Vatsan turpoaminen voi johtua ruoasta, stressistä tai liiasta istumisesta.

Vatsa pömpöttää ja turvottaa? Näin vyötäröltä voi kadottaa jopa 5 senttiä!

Juhlat tulossa, mutta vatsa on kuin pallo? Vatsan turvotusta on mahdollista ehkäistä ja vähentää melko yksinkertaisilla keinoilla. Listasimme 11 asiaa, joiden avulla voit saada ylimääräisen turvotuksen katoamaan.

Haluaisitko solahtaa viikonloppuna juhlamekkoon, mutta vatsasi on usein kuin ilmapallo? Et ole vaivasi kanssa yksin, sillä arvioiden mukaan noin viidesosa väestöstä kärsii ajoittaisesti vatsan turvotuksesta.

Vatsan turvotus ei ole ainoastaan esteettinen ongelma. Se tekee olon epämukavaksi ja voi aiheuttaa kipua. Koska vatsan ympärys voi kasvaa turvotuksen vuoksi jopa viisi senttimetriä, se voi myös tehdä pukeutumisesta ongelmallista.

Turvotus on usein seurausta ruokavaliosta ja ruokailutottumuksista. Tietyt ruoat ja juomat ja lisääntynyt kaasun määrä suolistossa saavat vatsan turpoamaan.

Asiantuntijoiden mukaan vatsan turvotusta voi onneksi välttää melko helposti. Listasimme 12 konstia, joilla turvotusta on mahdollista välttää ja joiden avulla juhlamekkokin tuntuu mukavammalta päällä.

1. Syö rauhallisesti

Jos haluat välttää turvotusta, keskity syömään rauhallisesti. Kun ihminen hotkii ruokaa eikä pureskele sitä kunnolla, hän tulee helposti nielleeksi samalla ilmaa. Näin kaasun määrä vatsassa lisääntyy ja vatsa turpoaa.

Paitsi että hitaasti syöminen estää turvotusta, se myös saa olon tuntumaan kylläisemmältä ja ehkäisee ylensyöntiä.

2. Pidä ateriaväli tiheänä ja annokset pieninä

Aterioiden jälkeinen turvotus voi vähentyä, kun aterioiden kokoa pienentää ja niiden väliä tihentää. Sen sijaan, että söisit kolme isoa ateriaa päivässä, syö siis mieluummin viisi pientä.

Säännöllinen ruokarytmi auttaa elimistöä säätelemään verensokeria ja hallitsemaan nälkää, mikä helpottaa painonhallintaa.

3. Vältä tiettyjä vihanneksia

FODMAP-hiilihydraattien käytön vähentäminen on yksi lääke turvotuksen ehkäisyyn. FODMAP-ruokia, jotka synnyttävät suolikaasuja, ovat muun muassa palkokasvit, sipulit, kaalit, artisokka ja sienet.

Jos vatsallasi on taipumusta turvotukseen, vältä myös raakoja vihanneksia ja suosi keitettyjä. Vatsan on helpompi käsitellä keitettyjä vihanneksia, kun taas raa’at voivat saada vatsan ärtymään.

4. Älä syö suolaista ja rasvaista ruokaa

Rasvainen ja suolainen ruoka johtaa helposti turvotukseen.

Valmista ateriasi itse, niin tiedät tarkasti suolan määrän. Karsi ruokavaliostasi myös kovat, eläinperäiset rasvat ja kokeile vähärasvaisia proteiinin lähteitä.

5. Janojuomaksi vettä

Riittävä vedenjuonti on toimivan aineenvaihdunnan edellytys.

Käytä janojuomana vettä ja unohda hiilihappoiset virvoitusjuomat kokonaan. Kun juot hiilihappojuomia, tulet samalla nielleeksi ilmaa, mikä saa vatsan turpoamaan. Mikäli tavallinen vesi maistuu mielestäsi tylsältä, lisää veden joukkoon esimerkiksi sitruuna- tai limesiivuja, kurkkua tai mintunlehtiä.

6. Muista riittävä lepo

Stressi voi aiheuttaa ikäviä vatsavaivoja ja tehdä vatsasta pinkeän ilmapallon.

Vaikka elämäsi olisi kiireistä, pidä huolta omista lepohetkistäsi hyvinvointisi vuoksi.

7. Kokeile teetä

Piparminttutee ja vihreä tee voivat rauhoittaa vatsaa ja vähentää turvotusta. Myös inkivääristä tehtyä teetä kannattaa kokeilla, sillä myös inkiväärillä on vatsavaivoja helpottavia ominaisuuksia.

 8. Syö turvotusta vähentäviä ruokia

Tiettyjen ruokien syömisestä saattaa olla apua turvotuksen karkottamisessa. Ananas, inkivääri, persilja, hunajameloni ja luonnonjogurtti voivat tehdä hyvää vatsalle.

Ananas esimerkiksi sisältää entsyymejä, jotka auttavat ruoansulatusta. Jogurtin maitohappobakteerit eli probiootit puolestaan parantavat suoliston mikrobitasapainoa ja rauhoittavat vatsaa.

9. Unohda höttöhiilarit

Pasta ja vaalea leipä voivat tehdä olon pöhöttyneeksi ja turvonneeksi, sillä hiilihydraatit keräävät nestettä. Höttöhiilareiden välttäminen voi siis auttaa vähentämään turvotusta.

Jos haluat päivällisellesi jonkin lisukkeen, valitse pastan sijaan riisi, sillä riisi ei aiheuta suolistokaasuja.

10. Liiku päivittäin

Tutkimusten mukaan liikunta laittaa suolistokaasut liikkeelle ja helpottaa turvotusta. Vältä liiallista istumista ja jaloittele aterioiden jälkeen kevyesti.

Muista myös vahvistaa vatsalihaksiasi. Voi nimittäin olla niin, ettei vatsasi oikeastaan ole turvonnut – vatsalihaksesi vain ovat turhan rentoutuneet, mikä saa vatsan pullottamaan.

Opettele pitämään korsettisi kasassa ja kokeile esimerkiksi kotitreeniä syville vatsalihaksille.

11. Vältä ummetusta

Vatsan turvotus voi olla seurausta myös ummetuksesta. Muista syödä riittävästi kuituja, joita saat esimerkiksi täysjyväleivästä, marjoista ja vihanneksista. Juo myös runsaasti vettä ja liiku sännöllisesti.

Huomioi!

Jos vatsan turpoaminen on jatkuvaa ja säännöllistä, tilanne on syytä selvittää tarkemmin. Syynä turvotukseen voi olla esimerkiksi laktoosi-intoleranssi tai keliakia. Ota yhteyttä lääkäriisi, mikäli vatsavaivat eivät tunnu itsestään helpottuvan.

Lähteet: Authority Nutrition, DuodecimHealth, Prevention, Terveyskirjasto, WebMd

Lue myös:

10 kysymystä vatsan turvotuksesta – Erikoislääkäri vastaa

Kehokuurilla eroon turvotuksesta ja makeanhimosta? Testasimme!

Sofia Ruusila-Nousiaisen 5 vinkkiä: Näin saat turvotuksen pois ennen rantakautta

Treenaa litteä vatsa kahvakuulan avulla – 7 vinkkiä, joiden avulla saat coren kuntoon

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *