Liikunta

Mistä tiedän, onko minulla ylikunto?

Innostuitko kaverisi hurjasta treeniohjelmasta, mutta yhtäkkiä lenkit eivät enää kulje ja väsyttää? Kroppasi saattaa olla ylikunnossa.
5.9.2015 Teksti: Elisa Hurtig Kuvat: Colourbox

Mikä on ylikunto?

Ylikunto on tila, jossa kehoa on kuormitettu kuukausien ajan liikaa ilman riittävää palautumista. Kuormitus ei tarkoita aina eläimellistä hikirääkkiä, sillä ylikunnon syntyyn vaikuttaa fyysisen rasituksen lisäksi myös henkinen taakka.

Joskus taustalta saattaa löytyä myös hormonaalinen häiriö kuten kilpirauhasen häiriö tai infektiotila kuten mykoplasma tai keuhkoklamydia. Ylikunto iskee herkimmin kestävyyslajeja harrastaville.

Ylikunto ilman infektiota ei aiheuta akuuttia hätätilaa, mutta se voi kehittyä vakavaksi, jos liikkuja ei kuuntele omaa kehoaan vaan jatkaa kovaa treeniä.

Mitä oireita ylikunto aiheuttaa?

Ylikunnon oirekirjo on laaja ja oireet saattavat tuntua epämääräisiltä. Lääkärin vastaanotolla suljetaan ensin pois vakavat sairaudet kuten sydänperäiset taudit ja tulehdukset. Ylikuntodiagnoosi tehdään kliinisten tutkimusten perusteella. Oireita voivat olla:

  • väsymys (uni ei ole virkistävää, vaan pitkien yöunien jälkeen väsyttää edelleen)
  • jatkuva flunssa
  • päänsärky
  • toiminnalliset vatsavaivat
  • tavallista korkeampi leposyke
  • ärtymys ilman syytä
  • rauhattomuus
  • mielialanvaihtelut
  • lihasten kipeytyminen pienestäkin rasituksesta
  • huimaus
  • yöllinen heräily
  • unensaannin vaikeus.

Miten ylikunto hoidetaan

Jos ylikunnon taustalla on tulehdustila, se täytyy hoitaa ensin lääkärin ohjeistuksen mukaan. Jos infektiota ei ole, hoito keskittyy palautumisen lisäämiseen.

Ylikuntoon joutuneen kannattaa lisätä viikkoonsa rentoutusharjoituksia ja mindfulnessia. Niiden avulla hermosto rauhoittuu. Jos taustalla ei ole infektiota, kevyt kävely ja pyöräily ovat toipumisen aikana sallittuja.

Lue myös: Stressi haltuun mindfulnessin avulla

Kun tila helpottaa ja leposyke laskee, rasitusta voi asteittain lisätä esimerkiksi kevyellä hölkällä. Kannattaa myös kokeilla muita lajeja kuin niitä, jotka ajoivat ylikuntoon, koska silloin kroppa hämääntyy, eikä romahda heti takaisin lähtöpisteeseen.

Nyrkkisääntö on, että toipuminen vie yhtä kauan kuin ylikunto on kestänyt.

Näin vältät ylikunnon

  • Muista maltti ja järkevyys. Jos liikunnan aloittaminen omin voimin tuntuu vaikealta, hae apua ammattilaiselta.
  • Älä vertaa kovakuntoisen kaverin treenikalenteria omaasi: kaikkein ei tarvitse olla ultrajuoksijoita. Kuntoilussa näkyvä himotreenaamisen trendi voi olla aloittelijalle kohtalokas.
  • Seuraa omaa sykekäyttäytymistä. Syke antaa paljon tietoa kuntosi tilasta. Seurantaa varten tulisi selvittää oma maksimi- ja leposyke.
  • Jos treeni ei tunnu hyvältä tai päivä on ollut rankka, tee kevyempi harjoitus.
  • Älä treenaa flunssaisena tai kipeänä.
  • Pidä vähintään yksi vapaapäivä viikossa.
  • Jos treenit menevät tiukkapipoisiksi ja ehdottomiksi, ja harjoitukset alkavat hallita liikaa ajatuksiasi, pysähdy miettimään, onko kuntoilu lähtemässä lapasesta.

Asiantuntijana urheilulääkäri Pippa Laukka

Lue lisää:

Vaivaako stressi? Rauhoita hermosto viiden minuutin meditaatiolla
Miten aloittaa liikunta flunssan jälkeen? 10 kysymystä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme