Hyvinvointi

Korkeanpaikankammoisesta tuli intohimoinen seinäkiipeilijä – samalla karisi 10 kiloa

Teksti: Anna.fi

Asteittain alkanut ruokavalioremontti ja liikunnan lisääminen karistivat Ellien lukijalta kymmenen kiloa. Elämänmuutoksen myötä löytyi myös uusi harrastus. Lue inspiroiva tarina!

terveys, laihdutus, painonpudotus, hyvinvointi, ruokavaliot, seinäkiipeily
Seinäkiipeily haastaa voimaa ja koordinaatiokykyä. Kuvan henkilö ei liity juttuun.

”Olin ruokaostoksilla helteisessä Floridassa, kotiinpaluu häämötti ja selailin lehtihyllyllä luettavaa paluulennolle. Bikineissä oleminen oli tuntunut loman aikana ahdistavalta: en ollut varsinaisesti lihava, mutta vatsa pömpötti, vaatekoko oli kasvanut ja minulla oli jatkuvasti tönkkö olo. Käteeni osui kuin jonkinlaisena vihjeenä Muscle & Fitness Hers -lehti. Ostin sen, sillä ajattelin, että  minun tehtävä jotain ennen kuin lipsun täysin alamäkeen.

Takana oli rankka opiskeluputki ja työelämään siirtyminen, jonka myötä urheilullinen, hoikka minäni oli kadoksissa. Aloitin kotiin palattuani ahkeran kuntosaliharjoittelun: treenasin 3-4 kertaa viikossa ja aloin kiinnittää enemmän huomiota siihen, mitä syön.

Ruokavaliomuutos auttoi vaivoihin

Liikuin entistä enemmän, mutta painoni nousi ja vatsani alkoi toimia entistä huonommin. Kärsin vatsaongelmista kaikkiaan noin kaksi vuotta, kunnes jouduin jättämään pois gluteenipitoiset viljat ja valkoisen sokerin.

Olin aiemmin ollut laiska kokki, mutta prosessin aikana sisältäni löytyi innokas ruoanlaittaja. Kiinnostuin raakaravinnosta sekä terveellisistä ja laadukkaista raaka-aineista tehdystä ruoasta. Ruokavaliomuutoksen myötä oloni alkoi tasapainottua ja vastaustuskykyni parantua.

Nykyään ruokavalioni koostuu nyt samoista aineksista kuin laihduttamisen aikana. Syön paljon kasviksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja. Lisäksi syön pähkinöitä, maustamatonta jugurttia, maitorahkaa ja raejuustoa. Käytän myös jonkin verran kauraa ja tattaria. Syön lisäksi riisiä ja perunaa, gluteiinitonta pastaa pastoja ja jonkin verran kanaa, kananmunaa ja kalaa. Punaista lihaa syön harvoin. Olen myös kiinnostunut siitä, että saan tietyistä ruoka-ainerajoitteistani huolimatta tarpeeksi ruoastani tarpeeksi hivenaineita ja ravinteita.

Kiipeilyä yli kymmenen tuntia viikossa

Sain laihduttamisen aikana paljon inspiraatiota kuntoilulehdistä ja verkkoyhteisöistä. Pidin myös liikuntapäiväkirjaa ja bloggasin liikunnasta. En kuitenkaan saavuttanut kuntosalilla käymällä ja ruokavaliomuutoksella täysin tavoitteitani. Vasta uusi harrastus vauhditti painonpudotusta kunnolla.

Aviomieheni oli vuosia houkutellut minua kiipeilykurssille. Lopulta menin hieman vastahakoisesti hänen mukaansa. Olin aluksi todella surkea kiipeämään ja pelkäsin järjettömästi. Minua jäi kuitenkin vaivaamaan, miksi en pääse ylös enkä osaa, vaikka muut osaavat. Mietin usein seuraavanakin päivänä ongelmia, liikkeitä ja liikesarjoja, joita en pystynyt kiipeillessäni selvittämään.

Yht’äkkiä olin täysin innostunut lajista: vietin kolmesta neljään iltaa viikossa kiipeilyhallilla. Liikuin nyt viikoittain yli kymmenen tuntia. Samalla painoni putosi ruokavaliomuutoksen ja kiipeilyharrastuksen yhteisvaikutuksesta kymmenen kiloa.

Itsetuntoni kasvoi laihtumisen myötä, mutta vielä paljon enemmän se kasvoi uuden harrastuksen ansiosta. Ymmärsin, että kun jotain tosissaan haluaa, sen voi myös saavuttaa.

terveys, laihdutus, painonpudotus, hyvinvointi, ruokavaliot, seinäkiipeily

Elämäntapamuutoksessa ja painonpudotuksessa parasta on ollut vastustuskyvyn paraneminen, yleinen hyvinvointi ja pirteys. Erityisen vaikeita juttuja ei ole ollut, sillä päätös ruokavaliomuutoksesta johtui laihduttamisen lisäksi terveydellisistä syistä.

Olen pysynyt nyt kolme vuotta tavoitepainossani – painossa, joka saa minut viihtymään kropassani. En missään vaiheessa asettanut itselleni tiettyä tavoitelukua, sillä katson mieluummin peiliin kuin vaakaan. Kaiken kaikkiaan kiinnostukseni ulkonäköasioihin on laihtumisen myötä hieman vähentynyt: en enää ajattele niinkään sitä miltä näytän, vaan sitä, miltä minusta tuntuu ja mikä saa minut voimaan hyvin.

Realistiset tavoitteet kannustavat

Huomasin matkan varrella, että jos laihduttamista pitää pakkopullana, se syö motivaatiota. Sen sijaan painonpudotuksesta voi tehdä mielenkiintoisen tutkimusmatkan uudenlaiseen maailmaan ja parempaan oloon.

Toisille laihduttamista suunnitteleville haluaisin sanoa, että tavoitteiden on oltava realistisia ja saavutettavissa. Ne on myös hyvä pilkkoa osatavoitteisiin: 40 kiloa vuodessa kuulostaa musertavalta verrattuna kymmeneen kiloon kolmessa kuukaudessa. Palkitse itsesi, kun saavutat tuloksia. Ole lempeä ja iloitse oppimastasi.”

Kuvat: Colourbox.com

Lue myös:
Juha laihdutti neljässä kuukaudessa 15 kiloa – Katso kuvat muutoksesta!
Kevennä oloa pätkäpaastolla!

X