Treenikengät pitää valita sen mukaan, millainen oma jalka on.
Liikunta

Millaiset ovat hyvät treenikengät? Asiantuntija kertoo, miten valitset itsellesi sopivat kengät ja vältät yleisimmät mokat ostotilanteessa

Treenikengät ovat jalan hyvinvoinnin kannalta oleelliset liikuntaharrastuksessa. Ostotilanteessa usein ihmiset tekevät kuitenkin virheen, jonka takia jalka kipeytyy myöhemmin. Asiantuntija kertoo, miten treenikengät kuuluu valita.
Teksti: Janna Nousiainen Kuvat: iStock

Uuden liikuntaharrastuksen myötä moni joutuu ostamaan itselleen uudet treenikengät. Edessä voi kuitenkin olla pulma, jos treenikengistä ei tiedä hirveästi, mutta itselleen sopivat pitäisi silti onnistua ostamaan. Mitään yksiselitteistä vastausta pulmaan ei ole, vaan hyvän treenikengän valintaan vaikuttavat monet eri asiat.

Ensin täytyy tietenkin pohtia, mihin käyttöön kenkä tulee. Onko kyseessä jokin sisäliikuntalaji, jossa lattia on mahdollisesti liukas tai kengän pitäisi pystyä taipumaan äkillisiin käännöksiin? Mailapeleissä kengässä olisi puolestaan hyvä olla sellaiset rakenteet, jotka kestävät mahdolliset mailan iskutkin. Jos kyseessä taas on ulkojuoksu, vaatii se kengältä eri asioita.

– Ei ole mitään yhtä kenkää, joka olisi kaikille paras. Se on hyvin henkilökohtainen asia, Pihlajalinnan fysioterapeutti Jukka Tolonen toteaa.

Treenikengät tulee valita sen mukaan, mikä omaan jalkaan sopii

Lajin lisäksi treenikengän valintaan vaikuttaa ihmisen henkilökohtainen anatomia. Anatomian kannalta tärkein asia kengässä on lestimalli eli kengän muodon sopivuus käyttäjän jalkaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, kuinka leveä tai kapea ihmisen jalka on.

Liian kapean kengän käyttämisestä voi seurata monenlaisia ongelmia. Varpaat eivät mahdu olemaan liian kapeassa kengässä rentona ja suorassa, joten askellus muuttuu, ja sen myötä koko kehon toiminta voi vääristyä. Liian isossa tai leveässä kengässä varpaat saattavat joutua tekemään töitä kengän pitämiseksi paikallaan.

– Moni käyttää liian kapeita kenkiä ja minä sitten selitän heille, mistä heidän vaivaisenluun muutoksensa johtuvat. Jos isovarpaalla ei ole tilaa olla suorassa, se kääntyy sisäänpäin. Ihmiset ajattelevat sen olevan normaalia, mutta ongelma on siinä, että varpaat eivät meinaa mahtua kenkiin, Tolonen kertoo.

Lue myös: Unilateraalinen harjoittelu tasoittaa kehon puolieroja – katso 5 helppoa mutta tehokasta harjoitusta

Kenkäostoksilla on tärkeää luottaa ensivaikutelmaan, jonka kengästä saa, kun sen laittaa ensimmäisen kerran jalkaan. Tolosen mukaan kannattaa noudattaa niin sanottua kolmen sekunnin sääntöä: jos kenkä ensimmäisten sekuntien aikana tuntuu painavan tai puristavan jostain, ei kenkä ole jalalle hyvä.

– Liian usein kuulee, että kengät tuntuvat hyvältä vasta kun on vähän aikaa kokeillut tai ajatellaan, että puristukseen tottuu.

Ihmisen jalka tottuu Tolosen mukaan puristavaan kenkään yllättävän nopeasti. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kenkä muuttuisi jalalle sopivaksi. Yleensä vääränlainen kenkä kipeyttää jalkaa jo ensimmäisten päivien aikana.

Jos kenkä tuntuu heti hyvältä, voi sitä alkaa testaamaan. Sen kanssa kannattaa testailla eri kävelynopeuksia ja testata, nouseeko kantapää kengän pohjasta vai toimiiko kenkä hyvin.

Millaiset ovat hyvät treenikengät?

Tolosen mukaan lähtökohtaisesti jalalle parhain kenkämalli olisi tasapohjainen kenkämalli. Jos on kuitenkin tottunut treenikenkiin, joissa on koroketta kantapään kohdalla, ei kenkämallia pidä vaihtaa lennosta.

