Laihdutus

Kiinnostava tutkimustulos: Lisää vain papuja, herneitä ja linssejä ruokavalioosi ja laihdut

Palkokasveissa on runsaasti proteiinia, kuituja, vitamiineja ja hivenaineita. Lisäksi niiden syöminen tuoreen tutkimuksen mukaan laihduttaa. Pavut, herneet ja linssit ovat siis todellista laihduttajan superruokaa.
17.4.2016 Teksti: Johanna Jantunen

Syömällä papuja, herneitä ja linssejä voit laihtua ja vieläpä pysyvästi, todistaa The American Journal of Clinical Nutrition –lehdessä julkaistu tutkimus.

Tutkimukseen osallistuneet laihtuivat kuuden viikon tutkimusjakson aikana vain lisäämällä yhden annoksen (130 grammaa) palkokasveja päivittäiseen ruokavalioonsa. Mitään muita muutoksia ruokavalioon ei tehty, eikä esimerkiksi liikunnan määrää lisätty.

Miksi palkokasveja syömällä oikein laihtuu?

1. Annoskokosi pienenee

Palkokasvit lisäävät kylläisyyden tunnetta, sillä niissä on paljon kuituja ja proteiinia. Kun vatsa täyttyy terveellisistä palkokasveista, pienempi annos muuta ruokaa riittää, eikä epäterveellisiä herkkuja jaksa välttämättä enää syödä.

2. Napostelu vähenee

Pavut, herneet ja linssit auttavat pitämään verensokerin tasapainossa. Tällöin sokerinhimo ja turha napostelu aterioiden välillä vähenee. Koska iltapäivä on otollista naposteluaikaa, palkokasveja kannattaakin lisätä lounaslautaselle.

Lue myös: Valehteletko itsellesi, laihduttaja?

3. Palkokasvit korvaavat rasvaista lihaa

Linsseissä, pavuissa ja herneissä on runsaasti proteiinia, ja ne myös sulavat vatsassa hitaasti. Palkokasveilla voi siis korvata lihatuotteita, jolloin epäterveellisiä rasvoja tulee syötyä vähemmän. Esimerkiksi mustapavut ja linssit eivät sisällä tyydyttyneitä rasvoja lainkaan, kun taas punaisessa lihassa rasvaa on runsaasti.

Lue myös: Syö papuja – saat hyviä proteiineja

4. Aineenvaihdunta tehostuu

Palkokasveissa on myös paljon tärkkelystä, joka tehostaa aineenvaihduntaa. Toimiva aineenvaihdunta on painonhallinnassa kaiken A ja O.

Lue myös: 9 x vauhtia aineenvaihduntaan

5. Et tunne olevasi dieetillä

Tiukkoja dieettejä voi olla hankala noudattaa, eikä päivittäinen kaloreiden laskeminen ole erityisen mielekästä puuhaa. Tämän vuoksi dieettien tulokset eivät ole usein kovin pysyviä. Kuulostaa siis hyvältä, että painonhallinta on mahdollista ilman kituuttamista ja onnistuu yksinkertaisella ja edullisella menetelmällä, palkokasvien syömisellä.

Lähteet: Science Daily, The American Journal of Clinical Nutrition  ja Health 

Palkokasvit laihduttavat ja laskevat kolesterolia

Kanadalaiseen tutkimukseen osallistui yhteensä 940 miestä ja naista. Vaikka painonpudotus kuuden viikon ajalta oli keskimäärin vain alle puoli kiloa, tutkijat pitävät tuloksia merkittävinä.

– Paitsi että palkokasvien syönti pudottaa painoa, on erittäin tärkeää, että se myös estää pudotettuja kiloja palaamasta takaisin, tutkija Russell de Souza sanoo.

Toisen, hiljaittain julkaistun tutkimuksen mukaan papujen, herneiden ja linssien päivittäinen syönti laskee myös kolesteroliarvoja ja pienentää näin riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Lähde: Science Daily

Kommentit

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *