Liikunta

Salietiketti haltuun – älä vain sorru näihin amatöörimokiin treenatessasi

Käytkö mieluusti kuntosalilla? Siinä tapauksessa on hyvä päivittää salietiketti. Kehonhallinnan koreografi Ulpu Puhakka neuvoo, miten toimia erilaisissa tilanteissa.
6.2.2019 Teksti: Katri Koskinen Kuvat: iStock, Arttu Kokkonen

Salilla treenaaminen on monelle mieluinen harrastus – toiset huhkivat hiki hatussa, toisille kuntosalilla käyminen on osa vapaa-ajan viettoa. Kuntosalilla on tärkeää ottaa myös muut huomioon, joten kysymys kuuluukin: onko sinulla salietiketti hallussa? Kysyimme kehonhallinnan koreografi Ulpu Puhakalta, 32, tärkeimmät ohjeet, mitä salille saapuessa ja treenatessa on hyvä muistaa.

Ulpu Puhakka Kuva: Arttu Kokkonen

Personal trainerinakin toiminut Ulpu Puhakka neuvoo, miten salilla kannattaa käyttäytyä.

1. Tule freesinä paikalle – älä jo valmiiksi hienhajuisena

Haiskahtaako täällä eilinen, pinttynyt hiki? Kääk. Ei näin. Vaikka salilla on tarkoituskin hikoilla enemmän tai vähemmän, ota toiset huomioon kiinnittämällä huomiota omaan varustukseesi.

– Tule aina freesinä paikalle – eli puhtaat vaatteet päällä, ei eilisissä salikamoissa, Ulpu muistuttaa.

Ota myös huomioon, että hiki tarttuu herkästi kuntosalilaitteisiin. Lyhyt toppi ei ole ehkä paras vaatevalinta, jos aiot tehdä kunnon hikitreenin. Muista pyyhkiä hikijäljet pois laitteista käytön jälkeen.

– Hikoiluun liittyen on myös parempi treenata paita päällä ja pitää hikipyyhettä aina käden ulottuvilla. Eli jätä laite puhtaaksi seuraavaa käyttäjää ajatellen.

Hajuherkempiä ajatellen on myös tärkeää, ettet käytä vahvoja hajusteita.

2. Älä omi laitetta

Jos salilla käy kuhina, älä omi laitetta tai tavaroita varsinkaan ruuhka-aikana.

– Mikäli näet, että joku selkeästi jonottaa laitteeseen tai jonotat siihen itse, voit vaikka kysyä tehdäänkö sarjat vuorotellen. Näin molemmille tulee hyvä palauttelu sarjojen väliin ja kaikki saavat oman treenin tehtyä. Parhaimmassa tapauksessa voitte ehkä jakaa toisillenne myös treenivinkkejä, Ulpu vinkkaa.

– Unohda myös kolmen laitteen supersarjat, tee niitä vain kun salilla on todella hiljaista.

3. Tavarat omille paikoilleen

Muista aina palauttaa painot ja tavarat takaisin paikoilleen.  Kaikkien treenistä tulee tehokkaampaa, kun tavarat löytyvät oikeilta paikoilta, eikä niitä tarvitse etsiä kissojen ja koirien kanssa.

4. Älä räyhää ja rymistele

Jokaisella meistä on joskus huonompia päiviä, mutta kiukuttelu tai räyhääminen eivät kuulu salille. Eikä myöskään tahallinen ja turha painojen tiputtelu.

–  Jokainen, joka on kyllin vahva nostamaan ison kasan painoja ylös, on yleensä myös kykenevä tuomaan ne hallitusti alas. Eri asia, jos suoritus epäonnistuu ja painot tippuvat tämän takia, Ulpu sanoo.

5. Tule treenaamaan, älä somettamaan

Salilla on tarkoitus treenata, ei niinkään seurata mitä sosiaalisessa mediassa tapahtuu juuri nyt. Myös kuvien tai videoiden ottaminen on kyseenalaista: muista, että muiden salakuvaaminen on kiellettyä!

– Muista, että salille tullaan ensisijaisesti treenaamaan, eikä kuvaamaan somea varten. Keskity omaan treeniin, ja ota huomioon myös kanssatreenaajat.

