Itsetuntemus

Sanna Mämmin mindfulness-vinkit – näin saat elämääsi lisää rauhaa, aitoa läsnäoloa ja elämäniloa

Mindfulness eli hyväksyvä tietoinen läsnäolo näkyy nykyään vahvasti toimittaja Sanna Mämmin jokapäiväisessä elämässä. Lue Sannan parhaat mindfulness-vinkit.
15.4.2019 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: OM-arkisto

Toimittaja, mindfulness- ja joogaohjaaja sekä Terveys edellä -podcastin pitäjä Sanna Mämmi on julkaissut kirjan Vapaudu huolista. Kirjassa käsitellään elämänilon löytämistä mindfulnessin avulla, mikä on Sannalle hyvin tuttu aihe.

Pyysimme Sannaa jakamaan meille parhaat mindfulness-vinkkinsä:

1. Rauhoitu hengittämään joka päivä

Sanna suosittelee varaamaan joka päivä sellaista aikaa, jolloin voi rauhoittua vain hengittämään.

– Rauhoitu aamulla tai illalla hengittämään rauhallisesti syviä palleahengityksiä. Jatka syvien palleahengitysten hengittämistä 5–10 minuuttia niin, että saat kehollisen, rauhallisen olotilan, Sanna ohjeistaa.

2. Mene luontoon rauhoittumaan

Itse vastikään meren äärelle muuttanut Sanna kannustaa kaikkia menemään luonnon helmaan rauhoittumaan. Rauhoittumisen kanssa yhteen ei sovi korvissa pauhaava musiikki tai muut teknisten laitteiden ärsykkeet.

– Lenkkeillessä itsekin kuuntelen aina teknomusaa, mutta joskus tekee ihan hyvää vain rauhoittua luonnossa. Mene luontoon ja keskity aistimaan ympäristöä. Se on tietoista läsnäoloa.

3. Opettele kuuntelemaan

Sannan kolmas mindfulness-vinkki liittyy vuorovaikutustaitoihin. Vinkki on kuuntelemisen opettelu.

– Kun keskustelet jonkun ihmisen kanssa, laita kännykkä pois. Opettele sellainen taito, että oikeasti katsot keskustelukumppaniasi silmiin ja kuuntelet sen sijaan, että olisit koko ajan kertomassa omia mielipiteitäsi. Anna toisen ihmisen kertoa asioita loppuun asti. Se on tietoista kuuntelua. Olet läsnä toiselle ihmiselle ja koetat kuunnella ja oppia hänestä, Sanna sanoo.