Testasimme neljä erilaista urheilukelloa. Mitä oivalluksia kellosta sai?
Testasimme neljä erilaista urheilukelloa. Mitä oivalluksia kellosta sai?
Liikunta

Testasimme neljä uutta urheilukelloa – tulokset kunnon kehittymisestä, unesta, askelmääristä ja veden juonnista yllättivät

Urheilukello näkyy yhä useamman ihmisen ranteessa. Onko urheilukellosta iloa perusliikkujan hyvinvoinnin seuraamisessa? Testasimme neljää erilaista urheilukelloa – millaisia oivalluksia niiden käytöstä voi saada ja miten ne kannustavat pyrkimään kohti tavoitteita?
Teksti: Annan toimitus Kuvat: iStock ja valmistajat

Urheilukello voi parhaimmillaan olla motivoiva liikkumisen kannustaja, jonka antama tieto innostaa muuttamaan elintapoja paremmiksi. Kellon avulla voi seurata myös esimerkiksi stressitasoa, palautumista, unen laatua ja kuukautiskiertoa.

Testasimme neljää erihintaista urheilukelloa, jotka kaikki olivat uutuusmalleja. Testiaika oli kaksi viikkoa. Kukin testaaja pohti etukäteen toiveitaan ja tavoitteitaan kellon suhteen ja kirjasi muistiin käyttökokemuksiaan ja oivalluksiaan. Testattavat kellot olivat Polar Vantage V2, Suunto 7, Huawei Watch GT2 Pro sekä Garmin Venu Sq Music.

1. Polar Vantage V2 -urheilukello

Polar Vantage V2 -urheilukello mittaa palautumista unen keston ja syvyyden kautta.

Polar Vantage V2 -urheilukello mittaa palautumista unen keston ja syvyyden kautta. Hinta 499 e.

Testaaja: 38-vuotias nainen

Olen innokas arkiliikkuja, joka kävelee lyhyet välimatkat ja pyrkii ottamaan liikuntapätkän sieltä, toisen täältä. Raskaampaa liikuntaa, kuten lihaskuntotreeniä, kahvakuulailua tai spinningiä, harrastan noin kahdesti viikossa. Tykkään myös käydä pitkillä kävelyillä.

Toivoin etukäteen, että urheilukello kannustaisi minua liikkumaan arjessa vielä enemmän ja antaisi palautetta siitä, kuinka hyvin palaudun. Lisäksi toivoin, että se paljastaisi, riittääkö harrastamani liikunta kunnon kohottamiseen.

Miten kellon käyttöönotto sujui?

Kello oli helppo ottaa käyttöön, mutta kesti pari päivää ennen kuin pääsin jujulle siitä, mistä mikäkin toiminto löytyy (tosin tämä menee ainakin osittain oman teknisen kömpelyyteni piikkiin). Myös graafien ja lyhenteiden tulkinta vaati välillä opiskelua, mutta tiedot löytyivät hyvin Polar Flow -sovelluksen kautta.

Kello on yksinkertaisen tyylikäs. Se on muotoilultaan kevyt, mutta kellon näyttö on iso. Itse suosin urheilukellossakin hiukan sirompaa ja naisellisempaa tyyliä, mutta sporttisempaan makuun tämä varmasti istuu.

Mitä oivalluksia urheilukellon käyttö antoi?

Eniten minua kiinnosti Polarin Nightly Recharge™, joka mittaa palautumista sekä unen keston ja syvyyden että autonomisen hermoston aktiivisuuden perusteella. Kello bongasi tarkasti nukahtamiseni illalla, heräämiseni aamulla sekä havahtumiset yön aikana. Välillä yllätyin, kuinka heikosti kello kertoi minun palautuneen, vaikka unta oli määrällisesti riittävästi ja koin nukkuneeni hyvin. Pidinkin palautumistuloksia mielenkiintoisina, mutta vain suuntaa-antavina.

Oli myös kiinnostavaa tietää, etten kellon mukaan harrasta riittävästi liikuntaa kohottaakseni kuntoani. Kello arvioi minun treenaavan liian vähän ja pelotteli kuntotason laskulla. Olin ajatellut, että pari raskaampaa liikuntasuoritusta viikossa riittäisi kunnon kohotukseen, mutta ilmeisesti tällä hetkellä harrastamani liikunta tosiaan vain ylläpitää kuntoani.

Testiaika oli vain kaksi viikkoa, joten kyseessä oli vasta karkea arvio kuntotasostani. Mitä pidempään kelloa käyttää ja mitä enemmän treenejä sinne kirjaa, sitä tarkemman kuntoarvion kello pystyy antamaan.

Lue myös: Hyvä peruskunto auttaa sietämään stressiä ja suojelee sairauksilta – näin saat peruskuntosi kohoamaan oikealla tavalla

Aktiivisuustavoitteekseni asetin kolmiportaisen tason korkeimman eli kolmostason, mikä vaati minulta selvästi enemmän aktiivisuutta kuin aiemmin tavoitteenani pitämä 10 000 askelta päivässä. Tavoite oli helppo saavuttaa, jos harrastin yhtään raskaampaa liikuntaa (puolikin tuntia riitti), mutta perusarjessa se vaati reippaasti askelmäärän lisäämistä. Oli tyydyttävää nähdä, kuinka aktiivisuusprosentti kohosi ihan vain roskat viemällä, yhdet portaat nousemalla, lähikauppaan kävelemällä… Välillä ylitin tavoitteeni kymmenillä prosentilla, välillä jäin tavoitteesta reilusti. Joka tapauksessa sataa prosenttia oli koukuttavaa tavoitella!

Kenelle urheilukello sopii?

Kello on suunnattu kaltaistani kuntoliikkujaa aktiivisemmalle ja tavoitteellisemmalle treenaajalle, sillä sen avulla pystyy suunnittelemaan ja seuraamaan omaa harjoittelua yksityiskohtaisesti. Tarkan GPS-paikannuksen ja erilaisten suorituskykytestien vuoksi voisin suositella kelloa hyvin esimerkiksi juoksijalle tai pyöräilijälle. Vaikka kello sopii mainiosti myös arkiaktiivisuuden seuraamiseen, monet sen hienoista ominaisuuksista menevät käytössäni hiukan hukkaan.

Plussaa pitkään, jopa viisi päivää kestävästä akusta ja vesitiiviydestä, jonka ansiosta kellon kanssa voi huoletta uida.

2. Suunto 7 -urheilukello

Suunto 7 -urheilukello käyttää Wear OS by Google -käyttöjärjestelmää.

Suunto 7 -urheilukello käyttää Wear OS by Google -käyttöjärjestelmää. Kellon hinta 479 euroa.

Testaaja: 48-vuotias nainen

Korona-aikana liikuntani on vähentynyt. Teen päivittäin kävelylenkkejä ja ennen rajoituksia kävin silloin tällöin uimassa. Suunto 7 -urheilukello kiinnosti minua, koska halusin mitata uintimatkaa ja -nopeutta. Erityisesti kaipasin piiskuria ranteeseen, sillä liikun liian vähän. Halusin tietää askelmääräni ja sen, kuinka paljon liikun päivän aikana.

Miten kellon käyttöönotto sujui?

Kello oli helppo ottaa käyttöön, koska se opasti jokaisen vaiheen selkeästi. Myöhemmin kellon ominaisuuksien opettelemiseen upposi tunteja, koska minulla on niin vähän kokemusta sportti- tai älykelloista. Jokaiseen ongelmaan sain kuitenkin ratkaisun googlaamalla: hakukone heitti minut Suunnon digitaalisen oppaan oikeaan kohtaan. Löysin netistä myös muita lähteitä.

Latasin Suunnon sovelluksen lisäksi Google Fit -sovelluksen ja yhdistin kellon Heia Heia -tiliini. Terveystietojeni jakaminen monessa paikassa ärsyttää – varsinkin terveystietojen antaminen Googlelle, joka tätä nykyä luultavasti tietää jo senkin, milloin aivastan. Kännykkäsovellusten kautta oli kuitenkin helpompi tarkastella treenejä ja omia käppyröitään kuin kellon pikkuruutua selaamalla.

