Itsetuntemus

Kiireinen äiti testasi meditointia ja hämmästyi: ”Meditoin kuukauden joka päivä – uniongelmat väistyivät”

Meditointiin epäillen suhtautunut kiireinen äiti, Irene Naakka, meditoi kuukauden ajan joka päivä. Tulokset olivat vakuuttavia.
6.1.2019 Teksti: Irene Naakka Kuvat: iStock

Nykypäivän hektinen ja kuluttava elämäntyyli on saanut yhä useammat innostumaan erilaisista tavoista rauhoittua ja rentoutua. Siinä missä vielä joitakin vuosia sitten joka toinen haikaili bikini fitness -kisoihin tai ainakin crossfit-saleille, nyt trendinä näyttäisivät olevan erilaiset tietoisuustaidot.

Mindfulness-meditaation hyötyjä tukee tieteellinen tutkimuskin. Tutkimusnäyttöä löytyy erityisesti meditaation hyödyistä krooniseen kipuun, ahdistukseen ja masennusoireisiin. Läsnäoloharjoitusten tiedetään vähentävän stressiä ja murehtimista.

Vaikka suosituksia erilaisiin läsnäoloharjoituksiin puski ovista ja ikkunoista, en silti osannut  innostua niistä aiemmin. Jankkasin kaikille, ettei meditaatio yksinkertaisesti ole minun juttuni, olen aivan liian kärsimätön sellaiseen. Olen kyllä joogannut, mutta käyttänyt aina loppurentoutuksen hyödykseni ajankohtaisten työasioiden ja to do -listojen läpikäyntiin. En nähnyt itseäni istumassa tuntikausia risti-istunnassa mieltäni tyhjentämässä.

Silmäni avasi kuitenkin lehtijuttu, jossa nainen kertoi, ettei meditointia voikaan osata heti vaan vasta, kun on harjoitellut. Ymmärrän, että erilaisia läsnäoloharjoituksia on lukuisia ja että meditointiin on olemassa myös apuvälineitä. Kiinnostun heti, kun käsitän, että uutta teknologiaa voi käyttää hyödykseen meditoimisessa.

Hus, huoliajatuksille! Aika kokeilla meditointia käytännössä

Päätän kokeilla, millaisia vaikutuksia meditaatiolla on, jos meditoin kuukauden ajan joka päivä. Lataan puhelimeeni meditointisovelluksen, mutta opin pian, että YouTube on täynnä erilaisia, eripituisia ja erilaisiin tarkoituksiin soveltuvia meditaatioharjoituksia – aivan ilmaiseksi tietenkin. YouTubesta löydän kanavia, joille niiden ylläpitäjät ovat ladanneet esimerkiksi nukahtamiseen, rentoutumiseen, virkistymiseen ja paremman itsetunnon löytämiseen soveltuvia harjoituksia.

Toivon ensisijaisesti saavani apua nukahtamisongelmiin, jotka ovat vaivanneet minua lapsuudesta asti. Kärsin myös helposti voimakkaasta stressistä, joka aiheuttaa ahdistuneisuutta – ja niitä uniongelmia.

Kuuntelen erilaisia suomenkielisiä harjoituksia ja suosikit valikoituvat nopeasti. Teen harjoituksen aina sängyssä ennen nukkumaan menoa. Kovalla alustalla istuminen ei houkuttele, joten päätän, että sängyssä meditoiminen on minun juttuni.

Ohjatuista harjoituksista on ehdottomasti hyötyä etenkin aloittelijalle. Ajatukset lähtevät epätodennäköisemmin harhailemaan, kun joku toinen pitää ne ruodussa. Harjoituksissa saatetaan esimerkiksi pyytää hengittämään tietyllä tavalla tai keskittymään vuorotellen eri ruumiinosiin. Keskittyminen tiettyyn asiaan pitää mielen poukkoilun loitolla, ja samalla sekä keho että mieli rentoutuvat. Olo on harjoituksen jälkeen kevyempi.

Välillä huomaan vaipuvani todella rentoutuneeseen tilaan. Koska uniongelmieni pääasiallinen syy on huoliajatusten tuominen sänkyyn, nukahtamisvaikeudet alkavat pian väistyä uuden meditointiharrastuksen myötä. Jo kymmenen minuutin meditointi tyhjentää niin tehokkaasti mielen murheilta, että uni tulee selvästi nopeammin.

”Meditointia ei ole tarkoitus suorittaa hampaat irvessä”

Aluksi en malta meditoida kymmentä minuuttia pidempään, mutta kuukauden kokeilujakson edetessä aika pitenee koko ajan.

Tajuan yhä selvemmin, että tietoisuustaitojen karttuminen vaatii aikaa ja harjoitusta. Ymmärrän, ettei kannata antaa periksi, jos jonain iltana meditointi ei huvita ja pää täyttyy aivan muista asioista. Tämä ei tarkoita, etten osaisi meditoida, vaan että päivän tapahtumat vaikuttavat minuun eri tavalla. Välillä ei huvita ja ajatukset poukkoilevat, välillä on helpompi rentoutua. Kaikki harjoitukset eivät sovi minulle: kun erään YouTube-harjoituksen nainen pyytää kuvittelemaan, että makaisin heinikossa, en pysty rentoutumaan, sillä mieleni valtaavat kutittavat korret ja hiuksiin kiipeilevät punkit.

Harjoitusten tarkoituksena onkin suhtautua itseensä lempeämmin  ja antaa itselleen armoa. Meditointia ei ole tarkoitus suorittaa hampaat irvessä.

Päätän jatkaa säännöllistä meditointia ja hyväksyä sen, ettei se ole aina helppoa.

Lähteet: Duodecim, Mielenterveysseura

Juttua muokattu: Vaihdettu otsikko 15.4.2019 klo 15:43.