Laihdutus

Valehteletko itsellesi, laihduttaja?

Syötkö kevyttuotteita kaksinkertaisen määrän, mutta vältät kaikin keinoin rasvoja? Kun lopetat itsesi huijaamisen, laihdutustuloksista tulee pysyviä. Listasimme yleisimmät ansat.
Teksti: Elisa Hurtig

1. Salaatti on minulle täydellinen dieettiruoka.

Salaatti on laaja käsite. Jos salaatti ui kovaa rasvaa sisältävässä kastikkeessa ja sen päällä köllöttelee valtava juustokimara, se voi olla melkoinen kaloripommi.

Toisaalta taas, jos lounassalaatti koostuu pelkästä jäävuorisalaatista, kurkusta, tomaatista ja paprikasta, elimistö ei saa siitä proteiinia. Köykäisellä salaattidieetillä paino toki laskee nopeasti, mutta pois lähtevät kilot ovat pääasiassa nestettä, eikä keho jaksa toimia proteiinittomalla kuurilla pidemmän päälle normaalisti.

Pelkkiä kevyitä vihanneksia sisältävä salaatti toimii toki hyvin proteiinia sisältävän lämpimän ruoan lisukkeena.

Laadukasta proteiinia, esimerkiksi kalaa tai kanaa, sisältävä salaatti sen sijaan sopii mainiosti laihduttajan lounaaksi.

Lue lisää: Miten vältän lounaan jälkeisen väsymyksen? Näillä vinkeillä toimistotyöläinen pysyy virkeänä koko päivän

2. Kun haluan herkutella, smoothie on terveellinen valinta.

Itse surautettu sokeroimaton smoothie on loistava välipala. Marjoista, leseistä ja rasvattomasta jogurtista tehtynä siitä saa mukavasti myös kuitua, jota laihduttaja tarvitsee.

Valmissmoothieiden kanssa kannattaa olla tarkkana: niihin on saatettu lorauttaa aimo annos sokeria, rasvaa sekä lisäaineita.

Lasillinen sokeroimatonta tuoremehua vastaa yhtä hedelmää. Terveelliseltä näyttävä mehu voi kuitenkin olla yllättävän kaloripitoista, jos siinä on sokeria. Siksi purkin kyljestä kannattaa aina tarkistaa, onko mehuun lisätty sokeria. Jos aamiainen ilman mehua maistuu puulta, voi tuoremehua laimentaa vedellä.

Lue lisää: Kylli Kukk: “Rakkaus muutti ruokavalion”

3. Syön terveellisesti, joten minun ei tarvitse miettiä kaloreita.

Vaikka söisi kuinka terveellisesti, kannattaa aina muistaa ruokamäärät. Pähkinät sisältävät hyviä rasvoja, mutta niissä on paljon kaloreita. Pikkukourallinen riittää välipalaksi. Myös avokadot ovat hyvän rasvan lähteitä, mutta niitäkään ei tulisi popsia pussikaupalla vaan ruokavalion lisänä.

Vaikka täysjyvätuotteet ovat sisältämänsä kuidun vuoksi veren rasva-arvojen kannalta hyviä, esimerkiksi täysjyväpastan kalorimäärä on sama kuin tavallisen pastan. Sitä ei siis kannata terveysvaikutusten toivossa kasata kaksinkertaisesti lautaselle, vaan tulisi pysyä perinteisessä lautasmallissa.

Lue lisää: Ylipainoisia kritisoiva Katie Hopkins: ”En palkkaisi lihavaa ihmistä”

4. Rasvat lihottavat, joten karsin ne kokonaan ruokavaliostani.

Moni laihduttaja ajattelee, että avain sutjakkaan olemukseen löytyy rasvattomuudesta. Se on virhe, sillä jokainen tarvitsee pehmeitä rasvoja. Niitä tarvitaan ihon ja näön hyvinvointiin sekä rasva-aineenvaihdunnan ja hermoston toimimiseen. Täysin rasvattomalle ruokavaliolle ryhdyttäessä kolesteroliarvot saattavat jopa nousta.

Rasvoja valitessa kannattaa keskittyä monityydyttymättömiin rasvahappoihin, kuten öljyihin, ja välttää kovaa rasvaa. Ravitsemussuositukset neuvovat leivän päälle yhden sipaisun 60 prosenttista margariinia. Tavallista voita voi toki silloin tällöin käyttää.

Lue lisää: Välipalat – Mitä kannattaa syödä ja kuinka usein?

5. Syömällä vähän ja liikkumalla paljon laihdun varmasti.

Tämä on varsinainen ansa. Jos liikkuja saa liian vähän energiaa rasitustasoonsa nähden, lihaskramppeja ja rasitusvammoja voi tulla herkästi. Kuntoilijan tulisi siis pitää tavallista parempi huoli siitä, että saa oikeassa suhteessa tarpeeksi proteiinia ja hiilihydraatteja.