Puhelimen voi toki ottaa mukaan treeniin musiikin kuuntelua varten, tai jos saliohjelma löytyy puhelimesta. On myös ok videoida esimerkiksi omia treenituloksia tai -vinkkejä.

– Muistathan ottaa ympärillä treenaajat huomioon: on kohteliasta kysyä, onko ok, että kuvailen tässä muutaman videon, Ulpu sanoo.

Salilla saa ottaa selfien. Varmista, ettei kuvissa näy muita.

Salilla saa ottaa selfien. Varmista, ettei kuvissa näy muita.

6. Ole rohkea ja moikkaa

Ei kysyvä tieltä eksy. Jos et ole varma, on parempi katsoa kuin katua – tai siis kysyä neuvoa.

– Jos ei osaa käyttää laitetta tai ei tiedä minkä painoisia salin tangot ovat, on ihan ok kysyä! Monella salilla on aina paikalla henkilökuntaa ja jos ei ole, niin varmasti joku treenaajista osaa ja haluaa auttaa sinua, Ulpu vinkkaa.

Vaikka jylhiä tai ujoja suomalaisia olemmekin, Ulpu kannustaa myös moikkaamaan kanssatreenaajia salille saapuessa. Se on kohteliasta sekä ennen kaikkea mukava tapa.

7. Tule ryhmäliikuntatunnille ajoissa

Monilla saleilla on myös mahdollisuus osallistua erilaisille ryhmäliikuntatunneille.

– Tule aina tunnille ajoissa. Jos tunti on jo alkanut, älä yritä ängetä sisään. Voi olla loukkaantumisriski sekä sinulle että muille pelmahtaa tunnille myöhässä. Ole tunnilla loppuun asti, Ulpu neuvoo.

– Mikäli sinun on aivan pakko lähteä aiemmin pois, ilmoita siitä aina etukäteen ohjaajalle. Jätä välineet paikalleen, ohjaaja kyllä vie ne pois tunnin jälkeen.

8. Onko sinulla liikuntaeste? Kerro siitä

Jos sinulla on jokin vamma tai muu este, kannattaa se tuoda ilmi ohjaajalle.

– Mikäli jokin vamma estää sinua liikkumasta ryhmäliikuntatunnilla ohjeiden mukaan, on kohteliasta ilmoittaa myös siitä ohjaajalle. Parhaimmassa tapauksessa ohjaaja räätälöi liikkeet myös sinulle sopiviksi.

9. Unohda häpeä!

Jännittääkö salilla oleminen? Tai oletko ensikertalainen? Sinulla ei ole mitään hätää, jos vain uskallat pyytää apua.

– Ei ole häpeä olla ensikertalainen, niin salilla kuin ryhmäliikunnassakaan. Ammattitaitoinen henkilökunta ja ohjaaja ottavat ensikertalaisen aina huomioon ja treenaaminen sujuu tällöin mutkattomammin.

Salilla kävijä, oletko törmännyt näihin tilanteisiin? Toimi oikein!

Kysyimme vinkit kehonhallinnan koreografi Ulpu Puhakalta, miten toimia näissä kuvitteellisissa tilanteissa.

Saako toista tulla neuvomaan, miten liikkeet tehdään oikein?

”Hei, mä voin näyttää miten teet tuon oikein….” Saako tuntematonta tulla neuvomaan salilla, miten liikkeet tehdään oikein?

  •  Saavun salille, ja ottaa jo valmiiksi päähän. MURR! Ärsyttää! Puran tämän kaiken aggression treeniin. 

Ulpu neuvoo: Olethan muistanut syödä? Suosittelen nappaamaan välipalan. Lämmittele hyvin ja pura ärsytys treeniin, älä kanssatreenaajiin. Jos treeni saa sinut vain huonommalle tuulelle, lähde kotiin ja kokeile joku toinen päivä uudestaan.

  • Teen juuri laitteella toistoja, ja pidän taukoa. Huh huh. Saanko pitää taukoni tässä?

Ulpu neuvoo: Olisi kohteliasta antaa toisen tehdä sarja omalla tauolla. Tässä vaiheessa olisi kaikista paras, jos informoisit jonottajia kuinka monta sarjaa sinulla on jäljellä ja sopisitte yhdessä, miten toimitte.

