c
Hyvinvointi

Luonnollista apua ahdistukseen – Sahrami, suklaa, valeriaana ja humala

13.4.2013 Teksti: Anna.fi

Ahdistus on monille tuttu tunne ja elämän mullistuksissa luonnollinen reaktio. Jos ahdistus jää päälle ja eristää sinut kotiin, lääkärin vastaanotto on oikea osoite.

nainen ahdistuneena

Ahdistus on levottomuutta, pelkoja, ärtyneisyyttä, haluttomuutta ja masennusta. Ahdistuneen kroppakin on kovilla. Esimerkiksi vatsa toimii miten sattuu ja lihasjännitys aiheuttaa huimausta ja päänsärkyä. Joskus vaikeasti ahdistunut hakee apua ensin fyysisiin vaikeuksiin. Lievästi ahdistunut saattaa sinnitellä oireidensa kanssa pitkään.

Ahdistusta hoidetaan psykoterapialla ja joskus lääkityksellä. Lievän ahdistuksen itsehoitokeinoja ovat stressin vähentäminen, lepo ja liikunta sekä mieluisat harrastukset. Alkoholia kannattaa välttää, sillä se harvemmin parantaa oloa. Kahvin voi vaihtaa vaikka tummaan kaakaojuomaan.

1. Rohtovirmajuuri

Rohtovirmajuuri, eksoottisemmalta nimeltään valeriaana, tunnetaan hermoja rauhoittavana ja unensaantia edistävänä rohtona. Rohtovirmajuuri on Suomessakin luonnonvaraisena viihtyvä kookas putkimainen kasvi, jonka tuoksu muistuttaa sukkamehua.

Rohtovirmajuuren sisältämiä yhdisteitä on tutkittu runsaasti, ja ne muun muassa kohentavat mielialaa, rentouttavat fyysisesti, rauhoittavat jännitysvatsan oireita sekä auttavat unen saannissa, joka voi olla ahdistuneena vaikeaa.

Perinteinen käyttötapa on keittää kasvin kuivatusta juuresta mietoa teetä. Vahvoja uutteita ja suuria annoksia ei suositella omin päin käytettäväksi, sillä rohtovirmajuuren liiallinen käyttö voi aiheuttaa sivuoireina päänsärkyä ja vatsavaivoja.

2. Sahrami

Mausteiden kuningasta, kullankeltaista sahramia, on käytetty vuosituhantisessa persialaisessa lääketieteessä alakulon karkotukseen. Nykyaikaisissa tutkimuksissakin on löytynyt viitteitä sahramin sisältämän safranaalin tehosta lievän masennuksen hoidossa, ja sahramin on havaittu myös helpottavan lihasjännityksiä sekä vatsavaivoja.

Jotkut naiset kokevat ahdistuksen voimistuvan ennen kuukautisia, ja sahrami saattaa lievittää myös hormonikiertoon liittyviä mielialaongelmia. Sahrami on mausteista kallein, mutta pieni määrä riittää loihtimaan ylellisen maun niin aasialaisiin ruokiin kuin kotoisaan pullataikinaankin.

3. Suklaa

Suklaalla on vahva maine mielialan parantajana, eikä syyttä. Suklaa sisältää lukuisia aivokemiaan vaikuttavia aineita, esimerkiksi teobromiinia, anandamiinia, fenyylietyyliamiinia sekä ”mielialahormoni” serotoniinin esiastetta tryptofaania. Erityisesti teobromiini ja fenyylietyyliamiini vaikuttavat ahdistuneisuutta vähentävästi, tryptofaani puolestaan voi olla avuksi jos ahdistukseen liittyy masennusta.

Ja useimpien mielestä suklaa maistuukin ihanalta! Suklaan nautiskelusta siis tuskin tarvitsee erikseen muistuttaa, joskin suositeltavaa on pitäytyä tummassa suklaassa, jossa on enemmän vaikuttavia aiheita ja vähemmän sokeria kuin maitosuklaassa. Jo parista palasta saa runsaasti hyvänmielen yhdisteitä!

4. Humala

Alkoholilla hankittu humala usein pahentaa ahdistuksen oireita, humalakasvi sen sijaan voi tuoda ahdistavaan oloon helpotusta. Sen emitähkän sisältämät yhdisteet, esimerkiksi hyväntuulisesti nimetyt humuloni ja lupuloni, rauhoittavat hermostoa, rentouttavat lihaksia ja auttavat unen saannissa.

Komeaa köynnösmäistä humalaa kasvaa monessa puutarhassa koristekasvina, josta emitähkät voi noukkia talteen ja kuivata teenä nautittavaksi. Emitähkät kypsyvät loppukesästä ja muuttuvat silloin kellertäviksi, mutta myös tuoreet keväiset humalanversot ovat syötäviä ja niitä voi lisätä esimerkiksi salaattiin, pataruokiin tai keittoihin.

Lue lisää: Vahvistamo ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto.

Asiantuntijana Yvonne Holm, Farmaseuttisen biologian osasto, Helsingin yliopisto.

Teksti: Anu Holopainen.

Lue myös

Suosittelemme