Pysäytä kirous – Näin käännät huonon päivän suunnan
Musiikin kuunteleminen, liikunta ja hengitysharjoitukset ovat hyviä keinoja nostaa mielialaa.
Itsetuntemus

Pysäytä kirous – Näin pääset eroon huonosta päivästä

Oletko herännyt väärällä jalalla ja kulkenut sen jälkeen koko päivän epäonnistumisesta toiseen? Ei hätää, huonosta päivästä on mahdollista tehdä parempi helppojen niksien avulla.
Teksti: Hilppa Wuokko Kuvat: iStock

Nukut pommiin. Ryntäät töihin hirveällä kiireellä ja tajuat työpisteelle päästyäsi, että olet unohtanut läppärisi kotiin. Ruuhkabussissa kotiin körötellessä pinnasi on tiukalla ja pelkäät jo seuraavaa vastoinkäymistä. Kuulostaako tutulta? Päivän ei tarvitse mennä kokonaan pieleen, vaikka se alkaisi huonosti.

Näillä 10 vinkillä voit kääntää huonon päiväsi paremmaksi:

1. Hengitä syvään

Oikeanlaisella hengitystekniikalla on todella suuri vaikutus hyvinvointiin: se tasoittaa sykettä, alentaa verenpainetta, rauhoittaa hermostoa, rentouttaa ja parantaa vireystilaa. Jos olet stressaantunut ja hermostunut, kokeile mielesi ja kehosi kierrosten tasaamista hengitysharjoitusten avulla.

2. Syö itsesi paremmalle tuulelle

Vaikka päivä kohtelisi sinua huonosti, älä sorru lohduttamaan itseäsi epäterveellisillä lohturuoilla tai herkuilla, jotka saavat verensokerisi heittelemään ja sinut entistä väsyneemmäksi ja huonotuulisemmaksi. Syö sen sijaan omega-3-rasvahappoja ja D-vitamiinia sisältäviä ruokia. Tilaa lounaalla esimerkiksi lohta ja napsi välipalaksi saksanpähkinöitä.

3. Puhu läheisen kanssa

Kuka osaisi piristää sinua paremmin kuin ihana ystävä tai rakas perheenjäsen? Soita positiivisimmalle läheisellesi. Hän luultavasti antaa sinun valittaa huonosta päivästäsi pari minuuttia, mutta alkaa pian sen jälkeen kääntää keskustelua iloisempaan suuntaan. Lisäksi hän muistuttaa sinua jo olemassaolollaan siitä, mistä kaikesta saat huononakin päivänä olla kiitollinen.

4. Kuuntele musiikkia

Oman lempimusiikin kuuntelu parantaa mielialaa – ja samalla myös vähentää stressiä sekä lisää työtehoa. Ei siis muuta kuin kuulokkeet päähän ja omaa voimabiisisoittolistaa luomaan!

5. Liiku

Laita tossua toisen eteen ja sykkeet koholle, sillä jo puolen tunnin liikuminen kohentaa mielialaa. Miltä kuulostaisi vaikkapa piristävä juoksulenkki tai reipas tanssitunti työpäivän jälkeen?

6. Halaa

Ihmiskosketuksen voimaannuttavaa vaikutusta ei sovi vähätellä. Tee siis huonosta päivästäsi parempi halaamalla sinulle tärkeää henkilöä, kuten omaa kumppania, perheenjäsentä tai läheistä ystävääsi. Samalla teet hyvää toiselle, sillä halailusta saa voimaa myös halikaverisi.

7. Hymyile ja naura

Vaikka hymy ei olisi herkässä, kannattaa suupielet houkutella ylöspäin. Hymyily parantaa sekä henkistä että fyysistä terveyttäsi, aivan kuten nauraminenkin. Katso hauskoja YouTube-videoita, hassuttele lemmikkisi kanssa tai lue vaikkapa jokin hauska blogikirjoitus, joka saa sinut nauramaan. Naantalin auringolta näyttäminen ja ääneen hekotteleminen saavat endorfiinit liikkeelle, ja olostasi tulee oitis parempi.

8. Auta tuntematonta

Toisten auttaminen on kuin taikatemppu, jolla saa mielen oitis paremmaksi. Aukaise ovi vaunujen kanssa liikkuvalle, päästä vähäisiä ostoksia tekevä ohitsesi kauppajonossa, tarjoudu pihatöitä tehdessä karsimaan myös naapurisi pihapuun oksat ja tarjoa parkkilippusi, johon jäi vielä ylimääräistä aikaa, parkkilippua ostamaan saapuvalle.

9. Aseta päivä laajempaan perspektiiviin

Jos päivän huono suunta ei tunnu muuttuvan millään, pohdi päivän todellista merkitystä. Onko päivän tapahtumilla todella väliä muutaman viikon tai vuoden päästä? Jos kyseessä ovat arjen pienet ongelmat, huono päivä unohtuu yhtä nopeasti kuin alkoikin.

10. Mene ajoissa nukkumaan

Onko huonon päiväsi voinut aiheuttaa liian vähäinen uni? Pienet torkut kesken päivän saattavat tehdä hyvää, mutta erityisen tärkeää on nukkua seuraava yö hyvin. Näin voit herätä seuraavana päivänä uuteen, ihanaan päivään virkeänä, upeana itsenäsi.

Lähteet: Harvard Business Review, Lifehack, mindbodygreen, Tiny Buddha, wikiHow

Lue myös:

Pieni hetki, iso ilo – Poimi Kylli Kukkin ja muiden joogaohjaajien voimanlähteet!

Älä odota onnea, tavoittele sitä – Onnen odottamisesta on tullut ilmiö

Katri Manninen: Onni on vain yhden oivalluksen päässä

X