Hyvinvointi

Juosten kohti mielenrauhaa

Teksti: Sanna Ala-Seppälä

MaratonReipas ja keveä askel, positiivinen elämänasenne ja timmi vartalo – niistä tunnistaa pitkän matkan juoksijan. Moni juoksija harjoittelee vuodesta toiseen yksin, joten harrastuksen kautta ei välttämättä koskaan tapaa muita kuin urheiluvälinemyyjiä ja tuttuja kasvoja lenkkipolulla.

Pirteästä asenteesta ja sutjakasta vartalosta tunnistaa myös Sinin. Hänen harrastuksensa on ollut jo useamman vuoden ajan juokseminen, erityisesti pidempien matkojen taittaminen. Maratoonari-isä on ollut isona tukena Sinin juoksuharrastuksessa. Juoksu kun oli Sinille aluksi vain välttämätön paha nuoruusvuosien muodostelmaluisteluharrastuksen yhteydessä.

– Juoksin ensimmäisen maratonini samana vuonna kun kirjoitin ylioppilaaksi.Silloin tavoitteenani oli vain päästä maaliin, ja onnistuin siinä, 24-vuotias Sini kertoo.

Hyvien lenkkareiden lisäksi juoksijan kannattaa sijoittaa sykemittariin. Siitä voi seurata omaa sykettä, lenkkiin käytettyä aikaa sekä kalorien kulutusta.

Maraton on sopiva motivaation lähde

Sini juoksee toisen maratoninsa muutaman viikon kuluttua kotikaupungissaan Helsingissä. Helsinki City Marathonille valmistautuessaan Sini on juossut normaalien lenkkien lisäksi pidempiä matkoja. Normaalisti Sini juoksee kolme kertaa viikossa kymmenen kilometrin lenkin. Tänä kesänä hän on kuitenkin harjoitellut pari kertaa yli kahdenkymmenen kilometrin pituisia matkoja.

– Pidemmällä lenkillä pääsee kokemaan maitohapot ja muut, jotka luonnollisesti kuuluvat reilun 42 kilometrin maratoniin. Lisäksi teen mäkitreeniä, jossa juoksen jyrkkää mäkeä ylös ja alas. Intervalli-harjoituksen ideana on saada lihaksista kaikki teho irti.

maratonSinin mukaan maratoniin osallistuminen on hyvä motivaation lähde. Kesällä ei välttämättä tulisi muuten harjoiteltua yhtä säännöllisesti. Aktiivinen juoksija pitää tarkkaa kirjaa harjoituksistaan. Hän taltioi Excel-taulukkoon päivämäärän, juoksun keston, reitin pituuden, keskisykkeen ja kalorien kulutuksen. Lisäksi Sini kirjaa oman fiiliksensä asteikolla 40-100.

– Melkein kaikkina juoksukertoina fiilis on ollut 80-85 eli arvosanaltaan erinomainen. Pyrin juoksemaan kolme kertaa viikossa, ja lisäksi harrastan muuta liikuntaa. Liiallinen treenaaminen ei kuitenkaan ole hyväksi. Lepo on lihaksille yhtä tärkeää kuin treenikin. Mitään asiaa ei pysty eikä jaksa tehdä 24/7, Sini tietää.

Juoksemisen lisäksi Sini työskentelee pankissa, opiskelee kauppatieteitä, pelaa golfia, fillaroi spinning-tunneilla ja viettää aikaa ystävien kanssa.

Vettä on juotava reilusti sekä harjoitusta ennen, sen aikana että lenkin jälkeen. Myös terveellinen ja monipuolinen ruokavalio kuuluu aktiiviurheilijan kuvioihin.

Juoksulenkeillä putkahtelee ideoita

Vaikka harjoittelussa välillä saattaakin tulla takapakkia, on juokseminen Sinille suurin intohimo. Excel-taulukon sarakkeista hänelle merkitsee eniten lenkkien määrä, ei välttämättä laatu. Työpäivän jälkeen olisi Sininkin mielestä välillä mukava jäädä sohvalle lukemaan. Hän kuitenkin skarppaa kolmesti viikossa, eli töistä kotiin tultuaan syö jotakin pientä ja vetää heti lenkkarit jalkaan.

– Juokseminen tuo elämääni säännöllistä liikuntaa, saan siitä pirteyttä ja voimia jaksaa kiireistä arkea.

Tuleva maraton ei sporttista mimmiä pelota.

– Jos ihminen on urheilullinen ja hyvässä kunnossa, jaksaa maratonin varmasti.
Eikä sitä ole pakko edes kokonaan juosta. Itse kuitenkin pyrin tällä kertaa välttämään kävelyaskelia. Keskityn juoksemiseen, Sini suunnittelee.

– Maraton-juoksu alkaa toden teolla vasta 30 kilometrin kohdalla, jolloin todella tuskaiset hetket koittavat. Jalkoihin sattuu, ja matkaa on vielä reilusti jäljellä. Siinä joutuu todelliseen taisteluun oman itsensä kanssa.

Sini odottaa Helsinki City Marathonilta hyvää yhteishenkeä juoksijoiden kesken, omien rajojensa testaamista sekä tietysti valtavia kannustusjoukkoja.

maraton– On upeaa, kun kadut ovat täynnä kannustavia ihmisiä kovaäänisine rumpuineen ja helistimineen. Siinä on oikeaa karnevaali-tunnelmaa!

Se onkin yksi niistä hetkistä, jolloin juokseminen muiden ihmisten silmien alla motivoi. Muuten Sini juoksee mielellään lenkkejä yksin omien ajatustensa kanssa sekä omia fyysisiä ja henkisiä rajojaan kokeillen.

– Juokseminen on aikaa omille ajatuksille. Se on aikaa itselle. Juoksuharjoitusten aikana olen saanut parhaimmat ideani, tulevan syksyn gradun teon parissa viettävä Sini kertoo.

Sini juoksee jonkin verran lenkkejä kavereidensa kanssa. Puolet lenkeistä hän haluaa kuitenkin pyhittää itsekseen juoksemiselle. Silloin harrastuksen kanssa on täydellinen vapaus: lenkille voi lähteä milloin vain ja suunnata minne päin tahansa.

2006 Helsinki City Marathon juostaan 19.8.2006

X