Hyvinvointi

Lomaile lihomatta

18.6.2007 Teksti: Anna.fi

Kesälomalla saa poiketa arjen säännöistä ja aikatauluista hyvällä omatunnolla. Laiskottelu on sallittua, ellei jopa suotavaa. Löysempi ote arjesta voi kuitenkin loman loputtua näkyä löystyneenä ulkomuotona. Työvaatteet kiristävät, ja jo matka päätteen ääreltä palaveriin hengästyttää. Tunne on monelle tuttu.

lomaile lihomatta

Fiksuin tapa välttää lomakilot on ennaltaehkäisy. Lomasesongin sudenkuoppia kannattaa miettiä jo etukäteen, eikä vasta elokuussa, kun housut alkavat salakavalasti kutistua vaatekaapissa. Mikä siis neuvoksi?

Personal trainer Piia Mäkisen mukaan suurin syy kesäkilojen kertymiseen on liikunnan unohtuminen.

– Monet ajattelevat saavansa kesällä paljon hyötyliikuntaa, ja jättävät arkeensa normaalisti kuuluvan hikiliikunnan pois, Tampereella omaa personal training –yritystä pyörittävä Mäkinen sanoo.

Vaikka kävelyn ja pihatöiden kaltaisesta arkiliikunnasta onkin hyötyä terveydelle, se ei yksin riitä pitämään kiloja kurissa, varsinkaan jos on tottunut hikoilemaan jumpassa tai lenkkipolulla useita kertoja viikossa ja syömään sen mukaisesti.

Jumpan tilalle ulkoliikuntaa

Jos talviseen arkeen kuuluvasta jumppaamisesta kuitenkin haluaa pitää taukoa lomalla, kannattaa tilalle valita korvaava laji. Kesä on loistavaa aikaa uusien lajien löytämiseen. Mäkinen kehottaa kokeilemaan rohkeasti erilaisia liikuntavaihtoehtoja.

Hien pintaan saamiseksi sopivat loistavasti esimerkiksi lämpimällä säällä houkuttelevat vesilajit melonnasta vesijuoksuun. Mökin pihalla voi puolestaan pelata sulkapalloa tai juosta frisbeen perässä. Kesä lämpimine säineen on myös erinomaista aikaa juoksuharrastuksen aloittamiselle.

Ulkomaille suuntaavan kannattaa selvittää, minkälaisia lajivaihtoehtoja kohteessa on tarjolla. Upeista maisemista löytyy usein mielenkiintoisia patikointireittejä. Etelänlomalla voi myös opetella uuden, eksoottisen lajin, jota kotimaassa ei helposti tulisi kokeilleeksi. Miten olisi vaikka laitesukellus tai lainelautailu?

Varo nestemäisiä kaloreita

Ravinto koituu liikunnan puutteen ohella monen lomailijan kompastuskiveksi.

Mäkinen varoittaa terassilla kertyvistä nestemäisistä kaloreista. Siideri ja makeat kesädrinkit sisältävät valtavasti sokeria, eikä itse alkoholikaan mitään kevytravintoa ole. Yhdellä terassireissulla saa helposti juotua kaloreita kokonaisen päivän tarpeen edestä.

– Eihän se yksi siideri tietenkään maailmaa kaada, vaan kokonaismäärä ratkaisee, Mäkinen huomauttaa. Hän suosittelee kuitenkin vaihtamaan makeat juomat viiniin tai olueen, jos mieli tekee ottaa enemmän.

Myös grillatessa kannattaa tarkkailla valintojaan. Grillimakkara jos toinenkin kuuluu ehdottomasti kesään, mutta päivittäinen makkaransyönti alkaa luonnollisesti näkyä vyötäröllä. Kohtuus kaikessa.

Jos mieli tekee nauttia grillin tunnelmasta ja herkuista useamman kerran viikossa, kannattaa harkita makkaran ja marinadissa uivien pihvien vaihtoa vihanneksiin. Kasvisvartaat ja maissi paistuvat helposti ja sulavat suussa.

Grillimarinadista voi myös tehdä kevyemmän. Lihan voi maustaa vaikkapa yrteillä tai tilkalla punaviiniä.

– Kaikkea ei ole pakko paistaa voissa.

Lomalla on lupa nauttia

Ulkomaanmatka saattaa niin ikään tuntua hankalalta painoaan tarkkailevasta.

Mäkinen kuitenkin rauhoittelee matkalle lähtijöitä ja varoittaa stressaamasta liikaa. Lyhyttä matkaa on turha pilata kaloreita laskemalla. Lomalla pitää saada myös herkutella.

– Viikossa ei pysyvää vahinkoa synny. Sitä paitsi reissussa tulee useimmiten käveltyä sen verran paljon, että kroppa kestää kyllä ravintolaruoan.

Etelässä kannattaa myös nauttia maukkaista sesongin hedelmistä, jotka ovat monesti mehevämpiä kuin koti-Suomessa. Välipalojakaan ei pidä unohtaa, sillä aterioiden välien venyessä tolkuttoman pitkiksi tulee ruokaillessa helposti syötyä liikaa. Hedelmät raskaiden ravintola-aterioiden välissä ovat Mäkisen mielestä hyvä ratkaisu.

Kohtuus on kaikessa oleellisinta. Lomalla lihomiseen pätevät täsmälleen samat luonnonlait kuin arkenakin. Jos syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo.

Mäkinen itse kertoo suhtautuvansa syömiseen terveellä järjellä ja rennolla otteella.

– En ole mikään kalorienlaskija, hän sanoo.

Parin kilon painonvaihtelusta vuoden sisällä ei Mäkisen mukaan kannata huolestua. Naisen kroppa on sen verran oikukas, että paino saattaa vuorokaudenkin sisällä heitellä jopa kiloja.

– Vaa’alla ei tosiaankaan tarvitse käydä päivittäin.

Muutoksesta kannattaa huolestua vasta, jos vaatteet käyvät ahtaiksi ja paino suuntaa jatkuvasti ylöspäin.

Herkutellessa määrä ratkaisee

Herkuista on turha edes yrittää kieltäytyä kokonaan.

– Jos mieli tekee herkkuja, ota pieni annos juuri sitä, mitä himoitset.

Mäkinen varoittaa korvaamasta herkkuja kevytversioilla. Ne eivät yleensä ole juurikaan alkuperäistä tuotetta terveellisempiä, sillä light-tuotteissa rasva korvataan monesti sokerilla. Kevennetyt herkut eivät usein edes tyydytä makeannälkää alkuperäisversion tavoin. Kevyt-nimike johtaa harhaan ja saa helposti kuvittelemaan ruoan olevan kokonaan kaloritonta. Totuus on monesti kaukana kalorittomasta.

– Elämästään on turha tehdä väkisin ankeaa. Herkuttelu kohtuullisina määrinä kuuluu normaaliin ruokavalioon, Mäkinen sanoo.

Kesällä saa siis maistella rauhassa kermajäätelöä, makkaraa ja siideriä, kunhan muistaa käyttää järkeä ja tarkkailla annoskokoja. Kun mukaan lisää vielä liikuntaa, voi kesästä nauttia täysin rinnoin kiloista murehtimatta.

Teksti: Sofia Williams

Lue myös

Suosittelemme