Hyvinvointi

Kunnon blogi: Kuntotestauksen palaute herätti hyötyliikkumaan

Teksti: Anna.fi

Saavuimme kuntotestauksen palautepalaveriin kuin todistusten jakoon konsanaan, ilman suvivirttä tosin. Jokainen mietti omia tuloksiaan ja niiden riittävyyttä. Kaikki teimme varmasti omia huomioitamme jo testaustilanteessa, mutta lopullisesta tulosten julkaisemisesta vastasi personal trainerimme Tommi, Tommy Sportista.

Kuntoiluvälineet

Aluksi Tommi selvensi, mitä asioita tulokset kertovat ja mitä niistä voidaan päätellä. Sitten kävimme kaikki testialueet yksi kerrallaan läpi. Omaa tulostaan saattoi peilata viitearvoihin ja taisimme hieman vilkuilla vierustoverinkin tuloslappua. Tommi kertoi, että hän oli positiivisesti yllättynyt tuloksistamme. Kuinkahan rapakuntoisina toimistotyön laiskistamina matameina hän meitä oikein pitääkään. 🙂

Tulostenjakotilaisuus oli odotettua leppoisampi tilaisuus ja Tommi osasi sopivasti kannustaa, jos jollain osa-aluella oli selvästi kehitettävää. Kaikille meille yhteinen kehityskohde oli käsivoimat. Nyt lähtötasomme ei ole vain puheiden ja omien uskomusten varassa, vaan meillä on mustaa valkoisella. Nyt tiedetään mitä pitää kehittää ja Tommi tietää miten se tapahtuu.

KelloHätkähdyttävintä oli, kun Tommi esitti alla olevan kaavion liikunnan ja muun ajankäytön suhteesta. Ensiksi hän esitti meille kysymyksen, onko neljä tuntia liikuntaa meidän mielestä vähän vai paljon. Kaikki nyökyttelimme sen puolesta, että onhan se ihan kelpo määrä. Kun meille avattiin viikon tunnit auki, niin yht’äkkiä neljä tuntia alkoikin tuntua aika vaatimattomalta. Pointti oli se, että hyötyliikunnan avulla voidaan lisätä yleistä aktiivisuutta. Liikunta ei käsitä vain hikipäässä tahkottua spinningiä tai kuntosalia vaan jokaisella askeleella on merkitystä. Tai jokaisella lasten kanssa väkerretyllä lumilinnalla.

Tommi valaisi meille hyötyliikunnan asiaa havainnollisesti:

Viikossa on 168 tuntia, josta keskimäärin 116 tuntia olemme hereillä. Jos olemme töissä keskimäärin 40 tuntia viikossa ja harrastamme liikuntaa 4 tuntia viikossa, meille jää vielä 72 tuntia aikaa tehdä järkeviä päätöksiä. Tuossa ajassa ehtii loikoilla sohvalla aika kauan ja syödäkin vaikka mitä!

168h/viikko 40h töissä
116h hereillä 4h liikuntaa viikossa

Mietimme blogiporukalla, miten voisimme lisätä hyötyliikunnan määrää ja päädyimme seuraaviin:

– Kävele tai pyöräile töihin
– Taita kauppamatka jalkaisin tai pyörällä. Tukeva reppu mahdollistaa kauppatavaroiden miellyttävämmän kotiinkuljettamisen
– Liiku yhdessä lasten kanssa. Luistele, kun lapset luistelevat tai kehitä leikkejä, jossa kaikki liikkuvat. Leikkikentällä seisomisesta ei saa hyötyliikuntapisteitä.
– Kun lähdet shoppailemaan, niin varaa tukevat kengät jalkaan, niin voit katsastaa kävellen kaikki mielenkiintoiset putiikit kaupungin laitamillakin.
– Vaihda pullapalaverista kävelypalaveriin. Jos mahdollista niin siirrä palaveri ulkotiloihin. Kävellessä ajatukset tuulettuvat ja pieneen muistivihkoon voi tehdä muistiinpanot kävellessäkin. Mieli on virkeämpi ja työpöydän ääreen palaa aktiivisempi ihminen.
– Pyydä ystäväsi mukaan kävelylle tai vesijuoksuun. Voitte vaihtaa kuulumiset samalla, kun kunto kasvaa.
– Suorita viikkosiivous turbovaihteella. Älä suotta säästele askeleita vaan liiku vauhdilla ja heiluta moppia laajoilla liikeradoilla.
– Hakeudu ruohonleikkuun ja lumitöiden pariin. Ota ne liikunnan kannalta.
– Kävele sen sijaan että käyttäisit hissiä.

Kuinka sinä olet järjestänyt aikaa liikunnalle? Entä kuinka sinä hyötyliikut? Kerro kommenttiosiossa!

Mikä fiilis?

kristiina3

”Tulokset olivat hyvin lähellä sitä mitä odotin mutta rasvaprosentin osuus, joka oli 30%, tuli pienoisena yllätyksenä. Ei niin, etten olisi sen arvellut olevan ihan miehekäs luku, mutta 30% on herttinen sentään aika paljon rasvakudosta yhteen naiseen. Ensin tulos hämmästytti, sitten masensi mutta lopulta tuli fiilis, että eiköhän tämä rasvakudoksen täyteinen elämä ole nyt nähty ja nyt on aika keskittyä siihen, kuinka siitä päästään pysyvästi eroon.

