Laihdutus

Tunne tavoitteesi

Teksti: Anna.fi

Elämänmuutos on suuri projekti – itse asiassa juuri sinun kokoisesi. Siksi myös juuri sinä pystyt sen toteuttamaan, kunhan tiedät, mitä tavoittelet ja miksi.

muutos

Terveellisen elämän eväät on pakattu ja jumppaohjeet taiteltu sivutaskuun. Ennen matkaan lähtöä kannattaa kuitenkin vielä tehdä perusteellinen lähtöselvitys: mitä tavoittelet, miten ja miksi. Jos todella haluat jättää vanhat tapasi, auttaa muutoksessa se, että tiedät siihen syyn. Tätä kutsutaan myös motivaatioksi.

Motivaatio syntyy siitä, kun jokin asia on sinulle tärkeä. Tällainen ajava tekijä voi olla esimerkiksi terveys. Jos kamppailet liikakilojen kanssa, voit aloittaa pohtimalla, minkä ikäiseksi haluat elää, millaisen vanhuuden itsellesi toivot tai haluatko tutustua lapsenlapsiisi. Sitten voit katsoa puhtaita tilastoja: millainen elinajan ennuste sinulla on nykyisillä elämäntavoillasi?

Varmista vielä, että muutos on oma toiveesi. Jos haluat pudottaa painoasi miellyttääksesi muita, voi olla kohtuuttoman hankalaa onnistua. Käy sen sijaan keskustelu itsesi kanssa: tavoitteletko varmasti asiaa, jota itse pidät tärkeänä? Koska sinä olet se, jonka täytyy sitoutua sauvalenkkeihin ja keittolounaisiin, tulee sinun olla myös se, joka haluaa tehdä niin.

Kun muutokseen kannustava syy on selvillä, tarvitaan vielä voimia pysytellä kurssissa. Jos salaatin syöminen, rappusten kävely ja hikiliikunta eivät ole sinulle luontaisia tai edes mieluisia toimia, tulee sinun olla tietoinen siitä, miksi jatkat niiden parissa pysyttelyä. Jos makoilisit mieluummin sohvalla, vaatii lenkkipolulle ponkaisu kerta toisensa jälkeen terhakasta tahdonvoimaa.

Tahdonvoimaa on tutkittu, ja sen tiedetään paitsi kehittyvän, myös ehtyvän. Jos käytät tahdonvoimaa päivittäin työssäsi tai haastavissa ihmissuhteissa, ei sitä välttämättä riitä elämänmuutokseen – ei, vaikka olisit kuinka motivoitunut. Suurten muutosten tavoittelu voi olla hankalaa, jos ympärillä myrskyää jo valmiiksi.

Tätä repsahtaminenkin voi pohjimmiltaan olla. Joinain päivinä lyhyen tähtäimen nautinnot houkuttelevat enemmän kuin pitkän tähtäimen muutos. Jos siis käväisit uimareissun sijaan unten mailla tai salaattikulhon sijaan sipsipussilla, ei kyse ole välttämättä siitä, ettet ole tarpeeksi motivoitunut. Voikin olla niin, että tahdonvoimasi on tältä päivältä tai viikolta käytetty. Kuitenkin muutokseen ajava motivaatio on tallella.

Varaudu siis myös ilmakuoppiin, ja jos niitä sattuu tiellesi, älä kavahda. Palauta tavoite mieleesi ja jatka matkaasi. Sinä pystyt tähän.

Asiantuntijana psykologi Ilona Rauhala

Teksti Anne Ventelä

X