Hyvinvointi

Paluu arkeen ja työhön – Selviytymisopas syksyyn

17.8.2010 Teksti: Anna.fi

Kulunut kesä on ollut aivan poikkeuksellisen upea. Aurinko on hellinnyt lomailijaa ja kurkistanut varmasti myös kesätyössä olleen ikkunasta sisään. Villatakkia on tuskin tarvinnut ja kesäisillä mauilla on voinut herkutella pitkälle vaaleaan yöhön. Vaan nyt on arki ja työ edessä – millaisin eväin loman jälkeisestä shokista selviää?

Paluu arkeen ja työhön – Selviytymisopas syksyyn

Arkeen paluu ei todellakaan ole aina helppoa. Aamuisin väsyttää ja jo illalla herätyskelloa katsoessa alkavat lyhyeksi jäävät unet hirvittää. Työhön on hankala päästä kiinni ja viikonloppu tuntuu karkaavan käsistä ennen kuin sen oikeastaan huomasi alkaneen. Kesän huolettomuus ja lomapäivien tarjoamat mukavat mahdollisuudet tuntuvat kaukaisilta, kun kalenteri täyttyy erilaisista puuhista.

Mutta hei, ei sen tarvitse olla aivan näin! Arjen alkamisesta voi selviytyä myös melkein hymyssä suin.

Tuo kesäilot arkeen

Hassua kyllä, mutta myös eläimissä huomaa muutoksen, kun ne joutuvat palaamaan kesälaitumilta kaupunkiin. Mökillä niin vilkas koira saattaa kaupungissa linnoittautua omaan petiinsä ja mulkoilla muutaman päivän ajan tylsistyneen näköisenä omistajaansa, joka on raahannut takaisin kerrostaloasuntoon pois luonnon helmasta.

Pienet kesäiset ilot piristävät kuitenkin arkeen tympääntynyttä eläintä kummasti – mikseivät siis myös meitä ihmisiä. Älä siksi lopeta lomanviettoa kuin seinään. Ehdit varmasti vielä myöhemmin syksyllä siivota kaapit, tehdä kylpyhuoneremontin ja pestä ikkunat.

Palauta siis palanen kesäihanuutta myös arkeen: tee himmenevässä illassa uimaretki hiljaiselle järvelle, pakkaa perheelle eväät ja hyppää koko porukan voimin pyörän selkään, villiinny huvipuistossa, nappaa ämpäri mukaan ja painele marjametsään suoraan työn jälkeen ja kas, arki unohtuu hetkeksi kokonaan.

Kun viikonloppu on ovella, pudota työt ja muut velvollisuudet harteiltasi. Venyttele huolella ja kerro itsellesi, että nyt alkoi miniloma. Perjantaista sunnuntaihin on mahdollisuuksia vaikka mihin, jos et käytä aikaa murehtimiseen.

arki

Nuku riittävästi

Vaikka se on moneen kertaan toistettu, on unen tärkeydestä turha kiistellä. Jos kesäyöt ovat menneet aikaiseen aamuun rangutteluksi, on arkeen palatessa hyvä tarkistaa unirytmiään, kun mielii jaksaa hyvillä fiiliksillä. Ole kuitenkin itsellesi armollinen ja anna kehollesi hetki aikaa totuttautua uuteen rytmiin. Muutamassa päivässä aamuherääminen taas helpottuu.

Jokainen meistä on unen määrän suhteen yksilöllinen. Pysähdy ja mieti, kuinka paljon unta juuri sinä tarvitset, äläkä missään tapauksessa tingi siitä. Nappaa unelle mieluummin aikaa vaikkapa nettisurffailusta, televisiolta tai puhelimessa puhumiselta.

Satsaa nukkumisen laatuun

Alkoholi ja uni ovat huono yhdistelmä. Juominen heikentää usein unen laatua jo pienissä määrissä, joten malta odottaa viikonloppuun saakka nauttiaksesi saunasiideriä. Ja toisaalta – onko sen arvoista pilata arvokkaat viikonloppuaamut, jolloin ehtii nukkua pidempään?

Jos unen saaminen valoisina iltoina tuntuu hankalalta, kannattaa rauhoittumiseen satsata. Sen sijaan, että katsoisit televisiosta turhanpäiväisiä sarjoja ja odottaisit unentuloa, kannattaa sängyssä mieluummin vaikka lukea. Tee makuutilasta miellyttävä ja käytä sitä vain nukkumiseen. Syömisen, leffan katselun ja tietokoneen naputtelun voi hyvin siirtää muualle. Kokeile erilaisia rentoutumiskeinoja, kuten ihanasti rauhoittavaa piikkimattoa, rentouttavia tuoksuöljyjä tai miellyttävän musiikin kuuntelemista.

