Jos yrittää tehdä monta asiaa samaan aikaan, kuluu sähläämiseen huomattavasti aikaa ja energiaa.
Hyvinvointi

Näin opit organisoimaan ajankäyttöä – 5 keinoa, joilla jatkuva kiire katoaa

Kiire johtuu huonosti organisoidusta ajankäytöstä. Näillä konreettisilla keinoilla entinen sähläri, Anna Perho, sai oman elämänsä järjestykseen.
Teksti: Sanna Wirtavuori Kuvat: iStock

Jopa 71 prosenttia suomalaisista työntekijöistä kokee, että heillä on jatkuva kiire, mutta vain 19 prosenttia suunnittelee ajankäyttöään. Näillä asioilla lienee aika selkeä yhteys. Jos et suunnittele, joudut vain reagoimaan kaikkeen mitä ympärilläsi tapahtuu. Se on paras tapa saada itsensä stressaantumaan.

Ajankäytön organisoimisessa on kyse ennen kaikkea arvovalinnoista, sanoo toimittaja ja valmentaja Anna Perho.

– Organisoitu ja arvojen mukaan eläminen ei välttämättä tee arjesta helpompaa, mutta se on pidemmän päälle tyydyttävämpää. Arvojensa mukaan elävät ihmiset kokevat rauhaa, koska he ovat tekemisissä itselleen merkityksellisten asioiden kanssa, Anna sanoo.

Hän tunnustaa olleensa aiemmin patologinen sählääjä, mutta näillä konsteilla Anna on oppinut organisoimaan arkeaan:

1. Tee inventaario ja valikoi

Kirjaa ylös, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä ja mistä et halua luopua. Mitä haluat saada aikaiseksi? Mieti myös, mistä olet valmis luopumaan eli mistä otat ajan. Entä toteutatko tekemisilläsi itseäsi vai teetkö asioita vain muiden mieliksi? Laita asiat tärkeysjärjestykseen ja sido tavoitteesi arvoihin.

– Olen luopunut esimerkiksi television katselusta ja käyn tosi harvoin iltariennoissa. Otan aikaa mieluummin perheelle, liikunnalle ja lukemiselle.

2. Suunnittele huolellisesti

Systematisoi välttämättömät rutiinit ja kirjaa nekin kalenteriin. Ihminen on enemmän läsnä, jos hänen ei tarvitse koko ajan pelätä unohtaneensa jotain.

– Aivojaan ei kannata survoa täyteen informaatiota ja muistettavia asioita. Myös keskeyttelylle pitää laittaa rajat. Tarkistan itse sähköpostin maksimissaan kolmesti päivässä, ja käsittelen postit kerralla kuntoon. Kauppareissu kerran viikossa viiden sijaan säästää pari tuntia aikaa ja varmasti myös rahaa.

3. Unohda multitaskaaminen

Ihminen ei pysty keskittymään kuin yhteen asiaan kerrallaan. Muu on aivoillemme mahdotonta. Siksi yritykset multitaskata aiheuttavat stressiä ja vähentävät tehokkuutta jopa 40 prosenttia.

– Tämä on ollut minulle ensiarvoisen tärkeä oivallus. Keskittyminen yhteen asiaan kerralla on helpottanut arkeani ratkaisevasti.

4. Varaa myös suunnittelematonta aikaa

On tärkeää varata aika suunnittelulle, ja kun suunnittelee, pitää merkitä kalenteriin myös suunnittelematonta aikaa.

– Käytän joka sunnuntai-ilta reilun tunnin miettien seuraavan viikon aikataulua. Minulla on kalenterissa tapaamiset ja asiat, joilla on ehdoton deadline. Lisäksi minulla on to do -vihko, johon merkitsen hommat, jotka eivät ole ihan päivän päälle. Niihin on hyvä tarttua sitten, jos aikaa yllättäen jää. Varaan jokaiseen päivään tunnin omaa aikaa, jolloin en tee mitään hyödyllistä.

5. Laita itsellesi rajat ja varaa aikaa palautumiselle

– Merkitsen kalenteriin myös ajan liikunnalle ja levolle. Seitsemän ja puolen tunnin yöunet ovat kaiken hyvinvointini ja jaksamiseni perusta. Suojelen untani kuin sotilas.

Lue myös:

Multitaskaaminen ei kannata

Kyytiä stressille

Siivoa kalenterisi  KonMari-menetelmällä

X