Hyvinvointi

Miten eläisin pidempään? Satavuotiaiden salaisuus

Teksti: Anna.fi

Okinawalaiset, sardinialaiset ja kourallinen kalifornialaisia tuntuvat löytäneen ikuisen nuoruuden salaisuuden. Satavuotiaiksi porskuttavat luonnonoikut ällistyttävät tutkijoita elinvoimaisuudellaan. Voisiko heidän esimerkkiään seuraamalla elää terveen ja pitkän elämän?

satavuotias

Antiikin aikaan ja keskiajalla eläneiden odotettavissa oleva elinikä pyöri kolmenkympin kieppeillä, kun taas nykyihminen voi elää jopa 120-vuotiaaksi. Lääketieteen edistysaskelten ansiosta monissa länsimaissa ei välttämättä ole enää konsti eikä mikään elää satavuotiaaksi, mutta usein elämän viimeinen neljännes tuo mukanaan myös sairautta, kärsimystä ja elämää toisten ihmisten avun varassa hoivakodissa tai sairaalan vuodeosastolla.

Mutta entäpä, jos hoitaisit vielä satavuotiaana puutarhaa, natustelisit herkkujuustoa, huljauttaisit sen alas tilkalla viiniä ja olisit edelleen aktiivinen, kunnioitettu ja rakastettu yhteisösi jäsen? Maailmassa on kansoja ja ihmisryhmiä, joille tämä tuntuu olevan mahdollista. Kiinnostavimmat niistä löytyvät Japanista, Italiasta ja Yhdysvalloista.

Okinawa: Maailman terveellisin ruokavalio

Kun japanilainen karatemestari Seikichi Uehara oli saavuttanut 96 vuoden kunnioitettavan iän, häntä pyydettiin näytösluonteiseen taisteluun kolmekymppisen nyrkkeilijän kanssa. Nyrkkeilijä pyöri vanhuksen ympärillä lähes puoli tuntia kykenemättä saamaan vastustajaansa minkäänlaista otetta, ja kun hän väsyi ja antoi huolimattomuuttaan käsiensä pudota alas, Uehara tyrmäsi hänet yhdellä iskulla.

Mestari Ueharan kotisaarella Japanin Okinawalla on hauska sanonta: ”70-vuotiaana olet vielä lapsi, 80-vuotiaana nuorukainen. Ja kun olet 90 ja joku tulee kutsumaan sinut taivaaseen, lähetä kutsuja pois ja pyydä palaamaan takaisin, kun olet satavuotias.”

Okinawalla ei silti ole harvinaista törmätä satavuotiaaseen, joka asuu edelleen omassa kodissaan ja hoitaa puutarhaansa. Saarella elävät maailman pitkäikäisimmät ja terveimmät ihmiset. Satavuotiaiden osuus on Suomeen verrattuna yli viisinkertainen, ja sydäntaudit, syöpä, diabetes ja muistisairaudet ovat erittäin harvinaisia läntisen maailman tilastoihin verrattuna.

Okinawalaiset näyttävät myös ikääntyvän hitaammin kuin mikään muu kansa. Kalenterin mukaan henkilö voi olla 70-vuotias, mutta keho on kuin 50-vuotiaalla. Tiedemiehet ympäri maailman ovat tehneet saarelle pyhiinvaellusmatkoja selvittääkseen okinawalaisten salaisuuden. Pitkäikäisyys johtuu nykykäsityksen mukaan kolmesta tekijästä: aktiivisesta elämäntavasta, painonhallinnasta ja ruokavaliosta.

Tutkijoiden mukaan perinteinen okinawalainen ruokavalio on jokseenkin maailman terveellisin – jopa terveellisempi kuin kuuluisa Välimeren ruokavalio. Okinawalainen ruoka koostuu enimmäkseen kasviksista ja riisistä. Vihreitä lehtivihanneksia, juureksia, kurpitsoja, yrttejä ja hedelmiä käytetään paljon, ja kasvisten lisäkkeenä nautitaan useimmiten tofua. Okinawalaiset syövät enemmän soijaa kuin mikään muu kansa maailmassa, jopa 120 grammaa päivässä, ja vastaavasti hyvin pieniä määriä lihaa. Aterian kyytipojaksi nautitaan vihreää teetä.

