Virpi Sarasvuo
Virpi Sarasvuo tietää, kuinka arki voi tukea tavoitteita.
Itsetuntemus

Valmentaja Virpi Sarasvuo tietää, kuinka arjen uudet rutiinit voivat auttaa elämänmuutoksessa – lue Virpin 6 vinkkiä

Ex-hiihtäjä, moninkertainen maailmanmestari Virpi Sarasvuo soveltaa nykyisessä valmentajan työssään huippu-urheiluvuosien oppejaan jokaisen käyttöön. Virpi kertoo nyt, miten arki voi tukea tavoitteisiin pääsemistä.
Teksti: Iina Alanko Kuvat: Mirva Kakko

Valmentaja, ex-kilpahiihtäjä Virpi Sarasvuo uskoo, että terveellisten rutiinien omaksuminen vapauttaa aikaa ja voimavaroja muutokselle.

– Kannattaa kärsivällisesti tehdä hitaalta tuntuvia ratkaisuja – loppupelissä ne tuottavat hyvän tuloksen. Ethän joudu ruoskimaan itseäsi pesemään hampaitakaan, koska olet oppinut sen jo lapsena, Virpi sanoo.

Virpi kertoo, kuinka saat arjen hallintaasi niin, että samalla etenet kohti tavoitteitasi.

1. Kalenteri kertoo arvosi

– Jos sanot, että perhe on sinulle tärkeä, muttet koskaan ole kotona, onko se? Katso omaa kalenteriasi ja sitä, mistä se täyttyy. Ala miettiä, mitkä ovat ne asiat, jotka siellä pitää korvata toisilla, jos haluat muutoksia tai saavuttaa jotain asioita omassa elämässäsi, Virpi neuvoo.

– Tilanteen kartoittamisessa ei auta muu kuin rehellisyys. Tämänhetkisellä tilanteella ei ole negatiivista tai positiivista etumerkkiä, mutta sitä pitää katsoa realistisesti. On todettava, mikä on tilanne, ja siitä lähdetään rakentamaan eteenpäin.

2. Uni on kaiken perusta

– Hoida unesi kuntoon. Ensin pitää suojata tilanne, ja se tarkoittaa unta – se on kaiken pohja ja perusta. Jos uni puuttuu, on turha ajatella kahta seuraavaa.

3. Ruokapyramidi toimii yhä

– Laita ravinto kuntoon. Nykyisin on kaikenlaisia ohjeita ja malleja, joiden periaatteena on useimmiten tai aina kieltää jotain. Mutta perinteinen ruokakolmio eli -pyramidi toimii yhä. Se on armollinen ja salliva, koska sen mukaan kaikkea saa syödä, herkkujakin, Virpi sanoo.

– Asiasta ei tarvitse tehdä sen vaikeampaa: syö perusruokaa, lisää ruokavalioosi kasviksia ja välillä saat ottaa herkkujakin, kunhan syöt kaikkea oikeassa suhteessa. Se vaatii vain asian äärelle pysähtymistä. Nälkäisenä ei kannata mennä kauppaan ja ruokaan liittyvät ratkaisut kannattaa muutenkin tehdä niin, ettei nälän elementtiä ole mukana.

Lue myös Kotiliedestä: Henkinen hyvinvointi rakentuu pienistä arjen palasista – näin vaalit hyvää oloa vaikeanakin aikana

4. Lisää liikuntaa vasta, kun uni ja ravinto tukevat hyvinvointia

– Lisää liikuntaa vasta sitten, kun uni ja ravinto ovat kunnossa. Muuten vaarana ovat lisäväsymys, liikunta- ja rasitusvammat.

5. Toista, kunnes syntyy rutiini

– Rutiinit ja toistot helpottavat arkea. Tee uusista tavoistasi rutiineja, jolloin uusi terveellisempi elämä ei ole itsekurin varassa. Rutiini ei vaadi ponnisteluja, mutta tahdonvoima sen sijaan kuluu, eikä sen varaan siksi kannata laskea. Asioita pitää toistaa – ja toistaa.

6. Ennakoi, älä reagoi

– Reagoinnissa olet koko ajan houkutusten ja vaihtoehtojen äärellä ja valitset niistä sen hetkisen tunnetilan perusteella. Ennakointi sen sijaan luo  rauhaa, koska tiedät, mitä milloinkin tapahtuu. Ärsykkeitä tulee koko ajan superpaljon enemmän kuin ennen. Jos arjen virtaus on sama koko ajan, sinulla ei mene siihen energiaa ja voimia, Virpi kuvailee.

– Yksi kikka on se, että käy vaikka sunnuntaisin seuraavan viikon ruuat läpi. Näin arjesta selviää helpommin ilman paniikkia siitä, mitä milloinkin syödään.

X