Hyvinvointi

Lue hyvinvointibloggaaja Anu Kiiverin inspiroivat ruokavaliovinkit!

14.4.2014 Teksti: Anna.fi

Yrittäjänä, hyvinvointibloggaajana, freelance-toimittajana ja personal trainerina työskentelevän Anu Kiiverin hyvinvoinnin perusta rakentuu aktiiviurheilusta ja luomupitoisesta, superfoodien värittämästä ruokavaliosta. Lue Anun vinkit ja ota terveellisten herkkujen reseptit talteen!

Kuvaaja: Petteri Peltonen / Myllyhalli. Vaatteet: Lorna Jane
Kuva: Petteri Peltonen / Myllyhalli. Kuvausvaatteet: Lorna Jane

Anu Kiiverin, 41, innostus terveys- ja hyvinvointiasioihin syttyi reilu kymmenen vuotta sitten. Hän suosii vahvasti luomu- ja lähiruokaa sekä superfoodeja niin smoothiessa kuin yksistään nautittuna kuuriluonteisesti.

– Lähtökohtaisesti ruokavaliossani on kaikki sallittua ajatuksella 80-20: syön 80-prosenttisesti terveellisesti ja 20-prosenttisesti sitä, mitä haluan, hän sanoo.

Sokeririippuvuus vaivasi

Kiiveri jätti vuosi sitten ruokavaliostaan lähes kokonaan pois valkoiset jauhot ja valkoisen sokerin. Samalla muutos voinnissa ja jaksamisessa on ollut huomattava.

– Minulla varmastikin oli jonkinlaisen puutostilan laukaisema sokeririippuvuus. Kun lisäsin ruokavaliooni paljon erilaisia superfoodeja ja ravintoarvoiltaan tiheitä ruoka-aineita, sokerinhimoni loppui.

Kiiveri aloittaa päivänsä smoothiella, jonka raaka-aineina on useimmiten manteli- tai kookosmaitoa, marjoja, hedelmiä, proteiinijauhetta, turkkilaista jugurttia ja ripaus kookossokeria.

– Nykyään korvaan valkoisen sokerin kokonaan kookossokerilla. Kookosöljy on puolestaan loistavaa paistamiseen, ja se on myös erinomainen startti päivälle aamuisin kahvin seassa.

Niksit kauniiseen ihoon

Kiiverin hyvinvoinnin peruspilarit muodostuvat laadukkaan ruoan lisäksi säännöllisestä ateriarytmistä, monipuolisesta liikunnasta, stressin välttämisestä ja kahdeksan tunnin yöunista. Terveellisillä ruokailu- ja elämäntottumuksilla on positiiviset vaikutuksensa myös ulkonäköasioihin.

– Laatukosmetiikan ja säännöllisten kosmetologikäyntien rinnalla superfoodit, kuten sinkkiä ja kollageenia sisältävät jauheet, levät, kasvi- ja manteliöljyt sekä E- ja C-vitamiini, vaikuttavat todella paljon ihon hyvinvointiin. Iho pysyy pehmeänä eikä kuivu, jolloin ryppyjäkään ei tule kovin helposti. Lisäksi vältän uv-säteilyä, Kiiveri sanoo.

Anu Kiiveri, hyvinvointi, terveys, ruokavaliot, proteiinipannukakut, luomuruoat, proteiinit, superfood, smoothiet, marjat, raakaravinto, liikunta

Kun Kiiveri otti vuosina  2008 ja 2009 Miamissa osaa Ms. Bikini Universe -kilpailuun, kisoja edelsi kova treeni ja tiukka dieetti. Tuolloin rasvanpolttoa ja aineenvaihduntaa oli tarpeen buustata esimerkiksi proteiinilisiä, kalaöljyä ja lesitiinia käyttäen.

 – Ravintolisille on aikansa ja paikkansa: moni tietää sen tunteen, kun lähtee kuntosalilta nälkäisenä ja on valmis ostamaan mitä tahansa, jolla saa verensokerin nopeasti ylös. Tähän tarkoitukseen proteiinijuoma- tai patukka on hyvä, sillä siitä saa nopeasti energiaa ennen kuin pääsee kotiin syömään kunnolla. Lisäravinteet ovat kuitenkin nimensä mukaisesti lisäravinteita. En lähtisi korvaamaan niillä aterioita.

Anu Kiiveri, hyvinvointi, terveys, ruokavaliot, proteiinipannukakut, luomuruoat, proteiinit, superfood, smoothiet, marjat, raakaravinto, liikunta

Kiiveri treenaa parhaillaan toukokuussa järjestettävää Specsavers Helsinki City Runia varten. Kaiken kaikkiaan hän urheilee noin kuusi kertaa viikossa: kokonaisuus koostuu kehonhuollosta sekä aerobisesta ja anaerobisesta liikunnasta.

– Treenasin aiemmin paljon enemmän salilla, ja huomasin, että lihashuoltoni oli ihan nollassa. Olin jatkuvasti jumissa. Sittemmin liikkunnan monipuolistaminen ja bikram hot-jooga ovat auttaneet tähän hyvin. Lihasjumit eivät enää vaivaa.

Teksti: Elina Järvi
Kuvat: Petteri Peltonen ja Anu Kiiveri

Lue myös

Suosittelemme