Hyvinvointi

Liikunta ja laihduttaminen

Teksti: Anna.fi

On tuttu tosiasia, että nykypäivän ihminen selviää monesta työstä mahdollisimman vähin ruumiillisin ponnistuksin; hissit auttavat ylös- ja alaspäin, koneet vaivaavat taikinat ja pesevät astiat ja pyykit ja auto kuljettaa paikasta toiseen.

Liikunta ja laihduttaminen

Energian kulutus on siis nykyajan ihmisellä pienentynyt verrattuna entisaikojen maatalousyhteiskunnan ihmisiin. Samaan aikaan myös herkkuja on tarjolla yllin kyllin. Ylipainon kertyminen on siis helppoa.

Mikä on liikunnan osuus laihduttamisessa?

Painonvartijoiden mukaan pelkkä liikunnan lisääminen, muuttamatta samalla ruokavaliotaan, auttaa hyvin harvoin liikakilojen karsimiseen. Ylimääräiset herkkupalat onnistuvat nimittäin helposti kompensoimaan muutamien liikuntahetkien energiankulutuksen. Ruokavaliota keventämällä painon hallinta onnistuu huomattavasti helpommin. Liikunnan harrastamisessa suositaan arki- ja hyötyliikuntaa, jota on helppo toteuttaa joka päivä. Painonvartijoiden mottokin sen kertoo: ”Miksi makaisit, jos voisit istua? Miksi istuisit, jos voisit seistä? Miksi seisoisit, jos voisit kävellä, hiihtää, jumpata, tanssia, sienestää, haravoida, imuroida, nousta rappusia…?”

Liikunnallinen rasittaminen on muutenkin suositeltavaa: se poistaa stressiä, parantaa yleiskuntoa ja terveyttä, kiinteyttää kehoa ja lisää mielihyvää sekä elämänlaatua.

Paljonko herkkujen kuluttamiseen tarvitsee liikkua?

Suklaapatukan voi helposti maiskuttaa iltapäivän väsymykseen tai viineri maistuu makoisalta päiväkahvin kanssa. Kokouspöydästä voi napsaista suuhunsa lihapasteijan ja kaloreita kertyy. Jos nämä kaikki kalorit ovat päivän mittaa ylimääräisiä, niin liikunnalla niitä pystyy harva kuluttamaan. Seuraava esimerkki kertoo miksi:

Syöty ruoka Energiamäärä Vastaa reipasta kävelyä
Iso viineri 500 kcal 2 h 30 min
Lihapasteija 400 kcal 2 h
Suklaakonvehteja 50 g 250 kcal 1 h 15 min
Virvoitusjuoma ½ l 150 kcal 45 min

Suklaan, viinerin ja lihapasteijan kaloreiden kulutukseen pitäisi siis kävellä reippaasti lähes 6 tuntia! Huomattavasti helpompaa onkin karsia ruokavaliostaan nämä kaikkein rasvaisimmat herkut tai korvata ne kevyemmillä vaihtoehdoilla. Liikunta tukee ruokavalion muutoksen jälkeen laihduttajaa, muttei yksin ole avain pysyvään lopputulokseen!

Lähde: www.painonvartijat.fi / lehdistötiedote

Teksti: Sanna Mönkkönen / tuuli.net 29.9.04

X