Hyvinvointi

Joogan eri lajit – Joogaa joka lähtöön

15.11.2010 Teksti: Anna.fi

Haluaisitko lisätä elämääsi mielenrauhaa, kehonhallintaa vai kenties enemmän naurua ja laulua? Tai miltä kuulostaisi trooppinen lämpö ja valohoito keskellä synkintä talvea? Ellit syventyi joogan monipuoliseen maailmaan ja otti selvää erilaisista vaihtoehdoista ja niiden hyödyistä.

Joogan eri lajit

Jooga on vuosituhansia vanha harjoitusmuoto, josta on syntynyt ajan saatossa useita eri muotoja, joilla kaikilla on sama päämäärä: kehon ja mielen tasapaino. Joogan luvataan muun muassa rentouttavan stressaantunutta mieltä, vahvistavan fyysistä kuntoa, lisäävän notkeutta sekä lieventävän unettomuutta ja hengitystieongelmia.

Vaihtoehtoja on nykyään niin runsaasti, että aloittelija törmää helposti valinnanvaikeuteen. Tutustu rohkeasti erilaisiin joogalajeihin, niin saatat löytää itsellesi uuden lempiharrastuksen – ja mielenrauhan.

Joogaa joka lähtöön

Hathajooga rentouttaa ja rauhoittaa

Hathajooga on joogan klassisin ja länsimaissa tunnetuin muoto. Rauhallinen ja lempeä hathajooga koostuu joogan perusliikkeistä, eli asanoista, ja on monien nykyaikaisten joogalajien perusta. Harjoituksissa korostuu oikea hengitystekniikka, kehonhallinta ja mielenrauha.

Dynaaminen hathajooga on aktiivisempi ja hieman haastavampi kuin perinteinen hathajooga. Se nostaa sykettä ja laittaa ihmisen hikoilemaan. Liikesarjat ovat pidempiä kuin tavallisessa hathajoogassa.

Hyödyt

Hathajoogan pyrkimyksenä on tasapainottaa keho ja mieli sekä ylläpitää elinvoimaa ja terveyttä. Harjoitusten myötä mieli rauhoittuu, keskittymiskyky paranee ja keho vahvistuu. Harjoitukset venyttävät ja notkeuttavat lihaksia ja nivelsiteitä, pitävät selän ja nivelet joustavina, edistävät verenkiertoa ja ruoansulatusta sekä auttavat oikean hengitystekniikan löytymisessä.

Kenelle?

Lempeä hathajooga sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta. Se sopii myös erinomaisesti niille, joilla on ongelmia selän tai nivelten kanssa.

Lisätietoa: Suomen Joogaliitto ry., Helsinki Astanga Joogakoulu

Joogaa joka lähtöön

Astangajooga puhdistaa ja vahvistaa

Astanga on fyysisesti vaativa ikivanha joogamuoto, jonka esitteli nykyajan joogeille intialainen Sri K. Pattabhi Jois. Astangaa luonnehditaan liikunnalliseksi, fyysiseksi ja dynaamiseksi joogaksi.

Astangassa siirrytään vähitellen yhä vaativampiin asentoihin oman etenemisen mukaan. Harjoitus tehdään kehoa lämmittävän ujjayi-hengityksen tahdissa ja asennot tehdään aina samassa järjestyksessä. Astangajooga tulisi aina aloittaa ohjatuilla tunneilla tai alkeiskurssilla, jotta liikkeet opitaan tekemään oikein, kehoa vahingoittamatta. Jotta astangajoogassa edistyisi, tulisi harjoituksia tehdä säännöllisesti.

Mitä hyötyä?

Astanga vahvistaa fyysistä kuntoa, lisää notkeutta ja kehittää keskittymiskykyä ja tasapainoa. Kullakin asanalla, eli jooga-asennolla, on omat terapeuttiset vaikutuksensa. Jooga-asennot ja hengityksen harjoittaminen vaikuttavat suotuisasti muun muassa lihasten, verenkierron, sisäelinten ja aineenvaihdunnan toimintaan.

Kenelle?