Okinawalaiset eivät näännytä itseään nälkään, mutta pysyttelevät kohtuudessa. He noudattavat periaatetta nimeltä hara hachi bu, joka tarkoittaa sitä, että syöminen lopetetaan, kun olo tuntuu 80-prosenttisesti kylläiseltä. Okinawalaisen päivittäinen energiansaanti pyörii 1 200–1 800 kilokalorin välillä. Suomalaisten itse raportoima keskimääräinen energiansaanti on miehillä hieman yli 2 000 ja naisilla hieman yli 1 500 kcal päivässä, mutta realistisempien arvioiden mukaan se on todellisuudessa lähempänä 3 000 kilokaloria.

Okinawalaiset, jotka muuttavat pois kotiseudultaan ja omaksuvat uusia elintapoja ja ruokavalioita, eliniänodote lyhenee ja sydän- ja syöpätaudit lisääntyvät. Länsimaisten elintapojen lisääntyessä saarella myös perinteisen elämäntavan vaikutukset ovat alkaneet vähentyä, ja elintapasairaudet lisääntyvät samalla, kun elinikä lyhenee.

Sardinia: Pikkuisen parempi perimä

Sardinialaisella Elena Orrúlla oli huono tuuri: hän joutui viettämään 100-vuotispäivänsä sairaalassa lonkkamurtuman vuoksi. Vajaan 3 000 asukkaan Orrolin pikkukaupunkiin oli ehättänyt syntymäpäiville myös Time-lehden toimittaja, joka teki artikkelia Sardinian satavuotiaista. Reportterilla lienee pysähtynyt purukumi viimeistään siinä vaiheessa, kun rouva Orrùn huoneeseen ilmestyi onnitteluvisiitille 111-vuotias herra Giovanni Frau punainen ruusu kädessään. Herra Frau, joka oli tuolloin virallisesti maailman kolmanneksi vanhin ihminen, oli edelleen kuuluisa heikkoudestaan sardinialaiseen pecorino-juustoon ja makeaan muscato-viiniin.

Sardiniassa ei lasketa kaloreita eikä pihtailla lihansyönnin kanssa, ja saaren satavuotiaista suurin osa on tuskin edes nähnyt tofua. Silti saarella on enemmän satavuotiaita kuin missään muualla Euroopassa, ja sardinialaiset kuuluvat maailman pitkäikäisimpiin kansoihin. Mielenkiintoista on myös se, että satavuotiaita miehiä on suhteessa jokseenkin yhtä paljon kuin naisia, vaikka tavallisesti miesten odotettu elinikä on alhaisempi.

Välimeren ruokavalio on tunnetusti yksi maailman terveellisimpiä, mutta sardinialaisten versio Välimeren dieetistä ei ole erityisen esimerkillinen: he syövät paljon pastaa, leipää, lihaa ja rasvaisia juustoja. Sardinialaisten salaisuuden paljastuminen alkoi havainnosta, joka paljasti, että satavuotiaiksi elivät myös sellaiset sardinialaiset, jotka muuttivat saarelta 20–40-vuotiaina. Arvellaan, että pitkäikäisyyden takaavat hyvät geenit. Sardiniassa on kaupunkeja, joiden asukkaiden sukunimien vaihtelu on huomattavan pientä; saarella on asuttu vuosisatoja eristyksissä muusta maailmasta ja menty naimisiin kotiseudun asukkaiden kanssa. Sisäsiittoisuus lisää perinnöllisten sairauksien riskiä, mutta on mahdollisesti sardinialaisten tapauksessa poikinut sivutuotteena lisää elinvuosia.