Suunto 7 käyttää Wear OS by Google -käyttöjärjestelmää, minkä takia se on myös älykello. Siinä näkyvät muun muassa puhelut, viestit ja sähköpostit.

Mitä oivalluksia urheilukellon käyttö antoi?

Askelmäärien mittaaminen oli todella valaisevaa. Nyt tajuan konkreettisesti sen, miten vähän liikun varsinkin etätyöpäivien aikana. Jäin askelmittariin koukkuun, minkä ansiosta lisäsin arkiliikuntaa.

Myös uinnissa matkan, ajan ja sykkeen mittaaminen oli juuri sitä, mitä olin kaivannut. Oli kiinnostavaa myös nähdä, kuinka paljon kaloreita oli uinnin aikana palanut.

Google Fit -sovelluksen ansiosta kellolla voi mitata cardio-pisteitä. Cardio-pisteet antavat osviittaa siitä, miten paljon syke päivän aikana kohoaa – esimerkiksi portaiden nouseminen nostaa sykettä, jolloin cardio-pisteitä kertyy. Myös nopeampi kävelytahti kerryttää cardio-pisteitä. Cardio-pisteet on kehitetty WHO:n ja Amerikan sydänsäätiön suositusten perusteella sillä ajatuksella, että aktiivinen liikkuminen vähentää esimerkiksi riskiä sairastua sydänsairauksiin.

Suositusten mukaan viikossa pitäisi saada ainakin 150 cardio-pistettä. Jos mittaustapa on luotettava, tämä on todella hyvä tapa hahmottaa omaa liikkumistaan askelmäärien lisäksi. Cardio-pisteiden kerääminen sai minut kävelemään nopeammin – koin, että tästäkin ominaisuudesta oli paljon hyötyä.

Kenelle urheilukello sopii?

Suunto 7 on hyvännäköinen urheilukello, jota on eri väreissä.  Toisaalta kello on aikamoinen möhkäle ranteessa, joten en tiedä, haluaisinko käyttää sitä päivittäin. Mutta kello tarjosi minulle palveluita ja tietoja enemmän kuin olin osannut kaivata, joten ihastuin siihen. Koska olen tavallinen arkiliikkuja enkä erityisen kiinnostunut mittaamisesta, se olisi kuitenkin minulle liian kallis.

Kellolle voi myös ladata Spotifystä biisejä, ja jos omistaa bluetooth-kuulokkeet, voi lähteä lenkille ilman kännykkää. Tämä on varmaan juoksijoille kiinnostava lisä. Itse en hyötynyt siitä, koska kävelylenkeillä minulla on kuitenkin aina mukana myös puhelin.

3. Huawei Watch GT2 Pro -urheilukello

Huawei Watch GT2 Pro -älykello sopii aktiiviselle liikkujalle. Hinta 299 euroa.

Testaaja: 38-vuotias nainen

Olen aktiivinen liikkuja ja harrastan eri lajeja. Liikuntasuoritusten ja aktiivisuuden lisäksi tässä kellossa minua kiinnostivat unen mittaaminen sekä stressitesti. Innostuin myös siitä, että kelloon voi tallentaa musiikkia, jolloin lenkille ei tarvitse ottaa esimerkiksi puhelinta mukaan vaan musiikkia voi kuunnella liittämällä bluetooth-kuulokkeet kelloon.

Miten kellon käyttöönotto sujui?

Olen viime vuosien aikana testannut useita eri kelloja, joten kelloon käyttöönotto oli vaivatonta. Mutta selkeiden ohjeiden vuoksi uskon sen sujuvan myös ensikertalaiselta. Käyttöönottoa varten pitää ladata puhelimeen Huawei Health -sovellus ja sen jälkeen parittaa kello ja puhelin. Kielen saattoi valita lukuisten kielten joukosta itse.

Toiminnot ovat yksinkertaisia, joten niiden omaksuminen oli helppoa. Ensimmäinen käyttökerta sujui ongelmitta, sillä kellossa on valmiina omat asetukset usealle eri urheilulajille. Joten kun kellon oli ladannut, saattoi sen kummempia säätämättä lähteä lenkille. Jokaiselle lajille pystyy halutessaan lisäksi määrittelemään vielä omat tavoitteet ja lisäasetukset. Esimerkiksi uintiasetuksen voi muokata altaan mitan ja aikatavoitteen mukaan.

