Hyvinvointi

Kärsitkö B-vitamiinin puutoksesta? Lue, mistä oudoista oireista sen tietää!

5.2.2015 Teksti: Anna.fi

Pätkiikö muisti? Masentaako? Pisteleekö raajoja? Vaivaavatko unihäiriöt? Jos vastasit kysymyksiin myöntävästi, saatat kärsiä B12-vitamiinin puutteesta.

Kärsitkö B-vitamiinin puutoksesta?

Mihin B12-vitamiinia tarvitaan?

B12-vitamiini eli kobalamiini on tärkeä veren valko- ja punasolujen muodostuksessa sekä hermosolujen toiminnassa.

Se on molekyylirakenteeltaan suurin ja monimutkaisin vitamiini, joten siksi sen imeytyminen kehoon on erityisen haasteellista.

Kuinka suuren osan suomalaisista arvellaan kärsivän B12-vitamiinin puutteesta?

Monet kärsivät siitä tietämättään. Yleisin vaiva on iäkkäillä. Tutkimuksen mukaan puutosta esiintyy 12 prosentilla yli 65-vuotiaista, mutta todellinen luku lienee suurempi. Myös nuoret voivat kärsiä tietämättään B12-vitamiinin puutoksesta.

Millaisia oireita B12-vitamiinin puutos aiheuttaa?

Muistihäiriöitä, mielialan vaihteluita, apatiaa, uupumusta ja unihäiriöitä. Fyysisiä oireita voivat olla kipeä suu ja turvonnut kieli, krampit, raajojen pistely ja puutuminen. Pidempiaikainen B12-vitamiinin puutos johtaa peruuttamattomiin vaurioihin elimistössä.

Paljonko B12-vitamiinia pitäisi saada päivässä?

Vähimmäistarve naisilla on 2 mikrogrammaa (mcg), miehillä 2,4 mcg ja lapsilla 0,7–1,4 mcg vuorokaudessa.

Millaisesta ravinnosta saa B12-vitamiinia?

Lihasta, sisäelimistä, kalasta, äyriäisistä, maitotuotteista ja kananmunista. Normaali ruokavalio sisältää moninkertaisesti tarvitun määrän B12-vitamiinia, mutta elimistö pystyy hyödyntämään siitä vain prosentin verran eli noin 0,05–0,08 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Monet kasvissyöjät saavat B12-vitamiinia liian vähän. Miksi sitä ei saa kasvisruokavaliosta?

Kasvikset eivät sisällä B12-vitamiinia.

Mistä tiedän, saanko B12-vitamiinia riittävästi?

Se selviää verikokeessa. Arvon tulisi olla yli 300 pikomoolia (pmol) litrassa.

Miten voin lisätä B12-vitamiinin saantia?

Apteekeista ja luontaistuotekaupoista saa B12-vitamiinia tabletteina tai suusuihkeena. Esimerkiksi Boost B12 suusuihketta suihkutetaan päivittäin kielen alle tai posken limakalvolle. Vaikeissa puutostiloissa vitamiinia annetaan ruiskeina lihakseen.

Voiko B12-vitamiinista saada yliannostuksen?

B12-vitamiini on todettu täysin turvalliseksi, joten yliannostuksen vaaraa ei ole. Suun kautta lisäravinteena sitä nautitaan yleensä 1–1,5 milligrammaa päivässä. Tutkimuksissa vitamiinia on annosteltu suonensisäisesti jopa 50 milligramman päiväannoksia ilman haittavaikutuksia.

Kysymyksiin vastasi fytonomi Marjo Sukeva-Hakanpää.

Teksti: Miia Siistonen
Kuva: Colourbox

Lue myös:

Sari ”Huono Äiti” Helinin B-vitamiinipuutosta hoidettiin ruiskeilla
Vitamiinit, kivennäisaineet ja hivenaineet – Hyvän olon aakkoset

Paljonko D-vitamiinia saa syödä?

Lue myös

Suosittelemme