  • Tulipa kiire treeneihin! Onneksi urheilukassissani oli vanhat treenivaatteet, joita en ole ehtinyt pestä. Ne vaan päälle ja menoksi!

Ulpu neuvoo: Mielellään aina freesinä salille, vaikka salilla hikoillaankin yleensä aina. Huomioi kanssatreenaajat. Poikkeus on poikkeus ja vahinkoja sattuu, mutta jos on muistanut laittaa treenit kalenteriin, niin toivottavasti muistaa myös ne puhtaat treenikamat mukaan.

  • Oho, tuo tyyppi tekee liikkeet aivan väärin laitteella! Menen oitis neuvomaan häntä.

Ulpu neuvoo: Jätä neuvojen antaminen ammattilaisille. Lisäksi on aina niitä treenaajia, jotka keksivät uusia käyttötapoja laitteisiin ja se on ihan ok. Anna jokaisen treenata omalla tyylillään, se ei vaikuta sinun treeniisi. Jos on IHAN pakko neuvoa, niin pyydä ensin lupaa ja neuvo vasta jos saat siihen mahdollisuuden.

  • Ai vitsit, miten kivan näköinen tyyppi tuossa tekee treeniään. Menenpäs vähän flirttailemaan.

Ulpu neuvoo: HMMM. Vaikea keissi. Valtaosa treenaajista on salilla nimenomaan treenaamassa, joten suosittelen jättämään varsinaiset iskuyritykset salin ulkopuolelle ja keskittymään omaan treenaamiseen. Mutta tuskinpa kukaan pahastuu ylimääräisestä hymystä.

  • Kaveri soittaa! Voinkin tässä jutella samalla hänen kanssaan, kun juoksen juoksumatolla.

Ulpu neuvoo: Jospa kuitenkin jätät suosiolla vastaamatta. Tai siirrä keskustelu puku- tai odotushuoneen puolelle. Saat itsekin juoksustasi enemmän irti, kun jätät puhelun myöhemmäksi.

  • Ihanaa, ollaan pitkästä aikaa kaverin kanssa salilla. Tässä voikin samalla vaihtaa kuulumiset treenin ohessa! Voidaan jutella kaikesta taivaan ja maan väliltä.

Ulpu neuvoo: Toki kuulumisten vaihto ja keskustelu sopii kuvioon, kun ollaan kaverin kanssa salilla, mutta toivottavasti treeni näyttelee pääosaa. Intiimit keskustelut on parempi jättää salin ulkopuolelle. Jos treeni on tarpeeksi tiukka, niin luultavasti keskustelukin pysyy treenin ympärillä.

  • Selfien aika! Tää ei ole hyvä kuva, ei tääkään, ja hei otan myös tässä kuvakulmasta kuvan, ja tästä…

Ulpu neuvoo: Jos on pakko ottaa selfieitä, niin otathan kuvia niin, että voit olla varma ettei kukaan muu kanssatreenaajista häiriinny kuvaussessiosta. Ja muistathan pitää kuvaussessiot poissa pukuhuonetiloista.

  • Ai kauhee, minkä näköinen tyyppi / toi tyyppi tekee treeninsä väärin. Otanpa hänestä kuvan ja laitan kavereille. Hahaha!

Ulpu neuvoo: Ehei, etpä ota. Jokaisella on oikeus näyttää juuri siltä kuin haluaa ja treenata juuri niin kuin haluaa. Yksityisyyden suoja on Suomessa perusoikeus ja salakuvaaminen on kiellettyä.

  • Olen ollut tänään kahdella eri ryhmäliikuntatunnilla, sitten vielä kolme tuntia salilla. Voisin varata vielä huomisenkin täyteen… 

Ulpu neuvoo: Mikäli haluaa tuloksia, pitää treenata laadukkaasti nappiin, eikä sätkiä jumppatunnista toiseen. Jos pystyy treenaamaan viisi tuntia päivässä, treeni on luultavasti liian mukavaa, eikä se silloin kehitä. Treenin pitää olla riittävän kuormittavaa ja siinä pitää olla hyvä intensiteetti. Jos treenataan oikeasti kovalla intensiteetillä, ei sitä pysty ylläpitämään tunnista toiseen. Kroppa ja mieli tarvitsevat lepoa ja ravintoa kehittyäkseen. Välillä vähemmän onkin enemmän.