Kello on sirohko ja kevyt ja erilaisten rannekevaihtoehtojen vuoksi sopii sekä miehelle että naiselle. Musta kello sopii niin urheiluasun kuin työvaatteidenkin kanssa käytettäväksi. Digitaalisen kellotaulun ulkonäön voi itse valita ja vaihdella mielen mukaan. Kosketusnäyttö oli makuuni hieman liian herkkä.

Syke mitataan ranteesta, joten erillistä sykevyötä ei tarvitse. Testasin sykemittauksen paikkansa pitävyyttä mittaamalla välillä sykkeen kaulalta sormella ja vertasin sitä kellon lukemaan. Ne olivat yhtenevät.

Mitä oivalluksia urheilukellon käyttö antoi?

Perustoiminnot toimivat kuten muissakin käyttämissäni kelloissa. Unen mittaaminen oli kiinnostavaa, ja jäin siihen hieman koukkuun. Tosin huomasin, että kello luuli, että leppoisana etätyöpäivänä otin päiväunet, vaikka todellisuudessa istuin koneen äärellä. Askelmäärää mittaava ominaisuus kannusti jaloittelemaan ja kävelemään päivän mittaan. Ja jos istuin liian kauan aloillani, kello ranteessa värähti ja kehotti nousemaan ylös.

Lue myös: Moni yrittää parantaa unen laatuaan mittauslaitteiden avulla, mutta ilmiöön liittyy ongelma

Pidin siitä, että kello kertoi lenkillä ääneen esimerkiksi kilometriaikoja ja sykkeen, jolloin kylmänä päivänä ei tarvinnut kaivella kelloa takin hihan alta tarkistaakseen, missä mennään. Normaalisti käyttämäni urheilukellon akku kuluu todella nopeasti, mutta tässä akku kesti peruskäytössä useita päiviä. Akulle luvataan jopa kahden viikon kestoa. Se tuntuu luksukselta!

Kenelle kello sopii?

Kello sopii hyvin aktiiviselle liikkujalle ja hyvinvoinnistaan kiinnostuneelle. Peruskuntoilijalle ja vähemmän tekniikasta kiinnostuneelle kellon lukuisat ominaisuudet voivat olla turhia – ja silloin kello voi olla liian tyyris hankinta.

4. Garmin Venu Sq Music -urheilukello

Beigen värinen Garmin Venu Sq Music kello.

Garmin Venu Sq Music -kello sopii kaikenlaisille liikkujille ja ihmisille, jotka haluavat seurata yleistä hyvinvointiaan. Hinta 269 euroa.

Testaaja: 27-vuotias nainen

Olen arkiliikkuja ja pyrin liikkumaan ainakin muutaman kerran viikossa. Normaalisti käyn ryhmäliikuntatunneilla pari kertaa viikossa ja juoksemassa kerran tai kaksi. Näiden lisäksi pyrin tekemään voimaharjoittelua kerran viikkoon. Tykkään sykettä nostavasta liikunnasta, joten urheilukello on hyvä väline mittaamaan omaa suoritustani.

Poikkeusaikana ryhmäliikunta ja kuntosaliharjoittelu ovat jääneet pois, joten olen pyrkinyt lenkkeilemään enemmän. Motivaation löytäminen on poikkeusoloissa ollut haastavampaa, ja toivon kellon auttavan ja lisäävän motivaatiota myös kotiharjoitteluun.

Lue myös: Kotitreeni x 7 – joka päivälle omansa! Näihin treeneihin et tarvitse välineitä

Miten kellon käyttöönotto sujui?

Olen käyttänyt urheilukelloja ennenkin, joten sen takia myös tämän käyttö tuntui heti luontevalta. Käyttöönotto oli helppoa ja suhteellisen nopeaa. Puhelimeen ladattava sovellus ohjeisti askel kerrallaan, ja sen avulla kellon sai heti personoitua juuri omaan käyttöön sopivaksi. Toki tietojen täyttäminen ja omien tavoitteiden lisääminen vei hieman aikaa, mutta se tuntui sen arvoiselta.