Laihduttajan kannattaakin laskea tarkkaan oma kulutuksensa. Jos omaa energiantarvettaan ei tiedä, esimerkiksi Sydänliiton sivuilla on tähän hyviä laskureita.

Liian vähäisessä energiansaannissa on myös vaarana, että kehon aineenvaihdunta uinahtaa säästöliekille. Se vaikuttaa laihtumisen hidastumisen lisäksi jaksamiseen ja mielialaan: nälkäisenä kiukuttaa. Aineenvaihdunta roihahtaa takaisin liekkeihin, kun alkaa syödä säännöllisesti kolmen tunnin välein. Silloin myös verensokeritasapaino pysyy tasaisena.

Jos kalorien kanssa puljailu tuntuu mahdottomalta, Diabetesliiton sivuilta voi tulostaa jääkaapin oveen lautasmallin, jota seuraamalla ateriat pysyvät oikeanlaisina.

Lue lisää: Liikuntaan liittyvät myytit – Unohda nämä neuvot, jos haluat kohottaa kuntoasi

6. Kävin lenkillä, joten voin syödä pizzan lihomatta.

Liikunta ja ruokavalio kulkevat laihdutuksessa käsi kädessä. Ruoalla on kuitenkin merkittävämpi osuus painonhallintaa ajatellen. Jotta ihminen voisi syödä mitä tahansa, liikuntamäärien täytyisi olla melkoiset: pizzassa saattaa olla jopa 1000 kilokaloria, mutta 70 kiloa painava henkilö kuluttaa tunnin juoksulenkillä noin 700 kilokaloria.

Laihduttajakin voi toki joskus syödä pizzan, mutta sen ei pitäisi kuulua kuntoilusta huolimatta jokapäiväiseen elämään, sillä pizzajuusto sisältää paljon kovaa rasvaa.

Lue lisää: Liikuntahoroskooppi – Liiku merkkisi mukaan!

7. Kalori on kalori huolimatta siitä, mistä se koostuu.

Vaikka lounaan ja suklaapatukan energiamäärät olisivat samat, kroppa ei kiitä suklaalounaasta. Suklaa sisältää kovaa rasvaa ja antaa energiapiikin, joka ei kestä kauaa. Pian olo on taas kärttyinen. Tavallisesta ruoasta energia puolestaan vapautuu hitaasti ja tasaisesti.

Aterioiden korvaaminen herkuilla kostautuu usein myös liiallisella iltasyömisellä.

Jos herkkuhammasta kolottaa jatkuvasti, laihduttaja voi ottaa ruoan päälle esimerkiksi pullaviipaleen tai palan suklaata. Kun sen syö heti aterian jälkeen, annoskoko pysyy kohtuudessa.

Lue lisää: Eroon harmaasta ihosta ja turvotuksesta – Näin toteutat detox-kuurin

8. Mitä, pitääkö pieni napostelukin huomioida?

Peruna lapsen lautaselta ja ohimennen pari kourallista pähkinöitä. Aterioiden ulkopuolinen syöminen on aina ylimääräistä, ja se vaikeuttaa painonhallintaa. Pienistä suupaloista voi kertyä päivän mittaan yllättävän iso potti.

Lue lisää: Kylli Kukk: “Rakkaus muutti ruokavalion”

9. Kevyttuotteita voi syödä tavallisia enemmän.

Ai ai, tämä on tutkitusti ansa, johon moni laihduttaja lankeaa. Yksinkertaisellakin matematiikalla jokaisen tulisi ymmärtää, että syömällä kevyttuotteita kaksinkertaisesti tilanne on fifty-fifty.

Lue lisää: Hedelmät ja painonhallinta – Kannattaako laihduttajan välttää hedelmiä?

10. Dieetin jälkeen voin palata entisiin ruokailutottumuksiin…

…mutta kappas vain, jojo on valmis. Kun ihminen pienenee, aineenvaihdunta hidastuu. Keholla menee oma aikansa, ennen kun se ymmärtää, että sen fyysinen koko on pienentynyt ja energiantarve on alhaisempi kuin ennen laihduttamista.

Jotta jojottaminen loppuisi, on äärimmäisen tärkeää ymmärtää, miksi on alun perin ryhtynyt laihduttamaan. Siihen voi hakea apua erilaisilta laihdutusvalmentajilta. Kun sen oivaltaa, laihdutusprojektia ei tarvitse enää koskaan uusia.

Lue lisää: Laihduttamisesta hengenvaaraan? Listasimme 6 vaarallista dieettiä

Asiantuntijana sairaanhoitaja ja laihdutusvalmentaja Taina Linna, ODL

X