Hyvinvointi

Kunto-ohjausta helposti ja edullisesti

Teksti: Anna.fi

Uusi vuosi, uusi elämä. Jottei kuntoiluinto lopahtaisi heti alkuunsa, kannattaa aloittaa maltillisesti ja peruslajeilla, neuvoo liikunnan ammattilainen. Ja ei, hän ei ole kallis personal trainer, vaan kunnan työntekijä: liikunnasta tai liikuntaohjeista ei tarvitse maksaa maltaita.

Mia Kohonen toimii liikunnanohjaajana Espoon kaupungilla. Hänen työtehtäviinsä kuuluu mm. kuntosali- ja jumppatuntien vetämistä sekä kuntotestauksien tekemistä. Kohosella on kokemusta myös kaupungin uudehkosta liikuntapalvelusta, liikuntaneuvolasta, josta kuntalaiset saavat monenlaista liikuntaan liittyvää tietoa.

Kohonen kertoo kuulleensa moneen kertaan selityksiä siitä, miksi kuntoilun aloittaminen on niin hankalaa: se maksaa, lihakset tulevat kipeäksi, harrastus tyssää kuitenkin alkuunsa… Kukin lukija täydentäköön luetteloa omalla lempiselityksellään. ”Jotkut ihmiset eivät vain ole aktiivisia, eikä heitä saa liikunnan parin potkimallakaan”, Kohonen miettii. Yksi asia voi kuitenkin muuttaa sohvaperunankin. ”Ihmisen täytyy haluta liikkua ja varsinkin ymmärtää, että liikkuessa hän tekee hyvää itselleen.”

Ohjaaja tsemppaa ja motivoi

Kun oivallus on saavutettu, kannattaa aloittaa helpoilla peruslajeilla, kuten kävelyllä tai uinnilla. Kohosesta parhaita aloitusvaihtoehtoja ovat kuitenkin ohjatut lajit. ”Jos menet esimerkiksi kuntosalille, kannattaa pyytää kuntotestiä ja henkilökohtaista saliohjelmaa. Ohjaaja varmistaa samalla, että opit käyttämään laitteita ja tekemään liikkeet oikein”, liikunnanohjaaja neuvoo. ”Myös ohjatut jumppatunnit ovat hyviä. Niilläkin ohjaaja näyttää, miten liikkeet tehdään, tai kertoo korvaavan liikkeen, jos et voi tehdä jotain.”

Ohjatun liikunnan hyviin puoliin kuuluvat myös jatkuvuus ja sosiaalisuus, jotka motivoivat käymään tunneilla. ”Varsinkin alussa ohjaajaa tarvitaan tsemppaajana. Myös se, että maksaa kerralla vaikkapa viikoittaisen liikuntatunnin lukukaudeksi, sitouttaa harrastukseen eri lailla kuin yksin kotona tehty suunnitelma. Jos saat kaverinkin mukaan ja kuntoilusta tulee sosiaalinen tapahtuma, aina parempi. Mutta yksinkin voi tulla ja usein tunneilla myös tutustuu uusiin ihmisiin.” Tärkeintä kuntoilumuodon valinnassa on kuitenkin se, että laji tuntuu omalta ja hauskalta. ”Liikunnan pitää olla kivaa ja rentouttavaa”, Mia Kohonen sanoo.

Syke ja hiki nousuun

Liikunnanohjaaja Kohonen pohtii, etteivät kaikki ihmiset tunnu tuntevan omaa kehoaan. Kaikkeen haluttaisiin jonkinlainen mittari ja kuntoilun aloittaminen voi olla hankalaa siksi, ettei aloittajalla ole käsitystä omasta kuntotasostaan eikä sopivasta harjoitustehosta.

”Esimerkiksi sykemittarit ovat kyllä käteviä, mutta ilmankin mittareita voi kuntoilla. Liikunnan voi aloittaa itsenäisesti ja yksinkertaisesti itseään ja kehoaan kuuntelemalla: kun hiki nousee ja syke kasvaa, mutta olo on silti hyvä, ollaan tasolla, joka kohottaa kuntoa mutta ei rasita liikaa. Vanha hyvä sääntö PPP eli Pitää Pystyä Puhumaan, vaikka hikoilee ja on hengästynyt, on hyvä pitää mielessä”, Mia Kohonen neuvoo.

Hänen mukaansa ideaali kuntoilumäärä olisi kolme kertaa viikossa, mutta kaksikin on jo hyvin. ”Ja yksikin kerta on enemmän kuin ei mitään”, Kohonen muistuttaa. ”Ainakaan aluksi ei kannatakaan ahnehtia liikaa, sillä liika tekeminen tappaa helposti alkuinnostuksen. Kannattaa luottaa siihen, että kuntoillessa nälkä kasvaa kyllä syödessä.

Halpoja tunteja ja ilmaisia neuvoja

Pääkaupunkiseudun yksityisissä kuntokeskuksissa yksi jumppakerta voi maksaa kymmenen euroa tai enemmänkin, ja joihinkin keskuksiin ei edes pääse yksittäistunneille, vaan on sitouduttava kalliiseen jäsenmaksuun ja päälle tulevaan kuukausiveloitukseen. Jo tämä on omiaan pitämään monet kotisohvalla.

Vaihtoehtojakin on. Mia Kohonen kehottaa tutustumaan oman kunnan tarjontaan: lajeihin ja liikuntapalveluihin. Myös monet urheiluseurat ja mm. työväen- ja kansalaisopistot järjestävät ohjattua liikuntaa. Tiedonhaun voi aloittaa vaikkapa kotikunnan nettisivuilta.

Espoossa pääsee liikkumaan ohjatulle tunnille kerran viikossa ja lukukauden ajan 35 eurolla. Lisäksi eläkeläiset ja opiskelijat saavat alennusta tietyistä tunneista. Kuntalaisilla on mahdollisuus saada myös ilmaista opastusta kuntoiluasioissa. Liikunnanohjaajat päivystävät kahdesti viikossa kaupungin liikuntapaikoissa, ja viime keväästä lähtien terveysasemilla on toiminut liikuntaneuvolapalvelu.

”Liikuntaneuvontaa tarjotaan viidellä terveysasemalla kaksi kertaa kuukaudessa”, Mia Kohonen kertoo. ”Neuvolassa ei tehdä henkilökohtaisia kunto-ohjelmia, mutta liikunnanohjaajat antavat kaikenlaisia yleisiä liikuntaan liittyviä neuvoja. Kuka tahansa kuntalainen voi tulla neuvolaan kyselemään hänelle sopivista lajeista. Kerromme, miten kannattaa liikkua ja miten se on mahdollista.” Vinkit eivät rajoitu kaupungin palveluihin, vaan terveysasemalla on tiedot kaikista lähiseudun urheiluseuroista ja -paikoista. Kysymyksiä satelee vesijumpasta taekwandoon.

Teksti: Jenni Saarilahti / A4 Media Oy
Kuva: A4 Media Oy (19.1.2006

X