Astangajoogan harjoittelu on hyödyllistä jokaiselle siitä kiinnostuneelle, niin jäykille, notkeille kuin huono- ja huippukuntoisillekin. Tosin astangajoogan systemaattista harjoittelua ei tulisi aloittaa ennen 12 vuoden ikää. Raskaudesta, sairauksista, leikkauksista tai muista harjoituksia vaikeuttavista tekijöistä on hyvä keskustella opettajan kanssa ennen harjoittelun aloittamista.

Lisätietoa: Helsinki Astanga Joogakoulu

Joogaa joka lähtöön

Yin-jooga venyttää ja tasapainottaa

Joogaharjoitukset voidaan jakaa yin- ja yang-tyyleihin. Useimmat joogamuodot painottavat enemmän yang-tyylin harjoituksia, jotka keskittyvät lihaksiin. Yin-jooga keskittyy lihasten sijaan sidekudosten venyttämiseen ja vahvistamiseen. Erityistä huomioita kiinnitetään lantion alueen kireyden poistamiseen. Yin-joogaa kutsutaan hiljaiseksi harjoitukseksi, koska se koostuu hyvin rauhallisista, lähinnä lattialla tehtävistä liikkeistä, joissa ei juurikaan käytetä lihasvoimaa. Tunnilla tehdään pitkäkestoisia, 2 – 5 minuutin meditatiivisia venyttelyjä, joiden avulla pyritään lihasten, sidekudosten ja nivelten lukkojen ja jännitysten poistamiseen.

Mitä hyötyä?

Yin-jooga on laji, jolla tavoitellaan fyysisen ja psyykkisen terveyden tasapainoa. Se on myös rentouttava ja tehokas stressinpoistaja. Harjoituksista voi saada apua etenkin lantion alueen ja alaselän jumituksiin

Kenelle?

Yin jooga sopii kaikille. Eteneminen tapahtuu rauhalliseen tahtiin.

Lisätietoa: Yin Yoga

Joogaa joka lähtöön

Kundaliinijooga lisää tietoisuutta

Kundaliinijoogaa kutsutaan tietoisuuden joogaksi. Tarkoituksena on tulla tietoiseksi niin omasta kehosta, mielestä kuin sielusta. Harjoitus sisältää joogan kaikki osa-alueet: fyysisen harjoituksen, hengityksen, mantrat, mudrat eli käsien asennot, bandhat eli vartalon lukot, meditaation, visualisoinnin ja rentoutumisen.

Kundaliinijoogan historia on salaperäinen, sillä se säilyi salattuna joogaperinteenä Intian ylhäisön keskuudessa aina vuoteen 1969 saakka. Vasta silloin intialainen kundaliinijoogan mestari ja opettaja Yogi Bhajan toi opetukset avoimesti länsimaisten ihmisten keskuuteen. Hän halusi tarjota länsimaisen elämäntavan, teknologian, kiireen ja stressin kuormittamille ihmisille tehokkaan ja selkeän joogamenetelmän.

Mitä hyötyä?

Kundaliinijoogan harjoittamisen sanotaan johtavan oman sisäisen tasapainon löytymiseen, rauhallisuuteen, luovuuden voimistumiseen ja tietoisuuden kasvuun. Sen on havaittu myös vahvistavan hermostoa, tasapainottavan rauhastoimintaa, aktivoivan intuitiota ja kasvattavan itsetuntemusta ja –luottamusta.

Kenelle?

Kundaliinijooga sopii erityisesti niille, jotka etsivät harjoitukseltaan fyysisyyden lisäksi myös henkisyyttä ja yhteyttä omaan sisimpään.

Lisätietoja: Kundaliinijoogayhdistys

Joogaa joka lähtöön

Hot jooga lämmittää kehoa ja mieltä

Hot Jooga on maailmalla yksi nopeimmin kasvavia liikuntamuotoja. Sen nimeen vannovat niin perheenäidit, elokuvatähdet kuin huippu-urheilijatkin. Hot jooga on nimensä mukaisesti varsin kuuma ja hikinen laji. Ideana on harjoittaa hathajoogan liikkeitä salissa, joka on lämmitetty yli kehon oman lämpötilan, eli vähintään +38 asteiseksi. Tällöin lämpö ei pääse karkaamaan kehosta harjoituksen aikana. Intian Kalkutan lämmöstä kotoisin oleva joogalaji on siis mitä mainiointa kuntoilua saunaa rakastaville suomalaisille.