Mutta jos kysyt sardinialaisilta, he vastaavat, että pitkäikäisyyden salaisuus on yksinkertaisesti hyvä elämä, ystävät, raitis ilma, tuoreet paikalliset vihannekset, pecorino-juusto ja viini. Viimeisimmässä saattaa olla vinha perä – Sardiniassa kun juodaan kenties maailman terveellisintä viiniä. Alueen viineistä on löydetty moninkertaisia antioksidanttipitoisuuksia muun maailman viineihin nähden.

Loma Linda: Hyvää elämää ja kirkonmenoja

Californian Loma Lindan adventistiyhteisössä eletään 5–10 vuotta kauemmin kuin muualla Yhdysvalloissa. Tällä kertaa geeneillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan kyseessä on geneettisesti hyvin monimuotoinen joukko ihmisiä. Yhdistävä tekijä löytyy elintavoista: adventismi korostaa terveellisiä elintapoja, ja yhteisöön kuuluvat eivät käytä alkoholia eivätkä polta tupakkaa. Monet ovat kasvissyöjiä, ja pienenä kuriositeettina mainittakoon, että yhdeksi terveyttä lisääväksi tekijäksi on arveltu säännöllistä pähkinöiden syömistä. Lomalindalaiset myös liikkuvat säännöllisesti. Näiden elintapojen yhdistelmässä on niin suuri voima, että Loma Lindassa eletään kauemmin kuin missään muualla Yhdysvalloissa. Tämä pieni yhteisö on rohkaiseva todiste siitä, että kuka tahansa voi lisätä mahdollisuuksiaan elää pitkä elämä.

Kun nyt jo edesmennyttä rouva Leanora Amelia Schmederman Frushonea haastateltiin toissavuonna hänen 100-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi, terävämuistinen rouva kertoili toimittajalle nuoruutensa päivistä. Hoitoalalla pitkän päivätyön tehnyt lomalindalainen muisteli lääketieteen huikeita edistysaskeleita etenkin toisen maailmansodan jälkeen. Hänen mukaansa suurin asia, joka hänen elinaikanaan on tapahtunut, oli penisilliinin ja antibioottien keksiminen. Loma Lindan sairaaloissa käytettiin säännöllisesti myös toista salaista asetta, jonka mullistaviin vaikutuksiin seitsemännen päivän adventistit uskovat vielä tänäkin päivänä vakaasti.

”Yksi vaikuttavimmista asioista, jotka opin Loma Lindassa, oli potilaiden puolesta rukoileminen”, rouva kertoi. Hänen mukaansa yksikään potilas ei koskaan kieltäytynyt epätavallisesta tarjouksesta.

Tutkijat ovat pohtineet, mahtaako hengellisyydellä olla jotakin tekemistä pitkäikäisyyden kanssa. Säännöllisesti kirkossa käyvät ihmiset elävät kauemmin. Tutkijoiden mukaan kirkossakävijöiden stressihormonitaso on matalampi. Yhteys johonkin itseä korkeampaan voimaan ja uskonnollisten ryhmien yhteisöllisyys antavat ihmiselle tarkoituksellisuuden tunteen ja tasapainottavat elämää. Pitkäikäisyyteen vaikuttavat toki hengellisyyden ja yhteisöllisyyden ohessa muutkin elämän elementit, joilla on stressiltä ja henkisiltä kolhuilta suojaava vaikutus.

Lähteet: Okinawan Centenarian Study; Fracer, Gary, 1999. Associations Between Diet and Cancer, Ischemic Heart Disease, and All-cause Mortality in Non-Hispanic White California Seventh-day Adventists. American Journal of Clinical Nutrition 70 (1999) 532S-8S; Caselli et al, 2006. Family Clustering in Sardinian Longevity: a Genealogical Approach. Experimental Gerontology 41 (2006) 727–736.

Tapauskertomukset: William Durbin: Seikichi Uehara – The Man and the Inspiration; Jeff Israel: How do These Sardinians Live so Long? Time.com; Dustin R. Jones: School of Nursing Alumna celebrates 100 years. Loma Linda University.

Teksti: Nina Sarell

X