Jatkuva laihduttaminen ei tee hyvää itsetunnolle eikä välttämättä edes toimi halutulla tavalla. Parempi keino olisi kiinnittää huomiota omaan jaksamiseen, sanoo psykoterapeutti.
Jatkuva laihduttaminen ei tee hyvää itsetunnolle eikä välttämättä edes toimi halutulla tavalla. Parempi keino olisi kiinnittää huomiota omaan jaksamiseen, sanoo psykoterapeutti.
Hyvinvointi

Jatkuvaa laihduttamista voi olla vaikea lopettaa – avain onnistuneeseen painonpudotukseen on yksinkertainen, mutta vaatii pysähtymistä

Jatkuvasta laihduttamisesta voi olla vaikea luopua, vaikka se nakertaa itsetuntoa, saa meidät kohtelemaan itseämme huonosti eikä välttämättä edes näy painossa. Mitä tapahtuisi, jos alkaisikin kiinnittää huomiota omaan jaksamiseen dieetin sijaan?
Teksti: Virve Järvinen Kuvat: iStock

Aloitan herkkulakon. Juoksen tyhjällä vatsalla aamulenkkejä. Ostan tavoitemekon ja kymmenen kerran kortin hoikistavaan vartalohoitoon. Laihduttaminen muuttaa tuttuja rutiineja ja kutistaa pankkitilin saldoa, mutta painossani se ei juuri näy. Ei ole näkynyt vuosiin, mutta silti laihdutan. Kysyn syömisen säätelyyn erikoistuneelta psykologilta, pitäisikö minun tiukentaa otetta. Millä paino lähtisi laskuun?

– Oletko kokeillut, mitä tapahtuu, jos lopettaisit laihduttamisen? kognitiivinen psykoterapeutti Taija Wilenius heittää vastakysymyksen.

Mitä tiukempi dieetti ja mitä useammin se toistuu, sitä tiukemmin keho pitää kiloistaan kiinni. Kun paino putoaa nopeasti, kehon suojamekanismit heräävät ja elimistö alkaa säästää energiaa. Aineenvaihdunta hidastuu ja kylläisyyden ja nälän säätelytoiminnot menevät sekaisin: nälän tunne viriää helpommin ja kylläisyyttä on vaikeampi tunnistaa.

– Elimistö pistää hanttiin, sillä ihmislajin historiassa laihtuminen on ollut henkeä uhkaava tilanne. Se ei tiedä, että elämme yltäkylläisyyden keskellä.

Ennen pitkää mieli liittyy kilojenturvajoukkoihin ja alkaa vastustaa painonpudotusta. Mieliteot lisääntyvät, ja kielletyiksi luokitellut ruoka-aineet alkavat houkuttaa.

– Laihduttajalla ruoka pyörii mielessä koko ajan. Se vie aika lailla voimavaroja, Wilenius lukee ajatukseni.

Jatkuva laihduttaminen vie itsearvostusta

Kun on parikymmentä vuotta kuuritellut, laihduttamisesta on vaikea päästää irti. Laihdutuskuurissa on jotain turvallista ja helppoa. Joku ulkopuolinen neuvoo, mitä pitää syödä ja miten liikkua. Joku ikään kuin katsoo perääni. Jos lopetan kuureilun, olen ihan omillani, ja se pelottaa.

Laihduttaminen on ollut lupa haaveilla tulevasta, jostain paremmasta. Kun laihdun, voin tehdä ihan mitä haluan. Uusi elämä on vain viiden kilon päässä.

– Tekee kipeää myöntää itselle, ettei onni ole kiloista kiinni. Samalla joutuu nielemään sen, että on uhrannut hoikkuuden tavoitteluun elämästä jopa vuosia, Wilenius sanoo.

Menneitä ei voi muuttaa, mutta tulevaan voi vaikuttaa. Ihan ensimmäiseksi asiantuntija kehottaa lopettamaan laihduttelun.

– Jatkuva laihduttaminen nakertaa itsetuntoa. Se vie itsearvostusta ja -luottamusta ja saa meidät kohtelemaan itseämme huonosti.

