Laihdutus

Lihottaako huono aineenvaihdunta? 10 faktaa aineenvaihdunnasta

Oletko sinäkin syyttänyt huonoa aineenvaihduntaasi, kun laihdutus on jumittanut paikoillaan? Oletko yrittänyt karistaa kilojasi chilillä tai sitruunalla? Selvitimme, mitkä aineenvaihduntaan liittyvät uskomukset pitävät paikkansa.
19.8.2017 Teksti: Elisa Hurtig Kuvat: iStock

Aineenvaihduntaan liittyy paljon uskomuksia. Yksi syyttää jenkkakahvoistaan huonoa aineenvaihduntaa, ja toinen uskoo, että chiliä ja sitruunaa syömällä aineenvaihdunta vilkastuu.

Hormoni- ja aineenvaihduntasairauksien erikoislääkäri Pertti Mustajoki on uransa aikana törmännyt villeihin väitteisiin ja kertoo nyt, mitkä uskomuksista ovat totta ja mitkä taas täyttä puppua.

1. Lihavuus johtuu huonosta aineenvaihdunnasta. Totta vai tarua?

Tämä on yleisin aineenvaihduntaan liittyvä uskomus. Lihavuus ei kuitenkaan johdu huonosta aineenvaihdunnasta, vaan huono aineenvaihdunta johtuu usein lihavuudesta. Vaikka lihomista olisi houkuttelevaa selitellä heikentyneellä aineenvaihdunnalla, se on itsepetosta. Useimmilla aineenvaihdunta toimii moitteettomasti, eikä se heikkene yhtäkkiä ilman mitään syytä.

Vararengas vyötäröllä liittyy toki aineenvaihduntaan, sillä yksi aineenvaihdunnan tehtävistä on rasvakudoksen muodostaminen. Jos ruokaa tulee naposteltua kulutukseen nähden liikaa, elimistö muuttaa ylimääräiset kalorit rasvaksi, ja rasva varastoituu kehoon pahan päivän varalle. Tällöinkin lihominen on ainoastaan liiallisen syömisen, eikä huonon aineenvaihdunnan syytä.

2. Aineenvaihdunta menee säästöliekille laihdutuskuurilla.

Totta, mutta se tapahtuu vain tiukan dieetin aikana. Säästöliekillä lepoaineenvaihdunnan energiankulutus hieman hidastuu. Se ei kuitenkaan estä laihtumista, sillä muutos on vähäisempi kuin yleensä luullaan. Hitaasti laihduttaessa säästöliekki on jopa merkityksetön.

Kun paino ei putoa laihdutuskuurilla, siitä on helppo syyttää säästöliekkiä. Kyse on kuitenkin siitä, että energiantarve pienenee karisseiden kilojen myötä: 10 kilon painonpudotus pienentää energiantarvetta noin 300–400 kilokaloria päivässä, sillä pienempi kroppa kuluttaa vähemmän energiaa. Joten jos laihdutuksen edistyessä ei muista pienentää ruokamääriä, paino jumittaa tai jopa nousee.

Usein kuulee puhuttavan, että säästöliekistä on tiukan dieetin jälkeen vaikea päästä eroon. Laihduttajan ei tarvitse olla huolissaan säästöliekistä: vaikka keho napsauttaisi säästöliekin päälle, se purkautuu heti, kun elimistö saa taas normaalisti ravintoa.

3. Aineenvaihduntaan saa vipinää juomalla sitruunavettä.

Täyttä puppua. Muun muassa sitruunaa ja chiliä pidetään ihmeaineina, joiden uskotaan kiihdyttävän lepoaineenvaihduntaa ja polttavan rasvaa. Väitteissä ei kuitenkaan ole perää: vaikka chili polttaa suuta, se ei sulata vatsamakkaroita.

Millään muullakaan ruoka-aineella ei ole sellaista vaikutusta aineenvaihduntaan, että sen vaikutukset näkyisivät päivässä tai kuukaudessa. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on toki aineenvaihdunnalle hyväksi.

4. Aamulenkki herättää mainiosti aineenvaihdunnan.

Ei pidä paikkaansa. Aineenvaihdunnan kannalta ei ole väliä, liikkuuko aamulla vai illalla, kunhan liikkuu säännöllisesti. Aktiivinen liikunta auttaa aineenvaihduntaa toimimaan moitteettomasti. Viikossa tulisi liikkua reippaasti vähintään kaksi ja puoli tuntia.