Mitä hyötyä?

Hot Jooga on voimaa ja energiaa vahvistava laji. Sen luvataan antavan harrastajalleen runsaasti erilaisia terveysvaikutuksia ja lisäävän sekä kehon että mielen hyvinvointia. Lämpö auttaa lihaksia rentoutumaan ja venymään paremmin, jolloin liikkeiden tekeminen on turvallisempaa. Lämpö myös vähentää ylivenytyksistä johtuvien urheiluvammojen vaaraa. Runsaalla hikoilullakin on puolensa, sillä se antaa kyytiä kuona-aineille.

Kenelle?

Hot Jooga sopii kenelle tahansa ikään, kokoon, sukupuoleen ja kuntoon katsomatta.  Aloittelijan ei tarvitse olla notkea, vaan notkeus lisääntyy säännöllisen harjoituksen myötä.

Lisätietoa: Yoga Nordic

Joogaa joka lähtöön

Solar jooga valaisee ja virkistää

Syksyn uutuusjooga, solar jooga, tarjoaa apua ja valoa talven pimeyteen ja kaamosmasennukseen. Sen ideana on yhdistää kirjasvalohoito ja hot jooga kehoa ja mieltä piristäväksi kokonaisuudeksi. Tunneilla käytetään valoautomatiikkaa joka muistuttaa auringonnousua. Liikkeet tahditetaan valotason mukaan; ensin kehoa herätellään meditatiivisella joogalla, jonka jälkeen harjoituksen tahti tiivistyy valon lisääntyessä. Puolet harjoituksesta tehdään kirkasvalolamppujen loisteessa. Solar joogaa harjoitetaan aamuisin, jolloin sen teho on parhaimmillaan.

Mitä hyötyä?

Valon tiedetään aktivoivan ja virkistävän sekä vähentävän väsymyksen tunnetta. Etenkin talvella kirkkaan valon määrä sisällä ja ulkona luonnossa saattaa jäädä vähäiseksi, jolloin seurauksena voi olla kaamosmasennus. Moni kokee saavansa talvimasennukseen helpotusta kirkasvalohoidoista. Tutkimusten mukaan kirkasvalohoidon vaikutukset ovat parhaimmillaan yhdistettynä samanaikaiseen kuntoiluun.

Kenelle?

Solar Jooga on suunniteltu erityisesti kaamosmasennuksesta kärsiville ja myös muille pitkän talven, kylmyyden ja pimeyden kangistamille ihmisille.

Lisätietoa: Yoga Nordic

Joogaa joka lähtöön

Laulujooga laulattaa

Laulujooga kulkee Intiassa nimellä ”lääketieteellinen, intialainen äänimusiikkiterapia”. Se on jokaisen omaan ääneen perustuva joogan ja terapian muoto. Tunneilla lauletaan ryhmässä eri vokaaleja ja äänteitä eri korkeuksilta.

Mitä hyötyä?

Laulujoogan luvataan muun muassa tasapainottavan ja kehittävän keskittymiskykyä ja henkistä kapasiteettia, vähentävän stressiä ja ennaltaehkäisevän masennusta. Sen avulla voi myös kehittää äänenmuodostusta ja ääntämistä. Tutkijoiden mukaan kuorossa laulaminen antaa iloa ja energiaa, kokemusta yhteenkuuluvuudesta.

Kenelle?

Laulujoogaa suositellaan muun muassa fyysistä joogaa harjoittaville, laulajille ja esiintyjille, kiireisten ja tarkkuutta vaativien ammattien harjoittajille, lasten kasvatukseen, odottaville äideille ja vanhuksille, jotka haluavat ylläpitää virkeyttä ja dynaamisuutta elämässään.

Lisätietoa: Laulujooga

Joogaa joka lähtöön

Tutustu myös:

Naurujooga
Raskaus- ja synnytysjooga
Hormonijooga
Äijäjooga

Kirjallisuutta:

Räisänen, Petri: Astanga, Otava 2009
Norberg, Ulrica: Hathajooga, Gummerus 2008
Tavi, Varpu: Hormoniharmoniaa ruokavalion ja joogan keinoin, my.book 2010

Teksti: Jenni
Kuvat: Astrid Borgmann ja Jyrki Arnikari

Lue myös

Suosittelemme