Onneksi lihaskuntotulokset vähän lievittivät suolaisia haavojani. Lopulta tuli tunne, että onneksi älysin ryhtyä tähän kuntoremonttiin nyt enkä myöhemmin. Laitoin aivoni raksuttamaan myös tuon yllä mainitun hyötyliikunnan suhteen. Asiaa täytyy vähän työstää sillä olen tottunut liikkumaan työmatkat ja kauppareissut autolla. Näin aion tehdä myös jatkossakin ja se tarkoittaa vääjäämättä sitä, että hyötyliikunta täytyy saada näiden reissujen ulkopuolella. Liikkuminen lasten kanssa ei aina käy varsinaisesta liikuntasuoritteesta mutta hyötyliikunnasta saa silloin täydet pisteet.”

Anna-Mari

”Tulokseni kuntotestistä olivat aika lailla sitä mitä olin ounastellutkin. Cooper tosin yllätti: reilu 2 250 metriä ilman säännöllistä juoksuharrastusta on jo ihan hyvä tulos. Tosin runttasin sen melko lailla väkisin. Mutta kuitenkin. Samaa mieltä olen Kristiinan kanssa siitä, että rasvaprosentti oli todella se, mikä tässä hätkähdytti kaikista eniten. Vajaa 30 prosenttia rasvaa on aikas paljon tässä ropassa tai ainakin se on normaaliskaalan yläosastossa. Ehkä järkytys johtui osaltaan myös siitä, että minulta ei koskaan aiemmin ole rasvaprosenttia mitattu. Nyt sen näkeminen paperilla sai minut päättämään, että jos jokin luku niin tuo on laskenut kesään mennessä. Jäin myös miettimään, että mistä ihmeestä se on sitä paitsi meikäläiseen hiipinyt, koska kuvittelin elämäntapojeni olevan suhteellisen kunnossa. No, eipä tässä kyllä ihmettelyt nyt auta.

Myös Tommin kaavio viikon tunneista sai minut pohtimaan omia hyötyliikuntatapojani sekä ajankäyttöäni yleensä. Kyllä viikostani löytyy helposti lisää tunteja liikunnalle. Tai ainakaan ajanpuutteeseen en voi enää vedota. Hyötyliikuntaosastoni on ihan ok mallilla, sillä lukuunottamatta syvintä talvea, liikun kaikki matkani pyörällä. Mutta hissin kyllä taidan valita lähes aina portaiden sijaan… Mutta palaute kuntotestistä kertoi karun totuuden omasta kunnosta ja antoi konkreettisia tavoitteita, joita kohti taistella kevään mittaan.”

Hanna

”Sain Tommin palautteen kuntotestistä sähköpostitse, sillä emme ehtineet Tommin kanssa enää tavata Australian matkani takia. Tommi sanoi, että lomalla ei kannata turhia stressailla liikunnasta, sillä kävelyä tulee varmasti muutenkin reippaasti. Ja jos muuten liikkuu tarpeeksi ja syö järkevästi, niin lomalla voi sitten kyllä olla ihan lomalla myös liikunnan ja syömisenkin suhteen. Testin palaute mielessä lähdin nauttimaan Australian auringosta ja palaan sitten parin viikon jälkeen motivoituneena ja levänneenä kuntoprojektin pariin.”

Kirsi

”Tapasin Tommin ensimmäistä kertaa vasta tässä kuntotestauksen palauteistunnossa. Kävimme läpi historiaani, aiemman kuntotestini papereita sekä sitä, mitä nyt haluan. Totesimme yhdessä, että nyt katsotaan eteenpäin ja unohdetaan menneeet.

Puhuimme pitkään ruokavaliosta. Tommi oli sitä mieltä, että en saa riittävästi ns. hyviä rasvoja ja rasva-aineenvaihduntani on häiriintynyt. Tästä seurauksena huonot rasvat ovatkin päättäneet jäädä rasittamaan elimistöäni ja kertymään lisäkiloiksi. Vielä ei kuitenkaan ole aika ryhtyä miettimään terveellisiä ruokia, sillä jouduin lääkärin ohjeistuksesta ensin ankaralle VLCD-dieetille (very low calorie diet). Sen mukaan syön nyt kahdeksan viikon ajan vain pussiruokia, kuten Nutrilett, Nutrifast ja Modifast. Se on kova rasti, mutta motivaationi on niin korkealla, ettei se pelota lainkaan. Samalla muuten huomautan, että kenenkään ei pidä ryhtyä moiselle kuurille ilman lääkärin ohjausta! Normaalisuositus pussiruokinnalle on yhdestä enintään kahteen viikkoon.

Tämän alun liikuntamuodoiksi sovimme kävelyn ja vesijuoksun. Molemmat ovat sellaisia kuntoilumuotoja, että ne sopivat myös runsaasti ylipainoa omaaville. Vesijuoksussahan nivelet eivät kuormitu lainkaan siten kuin ne jalkojen päällä seistessä kuormittuvat. Kulumatkaan eivät vedessä haittaa, kun elopainosta tippuu kehon syrjäyttämän vesimäärän verran kiloja (Arkhimedeen laki).

Tätä kirjoittaessani en ole Tommia vielä lenkkipolulla tavannut, mutta tänään se on edessä. Odotan innolla.”

Tommy Sport

X