vesijumppa
Vedessä tuki- ja liikuntaelimistö joutuu työskentelemään eri tavalla veden nosteen ja vastuksen vuoksi.
Liikunta

Vesijumppaa ei kannata aliarvioida – näistä syistä se on erittäin tehokasta kuntoilua ja loistava valinta etenkin monelle painonpudottajalle

Vesi kuntoiluelementtinä on lempeä, mutta erittäin tehokas. Vesijumppa tehostaa aineenvaihduntaa sekä parantaa kestävyyskuntoa ja tasapainoa.
Teksti: Päivi Pelkonen Kuvat: iStock

Kukapa ei nauttisi veteen pulahtamisesta? Jo pelkästään vedessä oleminen rauhoittaa mieltä ja saa oman kehon tuntumaan höyhenenkevyeltä. Tämän vuoksi monet sellaiset liikuntasuoritukset, jotka tuntuvat maalla täysin mahdottomilta, ovatkin yhtäkkiä mahdollisia riippumatta omasta iästä, kuntotasosta tai kehon koosta. Lempeytensä vuoksi vesijumppaa saatetaan välillä aliarvioida kuntoilumuotona. Vesijumppa on kuitenkin erittäin tehokas kuntoilumuoto kenelle tahansa. Mikä parasta, nykyään vesijumppaa on myös helppo harrastaa, kun monissa uimahalleissa on tarjolla virtuaalivesijumppaa mihin aikaan tahansa ja kenelle tahansa.

Kokosimme 5 syytä, miksi vesijumppaa ei kannata aliarvioida.

1. Tehostaa aineenvaihduntaa

Vesijumppa tehostaa aineenvaihduntaa ja sitä kautta kulutusta kolmella tavalla: elimistön lämmönhukkana, liike-energiana ja lihasten kiinteytyessä.

Jo pelkästään vedessä oleminen tehostaa aineenvaihduntaa. Ympäröivästä vedestä johtuva lämmönhukka voi olla uimahallivedessä jopa 40 prosenttia suurempaa kuin kuivalla maalla. Mitä kylmempää vesi on, sitä enemmän keho kuluttaa lämmönhukan seurauksena. Kun mukaan lisätään liike, voi vesijumppaajan energiankulutus kohota harjoituksen aikana jopa suuremmaksi kuin maalla jumpatessa. Tästä syystä vedessä jumppaaminen on erityisesti monelle painonpudottajalle ja kiinteytyjälle loistava valinta.

2. Vesijumppa on nivelystävällinen laji

Jos maalla kävely, juoksu tai hyppely tuntuu täysin mahdottomalta ajatukselta, vedessä kaikki on mahdollista. Veden noste vähentää niveliin kohdistuvaa painetta, minkä vuoksi vesijumppa sopii hyvin niillekin, jotka eivät kestä tärähdyksiä kuivalla maalla.

Nosteen ansiosta oma keho tuntuu vedessä höyhenenkevyeltä, minkä ansiosta liikkuminen tuntuu mukavalta ja helpolta. Ihminen painaa vedessä vain keskimäärin neljä kiloa ollessaan siellä kaulaansa myöten.

3. Kestävyyskunto paranee

Vedessä kuntoillessa liikkeissä käytetään usein suuria lihasryhmiä ja toistoja tehdään paljon reippaalla vauhdilla. Mitä reippaampi tempo, sitä enemmän jumppaaja hengästyy ja kestävyyskunto paranee.

Varsinaisten vesijumppaliikkeiden lisäksi veden vastus tehostaa hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa lisäämällä sydämen isku- ja minuuttitilavuutta. Iskutilavuudella tarkoitetaan verimäärää, jonka sydän pumppaa yhdellä iskulla. Minuuttitilavuus kertoo kokonaismäärän sykkeen ja iskutilavuuden tulona.

4. Vesijumppa kehittää ja ylläpitää tasapainoa ja voimaa

Tasapainon ylläpitäminen vedessä ei ole ainakaan yhtään helpompaa kuin maalla. Vedessä tuki- ja liikuntaelimistö joutuu työskentelemään eri tavalla veden nosteen ja vastuksen vuoksi. Erityisesti erilaisia suunnanmuutoksia sisältävät liikkeet haastavat tasapainoa.

Vastus vedessä on yhdeksän kertaa suurempi kuin maalla liikuttaessa. Kehon asentoja muuttamalla ja vastusta lisäämällä vesijumpasta voi saada myös tehokkaan voimaharjoituksen. Vartalon ja raajojen asento vaikuttaa vastuksen määrään. Vastus kasvaa sitä suuremmaksi, mitä isompaa pinta-alaa vastaan jumppaa.

5. Rentouttaa kehoa ja mieltä

Vesi rentouttaa sekä kehoa ja mieltä monellakin tapaa. Veden hierova vaikutus yhdistettynä mielekkääseen tekemiseen vaikkapa hyvän ystävän kanssa voi olla parasta lääkettä pitkän työpäivän jälkeen.

Vesijumppa voi lievittää myös monia kipuja ja särkyjä, kuten niska-hartiaseudun kolotuksia. Vedessä lihasten jännitystilat vähenevät ja niiden elastisuus paranee. Hyvällä tekniikalla varmistat, ettet jännitä vedessä liikkuessa vääriä paikkoja.

Asiantuntijana jutussa TtM, FM, Personal trainer Päivi Pelkonen.

X