Itsetuntemus 13.9.2017

Tunnetko itsesi yksinäiseksi silloinkin kun et ole yksin? Yksinäisyyden tunteesta voi päästä eroon

Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock
Yksinäisyyden tunne ei riipu ystävien tai tuttavien määrästä. Sosiaalisetkin ihmiset voivat kokea yksinäisyyttä, jos aito ja syvällinen yhteys muihin puuttuu. Kokosimme viisi neuvoa, jotka auttavat käsittelemään yksinäisyyden tunnetta.

Oletko joskus tuntenut olosi yksinäiseksi, vaikka ympärillä olisi ihmisiä? Kenties sinusta on tuntunut siltä, ettei sinua nähdä tai ymmärretä. Tai siltä, ettei kukaan oikeasti tunne sinua.

Yksinäisyydessä ei usein ole kyse sosiaalisten suhteiden määrästä vaan laadusta. Ihmisellä voi olla laajakin ystävä- ja tuttavapiiri, mutta jos hän ei tunne yhteenkuuluvuutta tai läheisyyttä näiden ihmisten kanssa, hän voi tuntea olevansa maailmassa yksin. Jopa parisuhteessa koetaan yksinäisyyttä.

Todennäköisesti lähes jokainen kokee silloin tällöin yksittäisiä yksinäisyyden hetkiä. Jos yksinäisyys kuitenkin alkaa olla pitkäaikaista ja tekee elämän onnettomaksi, tilanteeseen kannattaa havahtua. Tiedetään, että yksinäisyys vaikuttaa terveyteen ja hyvinvointiin. Se lisää sydänkohtauksen riskiä, heikentää vastustuskykyä, aiheuttaa masennusta ja saa ihmisen syömään epäterveellisesti.

Mutta mitä yksinäisyydelle voi tehdä? Listasimme viisi neuvoa, jotka auttavat käsittelemään yksinäisyyden tunnetta ja pääsemään siitä eroon.

1. Ymmärrä, ettet ole yksinäisyytesi kanssa yksin

Vaikka sinusta tuntuisi siltä, että kaikilla muilla on läheisiä ystäviä paitsi sinulla, asia ei ole näin. Sosiaali- ja terveyspolitiikan professori Juho Saaaren Yksinäisten Suomi -kirjan mukaan joka viides suomalainen tuntee joskus yksinäisyyttä.

Yksinäisyyttä voi löytyä lähempää kuin osaisit arvata. Jos tunnet esimerkiksi etääntyneesi vanhoista ystävistäsi, he voivat kokea täysin samoin. Puhukaa, tavatkaa ja jakakaa kuulumisia. Yhteys on täysin mahdollista löytää uudelleen, kun ystävyydelle annetaan aikaa.

2. Uskalla avautua

Jos sinusta tuntuu siltä, etteivät ihmiset tunne sinua, se voi johtua kahdesta syystä. Joko ympärilläsi olevat ihmiset eivät ole emotionaalisesti läsnä tai omat suojakuoresi ovat turhan vahvat.

Omien ajatustensa ja tunteidensa jakaminen voi olla pelottavaa, mutta jos haluaa tulla ymmärretyksi, se on välttämätöntä. Uskalla kertoa asioita itsestäsi, koska vain niin muut voivat oppia tuntemaan todellisen minäsi.

3. Hyväksy itsesi

Toiset ihmiset eivät voi koskaan täyttää kaikkia aukkoja sisällämme. Koska olemme kaikki itsenäisiä ja erillisiä olentoja, yksinäisyyden tunteminen on mahdollista, vaikka ihmisellä olisikin elämässään merkityksellisiä ihmissuhteita.

On tärkeää ymmärtää ja hyväksyä oma ihmisyytensä ja siihen liittyvät heikkoudet. Tällöin muita ihmisiä on mahdollista lähestyä ilman odotusta siitä, että he tekisivät sinut ehjäksi tai vapauttaisivat yksinäisyydestä. Myös muiden on helpompi ottaa sinut vastaan, kun et lähesty heitä tarpeesta vaan aidosta halusta.

4. Älä kysy ”miksi”, kysy ”mitä”

Kun itsensä tuntee yksinäiseksi, kysymykset siitä, miksi juuri minä olen yksinäinen tai miksi tunnen olevani niin yksin, ovat luonnollisia. Syiden etsiminen voi kuitenkin olla mahdotonta, johtaa syyttelyyn ja kritiikkiin ja saada olon jopa tuntumaan entistä kurjemmalta.

Sen sijaan, että kysyt ”miksi”, yritä kysyä ”mitä”. Mieti, mitä voisit konkreettisesti tehdä, jotta saisit luotua yhteyden ihmisiin. Soittaisitko vanhalle ystävällesi, lähtisitkö työkaverin kanssa kahville tai aloittaisitko uuden harrastuksen, josta voisit solmia uusia ihmissuhteita? Myös Facebookin ”Uusia ystäviä” -ryhmistä voi löytyä sieluntovereita.

5. Uskalla hakea apua

Sinun ei tarvitse selvitä huonosta olostasi yksin. Yksinäisyyden ja masennuksen välinen raja on ohut. Jos tunnet olosi jatkuvasti alakuloiseksi, apua kannattaa hakea ammattilaiselta, kuten terapeutilta.

Lähteet: Bustle, HealthHer campus, Psychology Today ja Psychology Today

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi