäädä negatiivisuuskierteeseen, jos hän pelkää koko ajan pahinta. Negatiivisuuteen voi myös addiktoitua, jos ihminen saa sen avulla huomiota. Lue, miten pääset irti synkistelyn koukusta.
15.10.2017 Teksti: Janica Brander Kuvat: iStock

Negatiivisuus  johtuu harvoin siitä, että ihminen haluaisi olla valittaja. Kyseessä on usein suojautumiskeino, josta tulee kuin varkain arkinen suhtautumistapa kaikkeen. Negatiivisuus voi olla myös kierolla tavalla tyydyttävää, jos ihminen saa sen avulla sääliä ja huomiota.

Selvitimme, mistä negatiivisuuden kierre johtuu ja miten sen voi katkaista.

Negatiivisuus on suojautumiskeino ja turvavyöhyke

Negatiivisuuden taustalla voi olla traumaattisia kokemuksia. Esimerkiksi kiusatuksi tuleminen, talousongelmat ja vaikeat ihmissuhteet voivat tehdä ihmisestä pelokkaan. Hän yrittää välttää uudet pettymykset ennakoimalla riskejä. Jos kaikki ajatukset, energia ja havainnot suuntautuvat uhkiin, ihminen ei näe mahdollisuuksia.

Kielteinen maailmankuva voi olla myös opittu. Lapsi oppii pitämään lannistumista ja skeptisyyttä normaalina, jos vanhemmat ovat negatiivisia. Myös parisuhteen, kaveripiirin tai työpaikan nuiva ilmapiiri voi tarttua.

Valittamisesta ja uhriutumisesta voi tulla jopa mielihyvän lähteitä. Ihmisestä voi tulla martyyri, jos hän saa käytöksellään huomiota ja erityiskohtelua. Negatiivisen ei myöskään tarvitse astua mukavuusrajojensa ulkopuolelle. Hän vetoaa siihen, että epäonnistuu kuitenkin, eikä hän ota riskejä, jotka vaativat ponnistelua.

 5 askelta negatiivisuuden kierteen katkaisemiseen

1. Opettele elämään nykyhetkessä

Menneisyyden taakkojen raahaaminen ja uhkiin valmistautuminen on uuvuttavaa. Jos vatvot eilistä ja pelkäät huomista, et näe nykyhetken hyviä puolia.

Kun olet läsnä, huomaat herkemmin mahdollisuudet, joita tässä hetkessä on. Et tuhlaa voimiasi muistojen ja pelkojen pohtimiseen ja jaksat innostua asioista.

Meditaatio ja mindfulness opettavat läsnäoloa, sillä niiden idea on nykyhetkeen keskittyminen ja sen hyväksyminen. Jo pelkkä hengittämiseen keskittyminen pitää ajatukset tässä hetkessä ja vähentää murehtimista.

2. Harjoittele harmaan sävyjen näkemistä

Negatiivinen ajattelu on usein mustavalkoista ja dramaattista. Jos tavoitteet eivät onnistu 100-prosenttisesti, negatiivinen haukkuu itseään kelvottomaksi. Elämä ei kuitenkaan ole näin suoraviivaista. Se on täynnä harmaan sävyjä, kompromisseja ja sattumia.

Yritä nähdä onnistumisen ja epäonnistumisen välissä vaihtoehtoja ja pieniä edistysaskeleita. Vaikka et saavuttaisi tavoitettasi täysin, voit päästä siihen osittain. Epäonnistuminen voi myös avata uusia ovia. Kun myöhästyt elokuvista, saatat törmätä teatterin aulassa ystävääsi, jota et ole nähnyt vuosiin.

3. Erota tunteet faktoista ja ajatuksista

Negatiivisessa kierteessä oleva ihminen ajattelee kielteisesti, kokee kielteisiä tunteita ja näkee kielteiset asiat. Ajatukset, tunteet ja faktat sekoittuvat hänen mielessään yhdeksi mustaksi möykyksi, vaikka kyse on kolmesta eri asiasta.

Tärkeintä on oppia hallitsemaan ajatuksiaan. Armollinen, myönteinen ja joustava ajattelutapa auttaa kestämään sekä vaikeita tunteita että tapahtumia. Myönteisyys auttaa myös poistamaan havainnoistasi negatiivisen vääristymän. Huomaat, että vaikka elämässäsi olisi hankaluuksia, siinä on hyviäkin asioita, jotka olet ohittanut.

4. Ota vastuu elämästäsi ja käytöksestäsi

Negatiivisuus on kierolla tavalla helppoa. Mitään ei tarvitse yrittää tai tehdä – eihän se onnistu kuitenkaan.

Kun negatiivinen ihminen loukkaa toista, hän voi kääntää huomion omiin kärsimyksiinsä. Hänen ei tarvitse ottaa vastuuta käytöksestään, sillä hänellä on niin vaikeaa, että se oikeuttaa itsesäälin ja kiukuttelun.

Vaikka olisit kokenut vaikeuksia tai ympärilläsi olisi negatiivisuutta, älä jää näiden asioiden vangiksi. Et ole yhtä kuin menneisyytesi tai ympäristö, jossa elät. Älä myöskään oikeuta niillä huonoa käytöstä. Ota vastuu asenteestasi, toiminnastasi ja tavasta, jolla kohtelet muita.

Kun epäonnistut, älä heittäydy marttyyriksi. Rauhoitu ja mieti toimintaasi realistisesti. Yrititkö tarpeeksi, olitko valmistautunut, huomioitko muut? Keskity siihen, miten voit toimia jatkossa paremmin, älä itsesääliin ja voivotteluun.

5. Älä yritä olla aamusta iltaan iloinen

Amerikkalainen psykologian tohtori Barbara Fredrickson on tunnetuimpia positiivisuustutkijoita. Hän on luonut esimerkiksi käsitteen positiivisuuden suhdeluku.

Fredricksonin mukaan positiivisuus ei tarkoita sitä, että ihmisellä ei ole lainkaan negatiivisia ajatuksia. Hän on huomannut tutkimuksissaan, että positiivisilla on noin kolme myönteistä ajatusta ja tunnetta jokaista negatiivista kohden. Positiivisuuden suhdeluku on siis 3:1, ja runsaat myönteiset tunteet auttavat sietämään kielteisiä.

Positiivisuudessa ei ole kyse ylioptimistisuudesta ja ikävien asioiden kieltämisestä. Tällainen maailmankuva on naiivi ja yhtä rajoittunut kuin negatiivisuuskierre. Olennaista on se, kuinka suuren osan elämästäsi kielteisyys täyttää.

Voit opetella tasapainoista positiivisuutta listaamalla illalla päivän hyvät asiat. Harjoitus auttaa näkemään arjen valopilkut raskainakin aikoina.

Joistakin päivistä on silti vaikeaa löytää mitään hyvää. Älä lannistu, sillä tämä on luonnollista. Ajattele, että rikkaassa elämässä neljäsosa päivistäsi on huonoja. Huonoihin päiviin kannattaa suhtautua kasvattavina kokemuksina, mutta ne eivät saa varjostaa onnea.

Lähteet:  NCBI, Positiivinen psykologia, Positivity Ratio, Tiny Buddha

Keskustele:

Negatiivisia tunteitaan ei saa kieltää

Anoppi pyrkii tavoiteisiinsa marttyyriuden ja itsesäälin avulla

Lue myös

Suosittelemme