Hyvinvointi

Ongelmana aikaiset aamut? 10 vinkkiä, joiden avulla herääminen on helpompaa

Tuottavatko aikaiset aamut sinulle tuskaa? Ota talteen 10 vinkkiä, joiden avulla pääset ylös sängystä nopeammin.
8.5.2016 Teksti: Johanna Jantunen

1. Älä torkuta

Torkutustoiminto kannattaa unohtaa. Vaikka torkuttamalla saisit nukkua muutaman minuutin pidempään, uni ei enää ole laadukasta.

Jotta vältyt kiusaukselta painaa torkkua, aseta herätyksesi viimeisimpään mahdolliseen hetkeen, jolloin sinun on herättävä.

Lue myös: Unten mailla: Onko aamu-unisuus vain asenne?

2. Herätyskello kauas sängystä

Kun kello soi, nouse heti ylös. Jos sängystä nouseminen on pahin kompastuskivesi, jätä herätyskello (tai herätyskellona toimiva puhelin) illalla paikkaan, johon kätesi eivät sängystä käsin ylety.

3. Venyttele kuin kissa

Kissat venyttelevät heti herättyään, ja niin kannattaisi tehdä myös ihmisten, sillä venyttely aktivoi kehoa.

Kun olet saanut silmäsi auki, käytä pari minuuttia vartalosi herättelyyn. Venytä itsesi niin pitkäksi kuin mahdollista ja hengitä muutama kerta oikein syvään.

Lue myös: Aamuliikunta aloittaa päivän

4. Kerää voimaa valosta

Avaa verhot heti herättyäsi ja päästä auringonvalo tulvimaan makuuhuoneeseen. Valo muistuttaa kehoamme siitä, että on aika nousta ja lähteä liikkeelle.

Jos aamu on synkkä tai kyseessä on vuodenaika, jolloin auringonnousua saa odotella pitkään, kirkasvalolamppu tai sarastusvalo voi auttaa sinua piristymään.

Lue myös: 10 tapaa helpottaa kaamosväsymystä

5. Musiikkia soimaan

Avaa radio tai laita lempimusiikkiasi soimaan, jotta energiatasosi nousee. Voit asentaa piristävän kappaleen myös herätyskellosi ääneksi. Älä kuitenkaan valitse suosikkikappalettasi, jollet halua yhdistää sitä jatkossa heräämisen hetkeen.

6. Tee aamiaisestasi odotettu hetki

Sänky jää kakkoseksi, jos herkullinen aamiainen odottaa keittiössä. Varaa kotiisi terveellisiä aamupalatarvikkeita, kuten marjoja, luonnonjogurttia ja piristäviä sitrushedelmiä. Aamiaisesta saat tietysti myös energiaa. Juo ennen aamiaista lasillinen kylmää vettä, sillä vesi herättää kehon usein minuuteissa.

Jos sinusta olisi ihanaa herätä kahvin tuoksuun, ajastimella varustetun kahvinkeittimen hankkiminen ei välttämättä ole huono idea.

Lue myös: Aamiainen haltuun – Terveellinen aamupala viidelle eri ruokavaliolle

7. Syö myös iltapala

Uupunut ja kärttyinen olo aamulla voi johtua siitä, että olet ollut pitkään syömättä. Pieni ja kevyt iltapala voi siis auttaa. Älä kuitenkaan syö illalla liian raskaasti, sillä se voi häiritä nukahtamista.

8. Motivoi itsesi mieluisalla tekemisellä

Herääminen on helpompaa, jos se ei tunnu rangaistukselta. Varaa siis aamusta hetki aikaa itsellesi ja tee jotain, mistä itse nautit. Joogaa, katso suosikkisarjaasi, selaa suosikkilehteäsi tai tee mitä vain, mikä motivoi sinut pomppaamaan ylös sängystä.

Lue myös: Aina kiire aamuisin? Nämä 10 aamurutiinia helpottavat arkeasi

9. Sovi treffit aamuksi

Peiton alle ei voi jäädä, jos tärkeä tapaaminen odottaa. Sovi siis työpalaveri puoli yhdeksäksi, varaa paikka aamun ensimmäiseltä jumppatunnilta tai tapaa ystävääsi afterwork-lasillisten sijaan aamupalan merkeissä.

10. Muista säännöllinen unirytmi

Pidä kiinni nukkumaanmenoajoista ja herää joka aamu suunnilleen samaan aikaan. Näin kehosi pääsee kiinni tiettyyn rytmiin, eivätkä aamut enää tunnu ylivoimaisilta.

Lue myös: 7 yllättävää vinkkiä unettomuuteen – Nämä keinot auttavat sinua nukahtamaan

Lähteet: Huffington Post, Life HackerWebMd