mansikka
Kulhollinen C-vitamiinia, olkaa hyvät!
Laihdutus

Tiesitkö tätä mansikoista? Auttavat laihduttamisessa, valkaisevat hampaita…

Paitsi että mansikat ovat herkullisia, ne ovat myös terveellisiä. Listasimme 7 syytä, miksi mansikoita kannattaa syödä paljon.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

1. Mansikat sisältävät runsaasti C-vitamiinia

Mansikat ovat loistava C-vitamiinin lähde. Kahdeksassa mansikassa on jopa enemmän C-vitamiinia kuin yhdessä appelsiinissa. Syömällä kupillisen mansikoita päivässä saat päivittäisen C-vitamiitarpeen täytettyä ja samalla pidät sairaudet loitolla.

2. Mansikat saavat makeanhimon kuriin terveellisesti

Vaikka mansikat ovat makeita, ne eivät kuitenkaan nosta verensokeria pilviin. Mansikoiden glykeeminen indeksi on alhainen, eikä fruktoosin määrä marjassa ole korkea.

Joidenkin tutkimusten mukaan mansikat jopa tasapainoittavat verensokeria. Kupillinen mansikoita päivässä vähensi piikkejä verensokeritasossa.

3.  Mansikat suojaavat sydän- ja verisuonitaudeilta ja diabetekselta?

Vaikka tutkimuksellinen näyttö on hieman ristiriitaista, mansikoiden syöminen saattaa suojata sydän- ja verisuonitaudeilta. Erään tutkimuksen mukaan esimerkiksi mansikoiden syöminen kolmesti viikossa vähensi naisten sydänkohtausriskiä.

Mansikat alentavat aterianjälkeisiä rasva-arvoja ja vähentävät rasvojen hapettumista, ja niillä näyttää olevan edullisia vaikutuksia myös kolesterolitasoon. Tällöin mansikkaa tosin pitäisi tutkimusten mukaan syödä runsaasti: päivittään 300–500 grammaa.

Laajan tutkimusaineiston mukaan mansikka voi suojata myös tyypin 2 diabetekselta.

4. Mansikoista saa kuituja vatsalle

Mansikoissa on paljon ravintokuituja. Kuidut tekevät hyvää vatsalle ja saavat sen toimimaan kunnolla.

5. Mansikat antavat valkoisen hymyn ja hyvinvoivan ihon

Mansikoita syömällä saatat saada bonuksena valkoisen hymyn. Mansikat nimittäin sisältävät omenahappoa, joka auttaa kirkastamaan hampaiden kiillettä.

Mansikoiden antioksidantit puolestaan vaikuttavat positiivisesti ihoon. Antioksidantit esimerkiksi suojaavat soluja ikääntymiseltä ja auttavat korjaamaan auringon aiheuttamia vaurioita.

6. Mansikat ovat hyväksi myös painonhallinnalle

Mansikoiden punainen väri tulee antosyaaneista, jotka joidenkin tutkimusten mukaan edistävät kehon kykyä käyttää rasvaa polttoaineena.

Mansikoilla voi myös korvata epäterveellisiä herkkuja. Jos karkkihammasta kolottaa, valitse rasiallinen mansikoita suklaalevyn sijaan.

7. Mansikat nyt vaan ovat niin hyviä

Paitsi että mansikat ovat terveellisiä, ne ovat superherkullisia. Siispä kauppaan, torille tai mansikkapellolle mars!

Lue myös:

Vahvistu kotimaan marjoilla

Lue hyvinvointibloggaaja Anu Kiiverin inspiroivat ruokavaliovinkit!

Oletko koukussa sokeriin? Näillä vinkeillä pidät makeanhimon kurissa

Lähteet: Arktiset aromit, Care2, Popsugar, Runner’s World, Sitra, Terveyskirjasto.

X