Liikunta 13.9.2017

Eri urheilulajien oikeanlaiset hengitystekniikat: hengittämällä lisätehoa kuntosali-, jooga- ja juoksutreeniin

Teksti: Laura Koljonen Kuvat: iStock
Oikeanlainen hengitys tuo urheiluun tehoja. Ota talteen eri lajien hengitysvinkit!

Onko sillä väliä, miten treenin aikana hengittää, kunhan hengittää? Kyllä on.

Joissakin lajeissa oikeanlainen hengitys on olennainen osa harjoitusta. Muissakin lajeissa hyvä hengitystekniikka saa urheilun tuntumaan kevyemmältä.

Näin hengität oikein treenatessasi:

Kuntosali

Liikesarjan alussa hengitä sisään, pidä keskivartalo tiukkana pakettina ja ala suorittaa sarjaasi. Liikkeen aikana uloshengitys tapahtuu nostaessasi, työntäessäsi tai rutistaessasi. Sisäänhengitys tapahtuu liikkeen ”lepovaiheessa”.

Jooga

Joogassa hengitys on yksi harjoituksen tärkeimmistä elementeistä. Muun muassa astangajoogassa käytettävä ujjayi pranayama -hengitys kulkee nenän kautta. Aloittelija tunnistaa sen joogasalilla kohisevasta äänestä, joka lähtee kanssajoogaajista. Hengitys yritetään pitää pitkänä ja tasaisena koko harjoituksen ajan.

Kamppailulajit

Kamppailulajeissa oikearytmisen hengityksen oppiminen voi olla vaikeaa, ellei siihen kiinnitä erityistä huomiota. Esimerkiksi nyrkkeillessä hengitys rytmittää lyöntejä siten, että uloshengitys tapahtuu lyödessä.  

Juoksu

Kestävyyslajeissa tärkeässä roolissa on palleahengitys. Eli sisään hengittäessä vatsa kohoaa ja ulos hengittäessä laskee. Jos hengitys on pinnallista ja tapahtuu vain keuhkojen yläosassa, juoksu tuntuu raskaalta.

Venyttely

Suosi venyttelyssä pitkiä ja rauhallisia liikkeitä. Venyttely ei saisi koskaan olla nykivää. Notkeus lisääntyy, kun syvennät liikettä jokaisen uloshengityksen aikana.

Lähteet: Hs.fi. Pakkotoisto.com, kuntoplus.fi, astangajooga.fi, Fitness-lehti, Studio Yin

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi