Tuntuuko siltä, että päivät ovat kello kaulassa juoksemista? Aloittamisen vaikeus ja yllättävien tilanteiden hallinnan hankaluus voivat osoittautua todellisiksi aikasyöpöiksi. Psykologi ja kouluttaja Satu Pihlaja antaa vinkit, miten omaa ajanhallintaa voi parantaa.
1. Selätä aloittamisen vaikeus
Aloittamisen vaikeus liittyy usein siihen, että tehtävästä on negatiivinen mielikuva. Tehtävä voi olla suuri, epäselvä ja vaatia paljon ponnistelua. Silloin on tärkeää laatia hyvä suunnitelma, koska aloittaminen on vaikeaa, jos ei tiedä, mitä aikoo tehdä. Oma tunnetila ennen aloittamista kannattaa tehdä mahdollisimman mukavaksi. Juo rauhassa kuppi kahvia tai kuuntele musiikkia.
Tehtävään voi liittää tietoisesti miellyttävän mielikuvan vaikka ajattelemalla sitä, miltä tuntuu, kun se on suoritettu. Erilaiset aikatekniikat toimivat myös: esimerkiksi pomodoro-tekniikassa työ tauotetaan 25 minuutin välein – on helpompi aloittaa, kun tietää, milloin luvassa on tauko.
2. Keskity kolmeen asiaan
Listat ovat ylivoimaisesti suosituin tapa hallita tilanteita, joissa tehtäviä on paljon. Pelkkä lista ei kuitenkaan vielä auta priorisoimaan. Päivittäin voi valita esimerkiksi kolme asiaa, joita sinä päivänä edistää, ja keskittyä niihin.
Jos jotain kiireisempää tehtävää ilmaantuu, ei kannata harmistua vaan kiitellä itseään joustavuudesta. Listaa voi pitää myös päivän aikana tekemistään tehtävistä, jotta huomaa, mitä kaikkea saakaan aikaan.
3. Aseta tavoite ja muista kiittää itseäsi
Itsensä johtamisessa keskeisintä on käyttää aikansa sellaisten tehtävien tekemiseen, jotka ovat itselle tärkeitä ja merkityksellisiä. Kun haluat jotain, aseta siihen liittyvä tavoite. Hyvä suunnitelma auttaa tavoitteeseen pääsemisessä, eivätkä itselle tärkeät asiat jää pakollisten, ulkopuolelta tulevien tehtävien jalkoihin.
Itseään kannattaa kiittää ja palkita tekemästään ja kannustaa jatkoon.
Kommentit
Virkistä viikkoasi Annalla!
Katso tarjous