Pysähdy pohtimaan, miksi oikeastaan syöt

Ihminen laihtuu, kun hän opettelee säätelemään syömistään sellaiseksi, että se tukee omaa jaksamista. Se vaatii pysähtymistä, pohdintaa ja keskittymistä siihen, miksi oikeastaan syö.

– Ennen kuin avaat jääkaapin oven, kysy itseltäsi, onko sinulla oikeasti nälkä. Koska olet syönyt edellisen kerran? Voisiko vatsassa tuntuva tunne olla jokin muu kuin fysiologinen nälkä? Wilenius ohjaa.

Jääkaapin sisältöä kannattaa katsella kriittisesti. Onko siellä sellaista ruokaa, joka auttaa jaksamaan?

– Kaikkia syömisiä ei tarvitse tiirata niin tarkkaan, että jääkaappi lämpiää tai ruoka ehtii jäähtyä. Aterioista ja oman ostoskärryn sisällöstä voi ottaa vaikka kuvia ja katsella niitä jaksamisen näkökulmasta esimerkiksi kerran viikossa.

Lue myös: Suunnitteletko terveellisempää elämäntapaa? Aloita elämäntapamuutos ostoskärrystäsi

Kun ruoka on lautasella, tarkkaile, mitä tapahtuu, kun ruoka päätyy vatsaan. Millainen olo siitä tulee? Lähteekö nälkä tai näläksi tulkitsemasi tunne ja kuinka pitkäksi aikaa?

– Syömme moneen muuhunkin tarpeeseen kuin fysiologiseen nälkään. Syöminen voi olla tiedostettu tai tiedostamaton tapa vaimentaa ja helpottaa ikäviä tunteita.

Kun näläksi naamioitunut tunne iskee, avaa jääkaappi, mutta älä ota sieltä mitään. Mitä tapahtuu, kun estät itseltäsi keinon hallita tunteitasi syömällä? Tuleeko sinulle surullinen olo?

– Painon kertymisen taustalla voi olla isojakin asioita. Kun niihin pääsee kiinni, on helpompi harjoitella tasapainoista syömistä.

Kun näläksi naamioitunut tunne iskee, avaa jääkaappi, mutta älä ota sieltä mitään. Mitä tapahtuu, kun estät itseltäsi keinon hallita tunteitasi syömällä?

Tasapainoinen syöminen voi vaatia arjen ajankäytön suunnittelua

Kannattaa miettiä, mikä omassa arjessa tekee syömisen säätelyn vaikeaksi. Miksi jokin ateria jää väliin tai toinen kasvaa liian isoksi? Minkä takia jääkaappiin ostetut vihannekset päätyvät biojätteeseen eivätkä lautaselle? Syynä voi olla esimerkiksi alituinen kiire tai väsymys. Tällöin ei ehdi eikä jaksa katsoa kovin tarkkaan, mitä ja kuinka paljon syö.

– Tasapainoinen syöminen ei onnistu, jos arki on kaaosta. Joskus on tarpeen pohtia omaa ajankäyttöään laajemminkin, suunnitella viikon syömisiä ennakkoon tai kiinnittää huomiota unen ja levon lisäämisen arjessa.

Lue myös: Tunnetko jo meal preppingin eli preppauksen? Helppo rutiini auttaa syömään terveellisemmin ja säästämään aikaa ja rahaa

Jos syömiseen liittyy ikäviä tunteita ja pahaa mieltä, tarvitaan aikaa, itsetutkistelua ja itsemyötätuntoa – joskus ammattiapua. Syömiseen sekoittuva tunnesoppa on tyypillistä ihmiselle, joka asettaa ihmissuhteissaan jatkuvasti toisen tarpeet omiensa edelle.

– Omien tarpeiden esille tuominen on vai­keaa, mutta sitä pitää opetella. Ellei toinen vastaa niihin millään tavalla, kannattaa miettiä, onko ihmissuhde itselle tarpeel­linen.

X