Liikunta

Mitä vartalolle ja mielelle tapahtuu, jos joogaa joka päivä kuukauden ajan? Testasimme!

Toimittaja otti osaa 31 päivän joogahaasteeseen, jossa tarkoituksena oli joogata kuukauden jokaisena päivänä. Joogahaasteella oli ainakin 7 selvää vaikutusta.
1.2.2017 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock. Kuvakaappaukset Yoga with Adriene - YouTube-kanavalta.

En ole koskaan harrastanut säännöllisesti joogaa. Käyntini joogatunneilla ovat sormin laskettavissa, eikä kotijoogastakaan ole tullut tapaa. Näin on käynyt siitä huolimatta, että joogasta on aina tullut itselle hyvä olo. Syynä on yksinkertaisesti ollut laiskuus ja se, etten ole raaskinut ostaa sarjakorttia joogasalille.

Kun huomaan joulukuun lopulla yhdysvaltalaisen joogaopettaja Adriene Mishlerin Instagram-tilillä ilmoituksen tammikuussa alkavasta 31 päivän joogahaasteesta, innostun välittömästi ja ilmoittaudun mukaan.

Yoga revolution -nimisen haasteen tarkoituksena on joogata tammikuun jokaisena päivänä Adrienen tekemien ilmaisten joogavideoiden mukaisesti. Päivän harjoitus ilmestyy Adrienen ”Yoga with Adriene” -YouTube-kanavalle aina aamuisin (Suomen aikaan). Lisäksi Adrienelta tulee päivittäin sähköpostiviesti, jossa kerrotaan lisätietoa päivän harjoituksesta ja sen henkisestä puolesta.

Harjoitukset ovat keskimäärin puolen tunnin mittaisia ja sopivat niin aloittelijoille kuin kokeneemmille joogeillekin.

Adrienen mukaan joogahaasteelta on lupa odottaa itsensä voittamista, naurua, pelottomuutta, lihaskuntoa ja notkeutta. Muun muassa. Lisäksi säännöllinen harjoittelu on Adrienen mielestä tasapainoisemman elämän avain.

Kuulostaa niin hyvältä, että joogahaastetta on pakko kokeilla.

Näin joogahaaste onnistui

Yoga revolution -haasteeseen osallistuminen todellakin kannatti, vaikka mukaan mahtui myös päiviä, jolloin kaivoin joogamaton esiin hammasta purren.

Kuukauden päivittäisellä joogaamisella oli ainakin 7 vaikutusta:

1. Rentoutuneempi ja levollisempi mieli

Vaikka joogamatolle joskus astui väsyneenä, siltä lähti joka kerta pois tyynenä ja rentoutuneena. Tein päivän joogaharjoituksen yleensä alkuillasta, ja onnistuin joogan avulla karistamaan mielestäni päivän kiireet. Nukuin koko tammikuun loistavasti ja uskon, että joogalla oli osuutta asiaan.

2. Vahvempi vartalo

Kun haastetta on kestänyt viikon ajan, keskivartalon lihaksissa tuntuu selvästi, että nyt on tullut treenattua. Adrienen harjoitukset sisältävät paitsi joogavenytyksiä, myös lihaskuntoharjoituksia esimerkiksi lankuttamisen ja pyöräilyliikkeen muodossa. Keskivartalo pääsee töihin myös tasapainoa vaativissa asanoissa.

Haasteen edetessä keho tuntuu päivä päivältä ryhdikkäämmältä ja timmimmältä.

Huomaan joogan vaikuttavan vatsa- ja selkälihasten lisäksi myös käsivarsiini. Kun 31. päivän haaste on ohi, ojentajapunnerrukset sujuvat huomattavasti sujuvammin kuin aiemmin.

3. Opin rauhoittumaan hengityksen avulla

Joinain päivinä harjoitukset ovat raskaampia, ja joinain päivinä keskitytään lepoon ja palautumiseen. Jokaisena päivänä Adriene kuitenkin muistuttaa hengityksen tärkeydestä.

Joogahaasteen myötä opin käyttämään hyväksi hengityksen rauhoittavaa voimaa. Saan jännittävässä tilanteessa pulssini tasaantumaan vain sillä, että hengitän rauhallisesti sisään ja ulos.

4. Kehosta tuli liikkuvampi

Jokapäiväiset alaspäin katsovat koirat, eteentaivutukset, lonkan avaukset, selkärangan pyöristykset ja erilaiset kiertoliikkeet tekevät väistämättä vartalosta liikkuvamman.

Jooga notkisti lihaksia ja poisti jumeja vartalosta. Seuraavan kerran kun selkäni on jumissa, kokeilen ensimmäiseksi selkää helliviä joogavenytyksiä.

5. Tunne omasta pystyvyydestä vahvistui

Olen pari kertaa aiemmin ottanut osaa erilaisiin liikuntahaasteisiin, mutta haasteet ovat kuitenkin jääneet kesken. Se, että onnistuin suorittamaan joogahaasteen loppuun saakka, oli itselleni suuri voitto.

Käsitys omasta sisukkuudesta ja kärsivällisyydestä vahvistui haasteen myötä. Jopa mukavuudenhaluisesta ihmisestä löytyy itsekuria, jos johonkin asiaan oikeasti haluaa sitoutua.

Joogan lintu-asana vaatii voimaa keskivartalosta.

6. Ymmärsin, että liikunnalle kannattaa järjestää aikaa

Joogahaasteen alkaessa mietin, ehdinkö todella joogata joka päivä. Koska harjoitukset olivat noin puolen tunnin mittaisia (lyhimmillään 14 minuuttia ja pisimmillään 47 minuuttia), ei aika kuitenkaan noussut kynnyskysymykseksi. Nipistin ajan lähinnä sohvalla makoilusta. En myöskään käynyt kuntosalilla tammikuussa kuin muutaman kerran, sillä koin saavani joogasta sopivaa lihaskuntotreeniä.

Jos jollekin asialle todella haluaa järjestää aikaa, aikaa kyllä useimmiten järjestyy. Joogaan käytetty aika kannatti, sillä harjoitusten jälkeen oli hyvä olo sekä fyysisesti että psyykkisesti.

7. Kiitollisuus itseä ja muita kohtaan lisääntyi

Joogasta tuli kuukauden mittaan tapa. Tammikuun viimeiset viikot kuluivat kuin siivillä, ja joogasta muodostui itsestään selvä iltojen osa.

Jos joogahaasteen puolessa välissä hihkuin iloisena siitä, että kuukautta oli enää puolet jäljellä, haasteen viimeisinä päivinä olo oli haikea: eikai tämä voi vielä loppua?

Kun viimeisen joogaharjoituksen viimeisinä minuutteina makasin matolla olohuoneen lattialla, minut täytti äärimmäinen kiitollisuuden ja onnen tunne.

Joogahaaste oli hyvä muistutus siitä, että on syytä olla kiitollinen elämästä, omasta itsestään, omasta kehostaan, kannustavasta ja kärsivällisestä lähipiiristä sekä siitä, että maailmassa on ihmisiä, jotka haluavat toisilleen hyvää.

Joogahaaste lisäsi kiitollisuutta.

Lue myös:

Testissä edulliset nettijoogat – Huomioi ainakin nämä 5 asiaa

Vaivaako iskias? Nämä 6 joogaliikkettä tuovat helpotusta selkäkipuun

Joogalajit – Löydä oma suosikkisi

Anu ja Mikko jättivät kaiken taakseen – Muuttivat joogaunelman perässä Lontooseen

Lue myös

Suosittelemme