Liikunta

Olo kevyeksi kävelemällä! 5 tehokasta ja helppoa kävelytreeniä

Rauhalliset vapaapäivät ovat loistava hetki nauttia raittiista ulkoilmasta. Listasimme 5 erilaista kävelytreeniä, joiden avulla kevennät oloasi ja rentoutat mieltäsi.
26.12.2019 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Kunnon kohottaminen kävelemällä on helppoa, vaivatonta ja tehokasta. Siinä missä reipas kävelylenkki virkistää tehokkaasti kroppaa, tuo lempeä metsäkävely rentoutuneen mielen ja alentuneen stressitason.

Kävely on loistavaa liikuntaa myös siinä mielessä, että rasitusvammojen riski on huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi juoksulenkillä. Parasta kuitenkin on, että kävelylle lähteminen ei vaadi erillisiä ponnisteluja, joten kengät jalkaan ja menoksi!

Kokosimme alle 5 erilaista kävelytreeniä, joista voit valita itsellesi sopivimman harjoituksen.

Kunnon kohottaminen kävelemällä: Bungypump-kävelysauvat antavat vastusta 

Sauvakävelyllä on erityinen asema suomalaisten sydämissä.

Uutta twistiä perinteiseen treeniin tuovat bungypump- eli vastustussauvat, jotka antavat tavallisia kävelysauvoja enemmän haastetta kävelyyn. Lisäksi sauvoja voi kävelyn ohessa käyttää lihaskunto- ja liikkuvuusharjoittelussa!

Lisää vinkkejä bungypump-kävelysauvatreeniin löydät täältä.

Vastustussauvoja hankkiessasi voit valita itsellesi sopivan painon. Vastuksia löytyy 4 kilosta 10 kiloon. Kunnon kohottaminen kävelyllä ei ole koskaan ollut näin helppoa!

Vastustussauvoja hankkiessasi voit valita itsellesi sopivan painon. Vastuksia löytyy 4 kilosta 10 kiloon. Kunnon kohottaminen kävelyllä ei ole koskaan ollut näin helppoa!

Kävele takaperin – tasapaino kiittää, muisti kohenee ja kalorit palavat

Käykö aika pitkäksi etuperin kävellen? Kokeile silloin takaperin kävelyä!

Kun  vaihdat tavallisen kävelylenkin aikana askeleet takaperin kävelyksi, treenistä irtoaa lukuisia uusia terveyshyötyjä.

Takaperin kävellessä jalkojen harvoin käytetyt lihakset aktivoituvat, ja kävely pakottaa jalat töihin eri tavalla kuin normaalissa kävelyssä. Takaperin tallustaminen polttaa myös normaalia kävelyä tehokkaammin kaloreita, parantaa tasapainoa sekä saattaa jopa parantaa muistia.

Lue lisää: Takaperin käveleminen – tämän takia se kannattaa!

Kunnon kohottaminen kävelemällä vaatii vaihtelua. Takaperin kävely saa jalkojen lihakset töihin! Muista kuitenkin varovaisuus, kun kokeilet tätä tehoharjoitusta.

Kunnon kohottaminen kävelemällä vaatii vaihtelua. Takaperin kävely saa jalkojen lihakset töihin! Muista kuitenkin varovaisuus, kun kokeilet tätä tehoharjoitusta.

Kävelemällä kuntoon – personal trainerien tehokas kävelytreeni aloittelijalle 

Haluaisitko kohentaa kuntoasi, mutta ajatus juoksemisesta ei motivoi sinua suuntaamaan lenkkipolulle? Onneksi kunnon kohottaminen kävelemällä on paitsi helppoa myös mahdollista.

Personal trainerien ja liikuntaneuvojien Nora Vikkin ja Tuomo Aho-vinkkan ohjeiden avulla koostat kävelystä tehokkaan treenin itsellesi.

Muistathan vaihtaa säännöllisesti kävelylenkin reittiä ja vauhtia. Aloittelijalle erilaiset lenkit ovat tärkeitä kunnon kohottamisen kannalta.

Vikki ja Aho-vinkka neuvovat sisällyttämään viikon treeneihin kävelyn lisäksi myös lihaskuntoharjoittelua. Harjoitteita voi tehdä niin kävelylenkin aikana, sen jälkeen kuin itsenäisinä harjoituksina. Ohjeet helppoon koko vartalon treeniin löydät esimerkiksi täältä.

Lue lisää: Muuta kävely tehotreeniksi – personal trainerien ohjeet

Kävelylenkillä kannattaa valita säänöllisesti eri reitti. Näin kunnon kohottaminen kävelemällä sujuu parhaiten.

Kävelylenkillä kannattaa valita säänöllisesti eri reitti. Näin kunnon kohottaminen kävelemällä sujuu parhaiten.

Terävöitä mieltä kävelemällä – metsäkävely vahvistaa läsnäolontunnetta

Aina kävelyn ei tarvitse olla hikihatussa liikkumista. Joskus lenkki voi korvata myös rentouttavan meditaatiohetken.

Jos haluat tehdä kävelyhetkestä mieltä hellivää ajanvietettä, suuntaa lenkille metsän rauhaan. Näillä Jarko Taivasmaan vinkeillä voit harjoittaa kävelyn ohessa mindfulnessia. Lenkin jälkeen olet taatusti hetkessä enemmän läsnä.

Lue lisää: Harjoita mindfulnessia kävelemällä – 5 harjoitusta, jotka onnistuvat missä vain

Kävelytreeni onnistuu parhaiten metsässä.

Metsän helmassa mieli lepää ja stressitasot laskevat. Sen takia kävelyharjoitus kannattaa tehdä luonnossa, jos siihen on vain mahdollisuus.

Karista kiloja – kävely sopii laihduttajalle 

Kävelykö tehotonta liikuntaa? Ei suinkaan! Kun kävelyn yhdistää terveelliseen ruokavalioon, sen avulla voi karistaa kiloja tehokkaasti. Keskikokoinen nainen kuluttaa kävellessä esimerkiksi noin 300 kilokaloria tunnissa. Jos mukaan jaksaa napata vielä sauvat, kulutus yltää jopa 500 kilokaloriin tunnissa.

Lue lisää: Laihdu helposti kävellen!

Sauvakävely on loistava kävelytreeni.

Löytyykö kotoasi kävelysauvat? Muista ottaa ne mukaan seuraavalle kävelylenkille!

Lue myös: 

5 syytä, miksi käveleminen luonnossa tekee sinusta paremman ihmisen

6 todellista terveyshyötyä, jotka voit saavuttaa kiipeämällä kolme kerrosta portaita päivässä

30 päivän lempeä kuntoiluhaaste: anna aikaa itsellesi ja ajatuksillesi ulkoilemalla

Lue myös

Suosittelemme