Kellossa on paljon toimintoja, ja aluksi pää oli vähän pyörällä, kun yritin päättää, mitkä niistä olisivat minulle tärkeitä. Kaikkien toimintojen käyttöönotto olisi varmasti vienyt todella paljon aikaa. Itse halusin seurata yleistä aktiivisuutta ja hyvinvointiani, joten valitsin esimerkiksi kuukautiskierron, unen ja vedenjuomisen seuraamisen helposti saataville. Erityisesti olin iloinen siitä, kuinka helppoa vedenjuonnin seuranta oli – kunhan vain muisti käydä painamassa vesilasin kohdalle plussaa aina lasin juomisen jälkeen!

Lue myös:  Juotko tarpeeksi vettä? 5 helppoa keinoa lisätä veden juontia

Treenien seuranta oli todella helppoa. Pikavalintaan saa valittua treenit, joita useimmiten tarvitsee. Tämä nopeuttaa, kun ei tarvitse selata koko valikoimaa aina läpi. Treenin jälkeen kello antaa melko selkeän yhteenvedon, josta näkee oman suorituksensa. Iso plussa siitä, että kellon seuraama data päivittyy automaattisesti myös puhelimen sovellukseen eikä vaadi erillistä synkronointia. Sen takia omien tuloksien ja datan seuranta oli helppoa ja mukavaa.

Kello on kaunis ja suhteellisen siro. Neliömäinen muoto teki siitä aluksi vähän epämiellyttävän tuntuisen ja kellon sijoittaminen ranteeseen tuntui haastavalta, mutta siihenkin tottui yllättävän nopeasti. Nyt en enää edes huomaa, että kello on ranteessani. Kellon akku on myös erittäin kestävä, ja olen joutunut lataamaan sitä parin viikon testauksen aikana vain kerran.

Mitä oivalluksia urheilukellon käyttö antoi?

Omien suoritusten seuraaminen on ollut helpompaa ja kivaa. Juoksulenkillä kello antoi lisämotivaatiota, kun näki reaaliaikaisesti juostun matkan. Se auttoi myös pitämään juoksutahdin itselle sopivana, kun pystyin koko ajan seuraamaan sykettäni. Sama päti kotitreeneihin: sain treenistä enemmän irti, kun kellon avulla sain seurattua sykettäni ja puskettua vielä vähän kovempaa.

Kello seuraa myös päivän mittaan stressitasoja ja kertoo, kuinka iso osa päivän energiasta on käytetty suhteessa saatuun lepoon. Se auttoi myös seuraamaan omaa jaksamista. Oli mielenkiintoista seurata omia stressikäyriä ja latautumista.

Kuukautiskierron seuranta auttoi ymmärtämään itseä paremmin. Olen käyttänyt puhelimen sovellusta kuukautiskierron seuraamiseen, mutta tämä oli siihen kiva lisä. Kello kertoi, missä vaiheessa kiertoni oli, ja selitti myös, miten kierron vaihe saattoi vaikuttaa olotilaani tai esimerkiksi mielihaluihini. Kello ei kuitenkaan varsinaisesti kertonut sitä, että kuukautiset olivat myöhässä. Se vain kertoi, koska niiden kuuluisi alkaa.

Lue myös: Näin kuukautiskierto kannattaa huomioida treenatessa – keho toimii eri tavalla kierron eri vaiheissa

Tajusin myös, kuinka vähän juon vettä päivän aikana. Kellon avulla rupesin kiinnittämään enemmän huomiota siihen, että joisin päivän aikana riittävästi vettä.

Kenelle kello sopii?

Kello sopii kaikenlaisille liikkujille, sillä siinä on monipuolinen valikoima erilaisia urheilulajeja. Ei tarvitse ymmärtää tekniikkaa saadakseen siitä hyötyjä irti, vaan kaikki on mielestäni hyvin selitetty. Kellon keräämä data on mielenkiintoista myös ei-liikkujalle, sillä se kerää paljon muutakin kuin liikuntaan liittyvää tietoa. Suosittelisin ihmiselle, joka haluaa seurata omaa yleistä hyvinvointiaan.

X