Liikuta itseäsi

Hetkuta, vatkaa, sheikkaa, hypi, hytky ja heilu! Liikunta laittaa aivojen positiiviset välittäjäaineet liikkeelle, luo hyvää oloa ja saa hymyilemään. Ellei aika tunnu riittävän erilliselle liikuntahetkelle tai -retkelle, ole kekseliäs: kipaise kauppaan jalan, pyöräile töihin, ahkeroi reippaasti puutarhassa tai laita hyvää musiikkia soimaan kotona ja anna liikkeen soljua. Sohvan nurkkaan käpertymisen aika tulee sitten, kun sade piiskaa ikkunoita ja kynttilöillä on mukava luoda tunnelmaa.

arki

Haasta itsesi oppimaan

Arjessa on myös paljon hyvää. On runsaasti asioita, jotka jäävät kesän ajaksi ja joita voi taas tehdä syksyn tullen. Tsekkaa erilaisten opistojen kurssit ja heitä itsellesi haaste: jouluun mennessä olen opiskellut espanjan alkeet, kutonut maton tai luonut tarinaa luovan kirjoittamisen kurssilla.

Rajaa työ ja vapaa-aika

Vaikka työpaikallasi ehkä tohistaan posket punaisina syksyn tärkeistä tapahtumista ja toimistolla on nostettu purjeet raukeiden kesäkuukausien jälkeen, kannattaa omalla kohdalla tehdä tilanteen tarkistus. Minkä verran vapaa-aikaa haluat? Onko iltaan asti pakko istua toimistolla vai vaikutatko itse asiassa ihan itse työpäivien venymiseen? Huolehdi siitä, että pidät työajoista kiinni. Älä venytä työajan liukumaa äärimmilleen aamusta, niin voit lähteä iltapäivällä ajoissa kotiin.

Hillitse kalenterihimoa

Kesällä on uskomattoman upeaa olla ilman kalenteria, mutta syksyn tullen paperisen tai sähköisen aikataulun esiin kaivamisessakin on jotain hauskaa. Valitettavasti tyhjyyttään ammottavaa kalenteria katsoessa iskee usein vauhtisokeus, joten tapaamisia, vierailuja, harrastusmenoja ja muuta mukavaa tulee ympättyä kaksin käsin vapaisiin ruutuihin.

Kyllähän teatteriin ja spinningiin ehtii samana iltana? Ja lastenkutsut sekä huonekalukaupassa käyminen sopivat ihan hyvin samalle päivälle viikonloppuna? Stop tykkänään! Yksi puuha illassa riittää, ja kokonaan vapaat illat jättävät tilaa iloisille sattumuksille. Täpötäysi kalenteri aiheuttaa vain ähkyä, hikeä ja hätäisiä puhelinsoittoja, kun aikataulut paukkuvat. Sano siis hyvästit stressille ja toivota leppoisampi arkirytmi tervetulleeksi!

arki

Sosialisoi sopivasti

Yksi parhaita puolia lomilta palaamisessa on tietenkin se, että moni muukin tekee niin, ja ystäviä on taas mahdollisuus tavata. Ota läheisyydestä ja sielujen sympatiasta kaikki irti: kutsu puutarhakahville, tapaa teekupposen ääressä mukavassa paikassa, tee pikiniktreffit tai treffaa aamiaisella torilla ennen töihin menoa. Ehkä ystävälläkin paluu arkeen ottaa koville, mutta yhdessä loman loppuminen on helpompi kohdata.

Katso itseäsi suoraan silmiin

Ja lopulta – katso itseäsi peilistä ja mieti, mikä juuri sinut tekee onnelliseksi. Kukaan muu ei voi luoda sinulle onnellista arkea, eikä sen puoleen onnellista lomaakaan. Jos paluu arkeen ahdistaa ylitsepääsemättömästi, ei kyse ehkä ole vain syysahdistuksesta. Toisinaan elämäänsä ja arvojaan joutuu tarkistamaan laajemmaltikin nähdäkseen, minne haluaa suunnata.

Anne

Ahdistaako paluu arkeen?

Katso tilanne vastaamatta

Lue myös

Suosittelemme