Laihdutus

Haluatko hoikemman vartalon ja pirteämmän mielen? 5 syytä kokeilla julkkisten suosimaa pH-dieettiä

PH-ruokavaliota noudattavat julkkikset hehkuvat punaisella matolla hyvinvoivina. Miksi ruokavalion emäs- ja happotasapainoon kannattaa kiinnittää huomiota ja miten se tehdään?
16.4.2016 Teksti: Riina-Maria Metso Kuvat: 123 RF

Jennifer Aniston, Victoria Beckham ja Gwyneth Paltrow vannovat sen nimeen, ja nyt yhä useampi tavallinen suomalainenkin. Mistä pH-ruokavaliossa on kyse?

– Kasvikunnan ja eläinkunnan tuotteiden suhteesta ruokavaliossa. Kasviksista saadaan emäksisiä kivennäisaineita, ja eläinkunnan tuotteista ja viljoista syntyy happamia aineenvaihduntatuotteita. Molempia tarvitaan mutta tasapainossa, kertoo ravitsemusterapeutti Marja Ruuti.

Marja Ruuti ja hyvinvointivalmentaja ja kehonpuhdistaja Mariia Kotila puhuvat pH-ruokavalion puolesta, vähän eri näkökulmista. Listasimme syyt, joiden vuoksi pH-dieettiä kannattaa kokeilla.

1. Ruoansulatusvaivat vähentyvät

Mariia Kotila: ”Hapan keho on otollinen maaperä bakteerien, hiivan ja homeiden liikakasvulle. Silloin ruoansulatuselimistökin oireilee: turvottaa, ummettaa ja röyhtäyttää. PH-ruokavaliossa verensokeri tasoittuu, koska ruokavalio ei sisällä sokeripiikkejä aiheuttavia ruokia. Silloin on helpompi tehdä tietoisia ruokavalintoja ja välttää esimerkiksi nopeita hiilihydraatteja.”

Marja Ruuti: ”Happo-emästasapaino voi olla pielessä myös ihan vain siksi, ettei syö tarpeeksi kasviksia. Keho saa emäksisiä kivennäissuoloja kuitupitoisten kasvisten mukana. Jos syö liikaa eläinkunnan tuotteita, kehoon kertyy happoja kuten virtsahappoa, rikkihappoa ja fosforihappoa. Kun elimistö ei pysty poistamaan happamia aineenvaihduntatuotteita munuaisten ja keuhkojen kautta, keho happamoituu.”

Lue myös: pH-dieetti – Happo-emästasapaino kuntoon

2. Väsymys väistyy

MK: ”Liiallinen happamuus ja suolan puute kehossa näkyvät väsymyksenä ja saamattomuutena. Kun soluille annetaan mitä ne tarvitsevat, niihin palautuu luontainen jännite ja parempi sähkönjohtokyky. Olemme energisempiä ja jaksamme enemmän. Kehoa ei tarvitse käynnistää kahvilla tai sokerilla.

Koska keho on happamimmillaan öisin, pH:n nostaminen vaikuttaa myös unen laatuun.”

Lue myös: Miten vältän lounaan jälkeisen väsymyksen? Näillä vinkeillä toimistotyöläinen pysyy virkeänä koko päivän

3. Paino putoaa

MR: ”Liika happamuus voi kerätä nestettä ja turvotusta elimistöön. Kaikki mikä suolistossa on pielessä, heijastuu maksan toimintaan. Maksa taas on keskeinen kaikessa aineenvaihdunnassa.”

Lue myös: Ylipaino, väsymys ja närästys saattavat johtua maksan ongelmista

4. Iho paranee

MK: ”Huono pH-tasapaino näkyy ihossa, joka on ihmisen suurin elin. Monet kärsivät ihon ja limakalvojen kuivumisesta, näppylöistä, jopa aknesta tai atopiasta. Ihon kunto on suoraan verrannollinen siihen, missä kunnossa kehon sisäiset nesteet ovat.

Kun pH tasapainottuu, iho on luontaisesti kuulas ja hyväkuntoinen.”

Lue myös: Syö itsesi kauniiksi – näin vitamiinit vaikuttavat ihosi kuntoon

5. Kivut helpottuvat

MR: ”Kipuja tulee, jos soluihin ja soluväleihin kertyy kuona-aineita eli happoja. Hapot voivat tuntua kipuina ja ylläpitää ja synnyttää tulehdusta.”

Lue myös: Hoida päänsärky ilman lääkkeitä ja haittoja – 10 helppoa kotikonstia

PH-tasapaino paranee, kun:

1. Lisäät ruokavalioosi (hyvää) suolaa

Mariia Kotila: ”Pelkkä vesi ei johda kehossa sähköä. Kun kehosta puuttuu hyvä suola, solujen välinen jännite alkaa pudota. Silloin ei jaksa.”

Marja Ruuti: ”Erityisesti puhdistamaton merisuola on tärkeää, koska se sisältää paljon erilaisia hivenaineita. Parjattua natriumiakin tarvitaan, se on välttämätön elimistölle.”

2. Juot vettä, vettä ja vettä

MK:Vesi on suolan ohella tärkein pH:ta tasapainottava asia. Keho tarvitsee nestettä koko ajan. Helpoin ja nopein tapa alkaa muuttaa kehon tasapainoa on opetella juomaan puhdistamattomasta suolasta sekoitettua suolavettä. Suolaa laitetaan aluksi noin teelusikallinen litraan vettä ja juodaan se päivän aikana. Muulloin veteen voi lisätä vähän sitruunan tai limen mehua tai ruokasoodaa, jolloin veden emäksisyys nousee ja se on helpommin imeytyvässä muodossa.”

MR: ”Kaikki eivät tarvitse suolavettä, mutta se on hyvä tapa saada keho hyödyntämään vesi paremmin. Suolaa pitäisi olla vedessä niin vähän ettei se maistu suolaiselle. Muuten natriumia tulee liikaa ja se haittaa munuaisten toimintaa. Myös laadukkaat suolat nostavat verenpainetta.”

3. Suosit lehtivihreää

MK: ”Lehtivihreä on pH-ruokapyramidin perusta. Mitä vihreämpi kasvis on, sitä parempi. Lisää päivittäiseen ruokavalioosi seitsemää emäksistä vihannesta eli pinaattia, avokadoa, kurkkua, varsiselleriä, lehtikaalia, parsakaalia ja paprikaa. Syö näitä mahdollisimman paljon raakoina tai höyrytettyinä, jos suolisto ei kestä raakaa.”

MR: ”Tässä jotkut ruokavalion noudattajat menevät helposti yli. Ihminen ei tarvitse yhdellä aterialla kokonaista ruukullista salaattia, saati kahta. Lehtivihreällä on soluja uudistava vaikutus ja kuurinomaisesti sitä voi syödä runsaastikin. Se tukee maksan toimintaa, laittaa suolen toimimaan paremmin ja sen avulla keho työntää kuona-aineita ulos. Vihreiden kasvien mukana tulee myös antioksidantteja, mineraaleja ja vitamiineja. Silti liikaa käytettyinä jopa salaatinlehdet ovat vaikeasti sulavia. Tarvitaan myös muita, tukevampia kasviksia sekä rasvaa ja proteiinipitoista ruokaa.”

4. Vaihdat kylmäpuristettuihin öljyihin

MK: ”Solukalvot tarvitsevat hyviä öljyjä, jotta ne voivat rakentua vahvoiksi. Myös aivot tarvitsevat rasvaa toimiakseen. Hyviä öljyjä ovat kylmäpuristetut öljyt kuten oliivi-, rypsi- sekä hampun- ja pellavansiemenöljy. Paistamiseen hyviä ovat kookos-, avokado- tai seesamöljy. Pari ruokalusikallista päivässä ei riitä, vaan 70-kiloiselle sopiva määrä öljyjä on desin verran päivässä.”

MR: ”Luonnollisia rasvoja saa myös avokadoista, siemenistä, pähkinöistä, manteleista ja kalasta. Suosittelen margariinien sijaan kylmäpuristettuja öljyjä ja muita luonnollisia rasvoja.”

5. Luovut hapattajista

MK: ”Kehoa happamoittavat eniten liha, viljat, maitotuotteet ja sokeri. Vähennä niiden käyttöä tai luovu niistä pikkuhiljaa kokonaan. Etenkin liha jämähtää suolistoon ja tarjoaa bakteereille viihtyisän alustan. Myös viljat ja gluteeni häiritsevät suoliston normaalia toimintaa. Hyviä gluteenittomia viljoja ovat esimerkiksi hirssi, tattari ja kvinoa. Lisää ruokavalioon kannattaa myös papuja ja linssejä, joiden proteiinit ovat keholle helpommin käytettävässä muodossa kuin lihan proteiinit.

Kalsiumia saa reilusti esimerkiksi vihreistä kasviksista, pähkinöistä ja siemenistä. Ruoan valmistuksessa voi käyttää maidon sijaan kasvimaitoja. Purkista voit syödä D-vitamiinia ja magnesiumia.”

MR: ”Lihaa, kalaa, juustoja ja munia voi syödä kohtuudella, jos ne sopivat. Proteiinipitoisina ne ovat happoa muodostavia mutta silti tärkeitä proteiinin lähteitä. Joka aterialla ei ole hyvä syödä leipää. Moni hyötyy jättäessään viljat hetkeksi pois, mutta se ei aina johdu viljojen haitallisuudesta vaan siitä, että niitä on vain syöty liikaa. Maitotuotteita moititaan valtavasti, ja osalle ne eivät sovi lainkaan. Jos maito sopii, se on kuitenkin hyvä kalkin ja fosforin lähde. Fosfori on välttämätön luuston koostumiselle, mutta lisäaineiden fosfaatti on haitallista. ”

Lue myös

Suosittelemme