Laihdutus

Polttavatko tietyt ruoat rasvaa? Ravitsemusterapeutti vastaa ja vinkkaa, mitä laihduttajan kannattaa syödä

Ravitsemusterapeutin mukaan yksittäiset ruoka-aineet eivät polta rasvaa. Joidenkin ruoka-aineiden suosiminen voi kuitenkin tehostaa rasvan palamista ja tukea onnistunutta painonpudotusta.
14.8.2019 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Painonpudotuksessa pitkäjänteisyys on valttia, sillä elämäntaparemontti vaatii usein aikaa ja tavoitteellisuutta.

Tästä huolimatta sanotaan, että tiettyjä ruoka-aineita suosimalla laihduttaja voisi edistää painonpudotusta ja rasvanpolttoa. Pitääkö tämä paikkaansa?

Ravitsemusterapeutti Jan Verhon mukaan tietyt ruoka-aineet kylläkin tehostavat rasvanpolttoa, mutta niiden syöminen ei automaattisesti johda laihtumiseen – sen tekee liikunta ja energiavaje.

– Laihtumisen kannalta ei ole hyötyä, jos rasvahappoja palaa enemmän, mutta energiaa ei kuluteta. Tällöin rasvaa varastoidaan siitä huolimatta kehoon. Rasvan palaminen ei vielä tarkoita, että energiaa kuluisi enemmän. Painonpudotus vaatii energiavajetta, Verho sanoo.

Listasimme muutaman laihduttajille usein suositellun ruoka-aineen ja kysyimme ravitsemusterapeutilta, miksi juuri niiden sanotaan tehostavan rasvanpolttoa.

Lue myös: Terveelliset välipalat – nämä 9 välipalaa tukevat painonpudotusta

Totta vai tarua: tehostavatko nämä ruoka-aineet rasvanpolttoa?

Maitotuotteet 

– Väestötutkimuksien mukaan vähärasvaiset maitotuotteet linkittyvät onnistuneeseen painonhallintaan. Kalsium auttaa painonhallinnassa, sillä se voi heikentää rasvan imeytymistä.

Proteiinipitoiset ruoka-aineet, kuten kala, kananmuna ja herneet

– Esimerkiksi kalassa on paljon proteiinia, joka lisää kylläisyyttä. Painonhallinnan tai -pudotuksen kannalta kalan suosiminen on järkevää, sillä se pitää kylläisempänä pidempään.

Rasvaiset ruoka-aineet, kuten kookosöljy ja pähkinät

– Jos ruokavaliossa syödään enemmän rasvaa, on totta, että myös rasvaa kulutetaan enemmän energianlähteenä. Rasvan syöminen ei kuitenkaan vaikuta koko energiankulutukseen. Elimistö käyttää niitä ravintoaineita polttoaineena, joita sille tarjotaan. Väite, että rasvaa palaa enemmän, on tavallaan totta, mutta se ei automaattisesti johda laihtumiseen.

– Jos ihminen haluaa pudottaa painoa, ruokavaliossa voi ja pitääkin olla myös rasvaisia ruoka-aineita, koska osa rasvahapoista on ihmiselle hyvinvoinnin kannalta välttämättömiä. Laihtuminen riippuu energiankulutuksesta, ei siitä, onko ruokavaliossa paljon rasvaa vai ei.

Vihreä tee ja kahvi

– Vihreä tee lisää rasvan palamista sitä kautta, että siinä on kofeiinia ja katekiineja. Teessä ei ole käytännössä energiaa, joten se sopii hyvin painonhallintaruokavalioon. Kahvi lisää myös energiankulutusta, mutta vain liikunnan yhteydessä. Kofeiinipitoisten juomien käyttö ei laihduta ilman liikuntaa.  Teestä tai kahvista saatava hyöty on kuitenkin kaiken kaikkiaan pieni rasvanpolton kannalta.

Chili

– Vihreän teen tavoin chili lisää lämmöntuottoa ja tehostaa aineenvaihduntaa. Vaikutus on kuitenkin erittäin pieni.

vihreä tee

Vihreä tee sisältää muun muassa kofeiinia, joka tehostaa rasvanpolttoa.

Laihduttajan ruokavaliosta löytyy proteiinia, rasvaa ja kasviksia

Jos ihminen haluaa polttaa rasvaa, paras keino tähän on Verhon mukaan liikunta. Sen lisäksi onnistunut painonpudotus vaatii ravintorikasta ruokavaliota.

– Jos haluaa pysyvästi pudottaa painoa, ei laihduttamisen kanssa kannata hätäillä. Pieni energivaje ja hidas painonpudotustahti auttavat jatkamaan pitkään – tulos on elintapojen muuttuessa pysyvämpää, Verho ohjeistaa.

Terveellinen ja painonhallintaa tukeva ruokavalio muodostuukin helpon muistisäännön avulla.

– Lautasella pitää olla proteiinia, vähän rasvaa ja paljon kasviksia.

Laihduttaja, muista nämä!

Ravitsemusterapeutti muistuttaa, että myös laihduttaja tarvitsee ravintoaineita. Kiinnitä huomiota etenkin näihin:

  • Proteiini. Proteiini on suojaravintoaine, mutta sisältää myös energiaa. Proteiini auttaa pitämään myös kylläisempänä pidempään.
  • Rasva. Ihmisen keho tarvitsee joitakin rasvahappoja. Rasvaisten ruoka-aineiden kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen, sillä niistä saa helposti paljon ylimääräistä energiaa.
  • Kasvikset. Kasvikset ovat energiaköyhiä, koska ne sisältävät usein paljon vettä ja imeytymätöntä kuitua. Niitä voi syödä grammamääräisesti paljon. Kasviksissa on myös tärkeitä ravintoaineita, joita ei välttämättä helposti saa muusta ruoasta.

Lue myös:

Eikö paino putoa? 7 yleistä laihdutusongelmaa ja ratkaisut niihin

Mikä syke polttaa tehokkaimmin rasvaa? Rasvanpolttosyke on tieteellisesti todistettu fakta

Lue myös

Suosittelemme