5. Unenpuute vaikuttaa aineenvaihduntaan.

Totta. Vähäinen uni vaikuttaa välittömästi aineenvaihduntaan, sillä väsyneenä hormonitoiminnassa ja sokeriaineenvaihdunnassa tapahtuu haitallisia muutoksia. Väsyneenä elimistö kokee, että asiat ovat huonosti ja sen pitää tankata energiaa. Silloin ruokahalu kasvaa ja kaloreiden saanti lisääntyy.

Stressin vaikutus on vähäisempi, sillä vasta pitkään jatkunut stressi saa aineenvaihdunnassa aikaan haitallisia muutoksia.

6. Jojoileva laihduttaminen sekoittaa aineenvaihdunnan pitkäksi aikaa.

Ei pidä paikkaansa. Vaikka laihduttaja olisi joskus sortunut jojo-laihduttamiseen, se ei ole sekoittanut aineenvaihduntaa, eikä pitkään jatkunut jojoilu estä ketään laihtumasta pysyvästi.

7. Ikääntyessä aineenvaihdunta hidastuu.

Totta. Aineenvaihdunta hidastuu hieman, mutta merkittävä muutos tapahtuu vasta viidenkymmenen ikävuoden jälkeen. Jos eläkeiässä huomaa, että housunnappi kiristää herkemmin kuin parikymppisenä, sitä ei kuitenkaan voi täysin panna aineenvaihdunnan piikkiin.

Suurin syy herkempään lihomiseen on se, että ikääntyneenä liikkuminen on verkkaisempaa kuin nuorena. Vanhemmat ihmiset istuvat mielellään pitkiä aikoja paikoillaan, jolloin heidän päivittäinen kulutuksensa on pientä. Aineenvaihdunnan hidastumisen voisi siis korvata aktiivisemmalla liikkumisella.

8. Toisilla on huomattavasti parempi aineenvaihdunta, ja he voivat syödä mitä tahansa lihomatta.

Ei pidä paikkaansa. Useimmilla meistä aineenvaihdunta toimii samalla tavalla, täysin moitteettomasti. Jos kahta samankokoista ja samanlaisen rakeenteen omaavaa tervettä ihmistä verrataan, aineenvaihdunnan erot voivat korkeintaan olla noin 100–200 kilokaloria päivässä. Jos toisen lanteille eivät korvapuustit kuitenkaan tartu, hänen elämäntapansa on todennäköisesti aktiivisempi.

Vaikka suurimman osan meistä ei tarvitse kiinnittää aineenvaihduntaan mitään huomiota, on toki ihmisiä, joilla ilmenee aineenvaihduntahäiriöitä. Ne ilmenevät heikentyneenä sokeriaineenvaihduntana, veren rasvojen häiriöinä, kihtinä, kohonneena verenpaineena tai sepelvaltimotautina. Näitä häiriöitä aiheuttavat lihominen, huonot elintavat, vähäinen liikunta ja epäterveellinen ruoka. Häiriöt syntyvät hitaasti vuosien kuluessa. Perinnöllisyys vaikuttaa alttiuteen.

9. Lihaksikas kuluttaa enemmän levossakin.

Pitää paikkansa. Ruumiin suhteet vaikuttavat hieman lepoaineenvaihduntaan, eli siihen, kuinka paljon keho kuluttaa energiaa levossa. Isot lihakset kuluttavat levossa enemmän kuin pienet lihakset. Aineenvaihdunnan kannalta ero on kuitenkin melko pieni.

10. Hormonit vaikuttavat perusaineenvaihduntaan.

Pitää paikkansa kilpirauhasen vajaatoiminnan kohdalla. Ennen kuin vajaatoiminta hidastaa merkittävästi aineenvaihduntaa, sen pitää olla jo melko vakavaa. Kilpirauhasen liikatoiminta taas voi kiihdyttää aineenvaihduntaa hurjastikin.

Tiesitkö tämän aineenvaihdunnasta?

• Aineenvaihdunta on tapahtumaketju, jonka ansiosta keho muuttaa ruoasta tulevat kalorit energiaksi ja solujen rakennusaineeksi.

• Lepoaineenvaihdunta tarkoittaa sitä, kuinka paljon kulutamme, kun makaamme aloillamme.

Lue lisää:

Onko aineenvaihduntasi hidastunut? 3 oiretta, jotka kertovat kehon olevan säästöliekillä

Valehteletko itsellesi, laihduttaja?

Nappaa vinkit: näin saat vauhtia aineenvaihduntaan

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme