Hyvinvointi

Laihdu pysyvästi – 30 vinkkiä

Teksti: Anna.fi

Tarkista ateriarytmisi ja liikuntatottumuksesi. Kunnon ateriat antavat energiaa koko päiväksi, ja paino alkaa laskea vähitellen. Säännöllinen liikunta vauhdittaa laihtumista.

Laihdu pysyvästi

Älä ota itsellesi liian suurta urakkaa. Kohenna elämäntapojasi, niin laihdut siinä sivussa huomaamattasi. Tiukka dieetti ja jatkuva kieltäytyminen aiheuttavat pahimman mielitekokierteen. Liian niukka ravinto kytkee elimistön säästökuurille, eikä laihtuminen onnistu.

Pelkän liikunnan lisäyksen avulla laihtuminen vaatii kovaa työtä. Liikunnalla on kuitenkin niin paljon hyviä vaikutuksia terveyteen, että jokaisen kannattaa liikkua omien voimien ja mieltymysten mukaan. Liikunnan lisääminen myös tehostaa painonpudotusta.

Ruokavalioon voi tehdä muutoksia vähitellen. Joitakin auttaa jo ateriarytmin tarkistaminen. Kun syö säännöllisesti kunnon aamiaisen, lounaan ja päivällisen, pysyy kylläisenä koko päivän eikä tarvitse välipalaksi suklaapatukoita, päiväkahvipullia tai televisionkatselusipsejä. Herkullinen, rauhassa nautittu ateria antaa mielihyvää ja auttaa välttämään napostelua.

Tarkista ruokalautasen sisältö. Lautasmalli on toimiva ohje lautasen täyttämiseen – puoli lautasellista kasviksia, neljäsosa lihaa, kalaa tai papuruokaa, neljäsosa perunaa, pastaa tai riisiä. Kun syöt puoli lautasellista kasviksia kahdella aterialla joka päivä, kasvisten kokonaismäärä yleensä kasvaa ja ruoka kevenee. Joillekin riittää painonpudotuksen alkuun, että kasvisten osuutta lisätään ja muun ruuan osuutta vähennetään.

Epäterveellisiä valintoja on myös syytä miettiä. Jos nauttii joka päivä pitsaa, ranskalaisia, kermaperunoita, sipsejä, lihapiirakoita, munkkeja, viinereitä, karkkeja, suklaata, virvoitusjuomia, olutta tai viiniä, ei tarvitse ihmetellä, mistä ylimääräiset kilot tulevat. Jos rasvaiset tai sokeriset ruuat ovat lempiherkkujasi, sinun on hyvä pienentää herkutteluannoksia ja vähentää herkuttelukertoja. Esimerkiksi nautiskelu 1-2 kertaa viikossa kuormittaa elimistöä vähemmän kuin joka päivä tapahtuva herkuttelu. Usein kasvisten, marjojen, hedelmien ja täysjyväviljan lisääminen ruokavalioon vaikuttaa myös valintoihin. Makutottumukset muuttuvat, ja kasvispitoiset ruuat alkavat maistua parhailta.

Teksti: Soili Soisalo

X