kivennäisvesi
Laihdutus

Onko kivennäisvesi hyvä ruokajuoma? 7 faktaa hiilihappojuomista

Moni suomalainen juo kivennäisvesiä päivittäin, mutta ovatko hiilihappojuomat hyväksi terveydelle? Selvitimme, mitä kuplajuomista todella tiedetään.
Teksti: Johanna Jantunen

Vuonna 2014  kivennäisvesi oli myynnillisesti Suomessa suositumpi juoma kuin koskaan. Moni suomalainen valmistaa kuplavesiä myös itse, ja hiilihapotuslaitteen pörähtelystä on tullut arkipäivää.

Mutta millaisia terveysvaikutuksia hiilihappojuomilla oikein on?

1. Kuplavesi voi auttaa laihduttajaa

Hiilihappojuomat täyttävät vatsaa enemmän kuin tavallinen vesi. Jos kuplavettä käyttää ruokajuomana, ylensyömiseltä ja ruoan jälkeiseltä napostelulta voi tutkimusten mukaan välttyä.

Tavallinen vesi on kuitenkin aivan yhtä hyvä vaihtoehto painonhallinnan kannalta. Obesity -tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan pari lasillista vettä noin puoli tuntia ennen ruokailua vähensi aterialla nautittujen kaloreiden määrää.

Lue myös: Kiinnostava tutkimustulos: Lisää vain papuja, herneitä ja linssejä ruokavalioosi ja laihdut

2. Aterioiden välissä kannattaa juoda tavallista vettä

Maustettujen hiilihappovesien juomista kannattaa välttää aterioiden välillä, jotta hampaat eivät altistu turhille happohyökkäyksille. Kivennäisvedet voivat sisältää sitruuna- ja omenahappoa, ja osassa hiilihapotuslaitteiden makutiivisteistä on myös sokeria.

Lue myös: Liika veden juonti voi johtaa vesimyrkytykseen – Nämä oireet paljastavat lipitätkö liikaa vettä

3. Hiilihapot voivat aiheuttaa turvotusta ja hikkaa

Kivennäisvesi ei sovi kaikille. Röyhtäily, ilmavaivat ja vatsan turpoaminen ovat yleisiä hiilihappojuomien haittavaikutuksia. Poreilevat juomat aiheuttavat ongelmia erityisesti niille, jotka kärsivät ärtyneen suolen oireyhtymästä.

4. Kivennäisvesi voi vaurioittaa hampaiden kiillettä

Maustamaton hiilihappovesi ei tutkimusten mukaan aiheuta hammashaittoja, mutta makuvedet saattavat olla kiilteelle jopa yhtä haitallisia kuin appelsiinimehu tai tavallinen limu.

Jos hampaistaan haluaa pitää hyvää huolta, erityisesti limen, sitruunan ja greipin makuisia kivennäisvesiä kannattaa välttää. Sitruksiset kuplavedet sisältävät usein sitruunahappoa, joka vaurioittaa kiillettä. Jos haluat veteesti makua, lisää veden joukkooon minttua, marjoja tai kurkkuviipaleita.

Lue myös: Haluatko valkoisemmat hampaat? Kokeile näitä helppoja niksejä

5. Kevytlimut eivät sovi laihduttajalle

Light- ja zero-limut vaikuttavat sokeriversioita terveellisemmiltä vaihtoehdoilta, mutta myös sokerittomilla virvoitusjuomilla on haittapuolensa.

Tutkimusten mukaan kevytlimuja juovat henkilöt painavat keskimäärin enemmän kuin ne, jotka eivät juo limuja lainkaan. Tulos voi johtua siitä, että ylipainoiset ihmiset, jotka yrittävät laihduttaa, valitsevat kevytlimun useammin kuin normaalipainoiset ihmiset. Taustalla voi olla myös psykologinen selitys: valitsemalla light-limun ihminen saattaa oikeuttaa itselleen isomman karkkipussin ostamisen.

Jos olet koukussa limuihin, vaihda ne hiilihapotettuihin vesiin. Paras kaloriton juoma on kuitenkin aivan tavallinen vesi.

Lue myös: Laihduttaja, varo makeita juomia! Edes light-limut eivät sovi painonpudotukseen

6. Juo urheilun yhteydessä tavallista vettä

Urheilusuorituksen jälkeinen jano kannattaa sammuttaa tavallisella kraanavedellä. Hiilihappovesi täyttää vatsan nopeasti, jolloin nestettä ei välttämättä tule nautittua palautumisen kannalta riittävästi.

Kuplavettä ei kannata juoda myöskään treenin aikana. Kivennäisvesi voi röyhtäyttää ja aiheuttaa vatsan turvotusta, mikä voi ikävästi häiritä harjoittelua.

Suomessa vesijohtovesi on paras janojuoma, ja lisäksi se on puhdasta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksen mukaan hanavedessä on jopa sata kertaa vähemmän mikrobeja kuin pullotetuissa vesissä.

Lue myös: Vesi on elintärkeä ravinne

7. Kivennäisvesi ei aiheuta osteoporoosia

Naisilla, jotka juovat paljon kolajuomia, on tutkimusten mukaan suurentunut riski kärsiä osteoporoosista eli luukadosta.

Hiilihapoilla ei kuitenkaan näytä olevan asian kanssa mitään tekemistä. Hiilihapotetut vedet eivät siis heikennä luiden kuntoa.

 

Lähteet: The Atlantic, BBC, HSYHuffingtonpostLive StrongRavitsemusneuvottelukunta, Panimoliitto

X