Lääkäri Pippa Laukka tietää, että laitumiseen liittyy paljon vääriä uskomuksia.

Lääkäri Pippa Laukka: Älä usko näihin laihduttamiseen liittyviin yleisiin uskomuksiin

Laihtuakseen pitää nähdä nälkää ja välttää hiilareita. Totta vai tarua? Laihtumiseen liittyvät uskomukset ovat tiukassa. Lääkäri Pippa Laukka kumoaa laihtumiseen ja painonhallintaan liittyviä uskomuksia.

Painonhallintaan ja liikkumiseen liittyy monenlaisia uskomuksia. Vaikka kaikki eivät pidä paikkaansa, maalaisjärki unohtuu helposti varsinkin silloin, kun on kyse laihduttamisesta.

Lääkäri ja hyvinvointikirjailija Pippa Laukka kertoo, mitkä uskomukset ovat täyttä puppua.

1. Laihtuakseen täytyy nähdä nälkää

Väärin! Kun elimistö kokee pitkään nälkää, se napsauttaa säästöliekin päälle. Sen jälkeen keho pitää kaikin keinoin kiinni omistaan. Siksi on järkevää syödä säännöllisesti ja sen verran, että nälkä lähtee. Kehoa kannattaa totutella vähitellen vähemmän energiaa sisältäviin vaihtoehtoihin.

2. Puhdasta ruokaa syömällä ei liho

Väärin! Liika on aina liikaa, vaikka ruoka olisi kuinka puhdasta. Siksi terveellisenkin ruoan kanssa kannattaa muistaa kohtuus. Ravinteikkaan ruoan etu on kuitenkin se, että se pitää nälän höttöruokaa tehokkaammin loitolla.

3. Hiilihydraatit lihottavat

Totta – jos niitä syö liikaa. Hiilihydraatit sitovat itseensä enemmän vettä kuin proteiinit ja rasvat. Silloin kehoon kertyy nestettä. Hiilareihin sitoutunut neste näkyy vaa’alla.

4. Lihavat ovat laiskoja

Eivät välttämättä. Laiha voi olla yhtä laiska. Lihavat eivät taatusti ole tyhmiä tai tietämättömiä siitä, miten pitäisi syödä tai liikkua elääkseen terveellisesti.

5. Treenin pitää tuntua lihaksissa kipuna

Väärin! Lihasten ei aina tarvitse kipeytyä treenistä. Kipu lihaksissa voi johtua siitä, että on treenannut liian kovaa, treeni on ollut venyttävää tai lihaksille uutta. Jos lihakset eivät koskaan tunnu treenin jälkeen aroilta, kannattaa monipuolistaa treeniä, sillä lihakset tottuvat harjoitteluun eivätkä kehity.

6. Fitness on joka naisen laji

Väärin! Laji voi olla vaarallinen niille, joilla on negatiivinen kehonkuva, syömishäiriötaustaa, perfektionistinen luonne tai ongelmia itsetunnossa. Laji voi myös äärimmilleen vietynä aiheuttaa terveydellisiä sairauksia. Kuntoilumielessä laji sopii kaikille.

7. Aikuinen ei tarvitse pitkiä unia

Väärin. Krooninen unen puute vaikuttaa koko hyvinvointiin. Univaje heikentää vastustuskykyä, nostaa stressihormonitasoa ja haittaa aineenvaihduntaa.

8. Viiden minuutin päivittäinen HIIT-treeni riittää

Väärin! Suorituskykyä, terveyttä ja voimaominaisuuksia kehittävä treeni vaatii enemmän kuin reilu puoli tuntia viikossa. Kestävyyttä tulisi harjoittaa liikkumalla viikossa ainakin 2,5 tuntia reippaasti tai 75 minuuttia rasittavasti. Sen lisäksi lihaskuntoon kannattaa keskittyä kaksi kertaa viikossa. Jos kuitenkin päivät ovat niin täynnä, että enempää ei pysty, kannattaa viiden minuutin treeni silti tehdä.

9. Juo kaksi litraa vettä päivässä

Joillekin se riittää, mutta moni tarvitsee vielä 1–2 litraa lisää. Jos käyt pissalla 3–4 tunnin välein ja virtsasi on vaaleaa, tiedät juoneesi tarpeeksi.

10. Syömishäiriöt ovat vain naisten juttuja

Väärin! Joka sadannella miehellä on syömishäiriö ja joka kymmenes mies on syömishäiriöinen. Miehillä syömishäiriön tyypillisin ilmenemismuoto on ahmimishäiriö.

Lähde: Pippa Laukka: Hyvinvoiva nainen (WSOY 2017)

Lue lisää:

Kehokuurilla eroon turvotuksesta ja makeanhimosta? Testasimme!

Laihduttamisesta hengenvaaraan? Listasimme 6 vaarallista dieettiä

Slow-dieetillä katoaa läski, ei lihas – 10 vinkkiä kestäviin tuloksiin

Elämäsi viimeinen dieetti

 

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *