Jutta Gustafsberg ja retriitti
Jutta Gustafsberg
Itsetuntemus

Retriitti on matka minuuteen – Jutta Gustafsbergin 5 vinkkiä, miksi pysähtyminen kannattaa

Retriitti antaa mahdollisuuden pysähtyä ja hiljentyä elämän kiireiden keskellä. Jos arki tuntuu kuormittavan sinua liikaa, tunnet olevasi eksyksissä tai olosi on muutoin väsynyt koko ajan, retriitistä voi olla hyötyä, Jutta Gustafsberg vinkkaa.
Teksti: Minna Nevalainen Kuvat: Sara Pihlaja

Jutta Gustafsberg on käynyt retriitissä monta kertaa. Retriitti tarkoittaa vetäytymistä arkielämästä, jolloin aika pyhitetään itsetutkiskelulle ja pysähtymiselle – kännykät ja muut ärsykkeet jätetään sivuun.

Ensimmäinen kerta oli pelottava, mutta nykyisin Jutta nauttii vetäytymisestä. Viimeksi Jutta oli retriitissä Thaimaassa, siellä hän sai kovalevynsä nollattua. Nyt hän haluaa, että muutkin pääsisivät kokemaan saman. Siksi hän järjestää meditatiivisia retriittejä.

Mitä hyötyä retriitistä on, ja kenelle se sopii? Jutta Gustafsberg listasi retriitin viisi hyötyä.

1. Haluat löytää elämällesi uuden suunnan

Joskus omassa elämässä tulee tunne, että kaikki on pielessä. Omat asiat ärsyttävät. Silloin kannattaa lähteä kauemmaksi, jotta voi nähdä lähelle. Kun saa mahdollisuuden katsoa omaa elämää vähän kauempaa, huomaa usein, että asiat ovat sittenkin aika hyvin: omat ongelmat ovatkin aika mitättömiä. Toisaalta, jos silloin huomaa elämässään todellisia ongelmia, voi alkaa miettiä, miten voisi löytää elämälleen uuden suunnan.

2. Haluat saada yhteyden itseesi ja ympäristöösi

Kun on paikassa, jossa on hiljaista, aistit alkavat aueta. Yhtäkkiä maistat, haistat, tunnet, näet ja kuulet taas. Huomaat vaikkapa luonnon aivan toisella lailla: kuulet pitkästä aikaa lintujen laulun ja aistit vesipisarat ihollasi. Kun samalla teet läsnäoloharjoituksia, opit olemaan läsnä juuri siinä hetkessä. Se rauhoittaa sinut.

3. Haluat saada työkaluja elämääsi

Retriitti on hyvän olon tehobuustaus-viikonloppu. Hyvä olo ei kuitenkaan lopu retriittiin, vaan saat sieltä matkaasi myös työkalut, joiden avulla voit hoitaa itseäsi kotona. Opit tekemään esimerkiksi läsnäolo- tai rentoutusharjoituksia.

 4. Haluat rentoutua

Kun luovut retriitin ajaksi kännykästäsi ja kaikista viihdykkeistä, kovalevysi saa mahdollisuuden nollautua. Alussa se voi tuntua ahdistavalta, ja tuntuu, että et pysty olemaan niitä ilman, mutta sitten kun pystyt, olosi vapautuu ja rentoutuu. Sen jälkeen aistisi aukeavat ja alat nähdä asiat uudella tavalla. Kun retriitti loppuu, et haluaisi enää avata kännykkääsi, vaan haluaisit olla vapaa laitteista.

5. Haluat kasvaa henkisesti

Jos elämäsi on muuten kunnossa ja voit fyysisesti hyvin, syöt oikein, nukut hyvin ja liikut oikein, mutta kaipaat silti elämääsi jotakin. Silloin on aika kohdistaa kiinnostuksesi henkiseen hyvinvointiin. Retriitissä voit pysähtyä miettimään, mitä juuri sinä tahdot elämältäsi.

Lue myös:

Jutta Gustafsbergin ja Juha Rouvisen rakkaus kukoistaa taloudellisesta takaiskusta huolimatta: ”Olemme yhä matkalla kohti unelmaamme”

Mielialaa parantava joogaharjoitus: 7 masennusta ja ahdistusta helpottavaa jooga-asentoa

X