– Tyypillisesti, jos on jalkakipuja, niin on tehnyt jonkun muutoksen liian äkkiä. Ihmisen kroppa tarvitsee aikaa sopeutua uuteen. Todella rajujen muutosten välttäminen on tärkeää, muutosten pitäisi tapahtua pikkuhiljaa. Oli kyse sitten jalkineesta tai treenimuodosta, Tolonen sanoo.

Ihminen sitomassa treenikenkää lenkkipolulla. Parhaimmat treenikengät ovat sellaiset, joilla alustan tuntee, eikä kenkiin ole lisätty erityisiä tukia, ellei jaloissa ole erityistä tuen tarvetta.

Juoksukengän valintaan vaikuttaa pohja ja maasto, missä yleensä juoksee. Parhaimmat treenikengät ovat sellaiset, joilla alustan tuntee, eikä kenkiin ole lisätty erityisiä tukia, ellei jaloissa ole erityistä tuen tarvetta.

Valitsi treenikenkää sitten mihin tahansa lajiin, suosittelee Tolonen mahdollisuuksien mukaan minimalistista kenkää. Joustava ja tasapohjainen kenkä soveltuu suurimmalle osalle.

– Jos kengässä on paljon teknologiaa, ihmisen jalkaterä jää heikoksi ja toiminnallisuus kärsii. Yksinkertaisen kengän kanssa jalkaterästä itsestään tulee toiminallinen, näppärä, sopeutuva ja vahva.

Näin valitset oikeanlaiset treenikengät

Juoksukengät

Juoksukenkiä etsiessä pitää miettiä, millaisiin olosuhteisiin treenikengät on tarkoitus laittaa eli  millaisilla juoksualustoilla yleensä käy juoksemassa.

Jos juoksee usein kovalla alustalla, kannattaa miettiä, tarvitsevatko treenikengät iskuvaimennusta. Lenkkipoluilla taas iskuvaimennuksen takia saattaa hävitä tuntuma, silloin parempi vaihtoehto on minimalistinen kenkä, jossa ei ole niin paljon teknisiä ominaisuuksia.

Ihmisen astunta vaikuttaa myös siihen, mitä ominaisuuksia kengältä kannattaa hakea. Kanta-astujan jalan takaosa ottaa iskutuksen vastaan. Silloin iskunvaimennus voi olla hyvä ominaisuus treenikengässä. Päkiällä juokseva ottaa iskutuksen vastaan jalan etuosalla. Silloin kannan korotuksesta voi olla haittaa ja se voi korostaa varpaiden kuormitusta. Näiden kahden neutraali välimuoto on keskiosalla alas tuleva juoksija, jolloin koko jalka tulee yhtä aikaan alustaan.

Lue myös: Droppi, pronaatio ja kiertojäykkyys haltuun – juoksuvalmentaja kertoo, miten juoksukenkä kannattaa valita

Kuntosalikengät

Se, millaiset ovat hyvät kuntosalikengät, riippuu täysin siitä, millä tavalla kuntosalilla harjoittelee. Lähtökohtaisesti joustavat ja tasapohjaiset treenikengät ovat hyvät. On tärkeää, että tasapaino pysyy hyvänä ja itse tunnistaa, missä asennossa oma vartalo on.

Tapahtumariskien pienentämiseksi on myös tärkeää, että kengissä on hyvä alustakontakti, eivätkä ne ole liian liukkaat.

Ryhmäliikunta

Ryhmäliikunta voi olla varsin vauhdikasta ja vaatia nopeita askelsarjoja sekä pyörähdyksiä.

Ihmisen jalka ja nilkka ovat sitä epävakaampia, mitä korkeammalla alustalla ne ovat. Liian paksupohjaiset treenikengät voivatkin olla vauhdikkaaseen ryhmäliikuntaan huono valinta: paksupohjaisen kengän kanssa väsynyt jalka saattaa nyrjähtää helpommin.

Mistä tietää, että kengät ovat oikean kokoiset?

Jos kengässä on irrotettava pohjallinen, voi kengän sopivuutta testata omaan jalkaan helposti:

  • Ota pohjallinen pois ja aseta se tasaisesti lattialle.
  • Aseta sen jälkeen jalka pohjallisen päälle ja jos jalka tulee pohjallisesta yli tai varpaat eivät mahdu siihen rennosti, on kenkä liian pieni.
  • Varpaiden edestä pohjallista pitäisi näkyä suunnilleen oman etusormen leveyden verran.
X