Raija Tapio.
Fyysinen tekeminen auttaa Raija Tapiota palautumaan.
Itsetuntemus

Toimitusjohtaja Raija Tapio nauttii stressaavista tilanteista ja rentoutuu siivoamalla: ”Olen ollut aina melko suorituskeskeinen”

Lääkärikeskus Aavan toimitusjohtaja Raija Tapio, 49, ei tavoittele stressitöntä elämää. – Stressi on meidän moottorimme.
Teksti: Eveliina Lauhio Kuvat: Sampo Korhonen

Toimitusjohtaja Raija Tapio pitää haasteista ja paineen alla työskentelystä. Liikunta auttaa häntä purkamaan stressiä, mutta henkisesti raskaan työpäivän jälkeen kova urheilu kannattaa unohtaa. Silloin keho kaipaa jotain muuta.

”En kavahda stressiä, päinvastoin. Nautin siitä, kun minun täytyy pinnistellä parhaani.Kiireen voivottelun sijaan tartun toimeen. Rakastan sitä tunnetta, kun voin raksia tehtävälistastani yli valmiiksi saattamiani asioita.

Työpäiväni Lääkärikeskus Aavan toimitusjohtajana ovat touhukkaita. Tyypillisesti istun paljon palavereissa. Tapaan tiimejä, yhteistyökumppaneita, johtoryhmiä ja hallituksia sekä livenä että etänä.

Nautin erityisesti siitä, että saan tehdä töitä ihmisten kanssa.”

Lue myös: Positiivinen stressi innostaa ja aktivoi – näin erotat sen haitallisesta ja tunnistat, kummasta on kyse

”Nautin siitä, että saan toimia paineen alla”

”Työssäni on myös haasteita, jotka välillä kuormittavat minua. Stressaavimpia ovat ne hetket, jolloin joudun samaan aikaan tekemään monia isoja päätöksiä, jotka vaikuttavat liiketoimintaan ja lukuisten ihmisten työhön.

Viime aikoina päänvaivaa ovat aiheuttaneet muun muassa lääkäripula ja koronapandemia.

Tiukimmat paikat stressaavat ja samalla antavat minulle voimaa, sillä pidän haasteista. Nautin siitä, että saan toimia paineen alla.

Haluan laittaa työssäni itseni likoon täysillä. Vain siten voin tuntea kehittyväni.”

”Opin kuuntelemaan kehoani kantapään kautta”

”Olen ollut aina melko suorituskeskeinen, myös stressinpurkutavoiltani. Rentoudun siivoamalla. Huhkin hikipäissäni kotiani puhtaaksi. Siivotessa tai tavaroita järjestäessä järjestyy myös mieli.

Ylipäätään fyysinen tekeminen on minulle hyvä keino tyhjentää pää. Juoksulenkillä päässäni risteilevät asiat loksahtelevat kohdilleen askel kerrallaan.

Jos päivä on ollut henkisesti hyvin kuormittava, en nykyään enää harrasta illalla rankkaa liikuntaa. Opin kuuntelemaan kehoani kantapään kautta. Oivalsin, että kova fyysinen urheilu ei tuonut minulle levollista oloa raskaan päivän jälkeen, vaan väsytti kehoani entisestään.

Parempi vaihtoehto on lähteä luontoon liikkumaan lempeästi.

Kuulostelen nykyään oloani tarkasti. Tiedän pelkästään kalenteriani vilkaisemalla, minkälaisia palautumiskeinoja minäkin päivänä tarvitsen.

Yksi tärkeä työkaluni stressin selättämiseen on kiitollisuus. Pyrin olemaan tarkka siitä, minkälaisille ajatusurille päästän mieleni. Kiireen keskellä pysähdyn miettimään niitä asioita, jotka ovat hyvin. ”

Juttu on ilmestynyt Kotilääkärin numerossa 9/2022.

X