Bullin mukaan monen treenaajan ongelmana on itsekurin puute.
Liikunta

Jari ”Bull” Mentulan treenivinkit – 5 tärkeää neuvoa, joiden avulla saavutat tuloksia

Ammattilaiskehonrakentaja ja valmentaja Jari "Bull" Mentulan vartalo on yhtä lihasta. Hän todellakin tietää, miten treenillä saavutetaan tuloksia. Poimimme Bullin uudesta kirjasta viisi treenivinkkiä, jotka jokaisen treenaajan on hyvä tietää.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: Ofer Amir/WSOY

1. No brain, no gain

Ei kipuu, ei hyötyy -hokemassa piilee Bullin mukaan totuuden siemen, mutta parempi motto on kuitenkin ”No brain, no gain”. Treenissä pitää olla tolkkua ja siihen tulee keskittyä sataprosenttisesti, jos haluaa kehittyä eikä rikkoa itseään.

Päätään kannattaa käyttää myös pohtiakseen sitä, miksi ylipäätään haluaa treenata. Bull toteaa, että on lyhytnäköistä treenata vain ulkonäön vuoksi. Oman hyvinvointinsa kohentuminen ja elämänlaadun paraneminen ovat pidemmän päälle tärkeämpiä asioita kuin se, miltä vatsalihakset näyttävät.

2. Säilytä itsekuri

Se, ettei tiedettäisi, kuinka tulee syödä tai harjoitella, ei suinkaan ole Bullin mukaan monen treenaajan yleisin ongelma. Sen sijaan ihmisillä on vaikeuksia itsekurinsa kanssa.

Kun pysyy päätöksessään noudattaa terveellistä ruokavaliota ja treeniohjelmaansa, myös tuloksia alkaa vähitellen syntyä.

3. Riko rajojasi

Omalla mukavuusalueellaan treenaamisella ei Bullin mukaan kehity. Lihaksiltaan pitää vaatia enemmän kuin mihin ne ovat tottuneet.

Jos haluat vartaloosi lisää lihasta, älä treenaa aina samoilla painoilla vaan kasvata niiden määrää tasaisin väliajoin. Aseta myös itsellesi tavoitteita, äläkä pelkää epäonnistumisia. Vain rajojasi koettelemalla tiedät, mihin oikeasti pystyt. Voit olla vahvempi kuin olet osannut aavistaakaan!

4. Älä tuhlaa aikaasi turhaan ruokahifistelyyn

Bull on sitä mieltä, ettei yksinkertaisista asioista kannata tehdä liian vaikeita. Ruokailun tulee olla sellaista, että se on helposti toteutettavissa. Tärkeää on syödä terveellisesti ja säännöllisesti ja juoda riittävästi vettä.

Bull itse rakastaa pinaattia. Myös kaurahiutaleet ovat hänen mielestään yksi parhaista ruoka-aineista – millä tahansa kriteerillä mitattuna. Proteiininlähteistä Bull suosii esimerkiksi kananmunia ja kanaa.

5. Muista riittävä lepo

Bull pitää unirytminsä joka päivä mahdollisimman samanlaisena, ja hänellä on tapana levätä 45 minuuttia kotona ennen iltatreenejään. Jos haluaa tuloksia, täytyy treenaamisen lisäksi nimittäin myös levätä. Levossa keho ja mieli palautuvat ja lihakset kasvavat.

Lepo on erityisen tärkeää silloin, jos oma vointi ei ole hyvä. Edes flunssaisena ei saa treenata.

Lähde: Jari Mentula: Bull’s all out, WSOY.

Lue myös:

Bull Mentula: Tämän saavutat jo kuukauden treenillä

Jutta Gustafsberg suhteestaan Jari ”Bull” Mentulaan: ”Jari huomaa murheeni, vaikka en sanoisi mitään”

Bull Mentulan ja Maru Vaalikiven rakkaustarina: ”Suhteen alku ei ollut helppo”

X