Hyvinvointi

Kahvakuula – Kilot kuriin Kukka Laakson neuvoilla

15.10.2013 Teksti: Anna.fi

Kahvakuulaliikkeillä treenataan koko vartaloa. Lue kahvakuulavalmentaja Kukka Laakson treenivinkit!

Kukka Laakso

Kahvakuulavalmentaja Kukka Laakso, 34, on koulutuskäynneillään ympäri Suomen nähnyt, että naiset voivat olla paljon voimakkaampia ja sinnikkäämpiä kuin tietävätkään.

– Fyysinen voima on monelle naiselle hämmästyttävän vieras ja jotenkin väärinymmärretty ominaisuus. Itse nautin voimantunteesta ja suosittelen voimaharjoittelua kaikille. Siitä ei koskaan ole haittaa.

Kukka tutustui treenausmuotoon ystävänsä kautta vuonna 2006, aikaan ennen suurinta kahvakuulainnostusta. Silloin kuula kulki nimellä girya. Kukka ihastui siihen, miten kokonaisvaltaista painoharjoittelu oli kahvakuulan kanssa. Sitten hän kiinnostui myös ravintoasioista, ja seitsemässä vuodessa harrastus on muuttunut työksi. Kukka on tottunut treeniarkeen ja nauttii siitä.

– Oloni on näin paljon parempi kuin jos lakkaisin treenaamasta tai alkaisin mussuttaa pullaa tai kolmioleipiä. En aina ole noudattanut terveellisiä elämäntapoja, mutta kun kerran pääsee käsiksi siihen, miten paljon elämänlaatuun voi vaikuttaa itse, tuntuisi hullulta jättää mahdollisuus käyttämättä.

Kova treeni opettaa myös henkistä sinnikkyyttä ja keskittymistä. Se antaa tuntumaa omaan kehoon ja tuo ryhtiä. Kahvakuulan nostaminen kannustaa aina vain parempiin suorituksiin, sillä valmiiksi lajissa ei voi tulla. Jos erehtyy luulemaan että osaa tai jaksaa, aina voi ottaa raskaamman painon tai tehdä nopeammin tai pidempään ja huomata, että kehittymiseen on yhä varaa.

Kuulaillen kuntoon

Kahvakuulatreeni on intensiivistä, lihaskuntoa kehittävää hikijumppaa, jossa tehdään liikkeitä pitkinä sarjoina. Kuulalla saa tehtyä myös harjoituksia, jotka eivät muilla välineillä ole mahdollisia. Painonhallinnassa kahvakuulailu on hyvä tuki dieetille: treeniin ja ruokavalioon sitoutuminen voi tuoda nopeitakin tuloksia.

Ryhmäliikuntatunneilla kahvakuulatreenissä on useimmiten käytössä 4-8 kilon painot, mutta Kukan mukaan nainen voi nopeastikin ottaa käyttöön 12-16 kilon kahvakuulan, kun on oppinut tekemään liikkeet oikein. Välineestä kannattaakin ottaa kaikki irti, jotta treeni säilyttää mielekkyytensä. Ojentajapunnerruksia tai kulmasoutuja voi yhtä hyvin tehdä käsipainoilla. Kukka Laakso suhtautuu kuulailuun vähän kuin painonnostoon. Kuulan liike on alhaalta ylös.

Marketista löytyy muovisia ja erikoismallisia kahvakuulia, mutta Kukka suosittelee rautaisia kisamallin kahvakuulia, jotka ovat kaikki saman kokoisia painosta huolimatta. Rautainen kahvakuula on muotoiltu niin, että kuula istuu hyvin käteen eikä paina rannetta.

Tehokas kahvakuulatreeni perusliikkeillä

Kahvakuulat

Opettele ydinliikkeet, joita voi tehdä kunnon painoilla eli vastuksella. Näin treeni on mahdollisimman kehittävää. Hyviä, isoja, koko kehoa kuormittavia perusliikkeitä ovat rinnalleveto, vauhtipunnerrus, tempaus, työntö, rinnalleveto yhdistettynä työntöön ja etuheilautus. Tekniikoita ohjeistavia videoita löytyy netistä.

Jo yhdellä tai kahdella liikkeellä saa treenattua koko kroppaa. Hyvät kaksi liikettä alkuun ovat esimerkiksi etuheilautus ja rinnalleveto yhdistettynä työntöön. Etuheilautukseen voi nopeasti ottaa raskaankin painon, joka tehostaa treeniä. Rinnalleveto ja työntö taas on yksinkertainen liike, jota voi tehdä paljon ja pitkään.

Sarjan pituus voi olla neljästä kuuteen minuuttia ja yhden sarjan toistomäärät 60-100 toistoa. Treenata voi esimerkiksi kaksi tai kolme kertaa viikossa.


Yhden käden etuheilautus

Lue lisää: Kukka Laakson nettisivut

Teksti: Elli Räsänen
Kuvat: Jaakko Kahilaniemi