Hyvinvointi

Parempi muisti helposti – Katso 10 vinkkiä!

Teksti: Anna.fi

Oletko hajamielinen? Muistin kehittäminen ei vaadi ihmeitä, ja monet muistia kehittävät arjen asiat tekevät elämästä nautinnollisempaa.

Parempi muisti helposti – Katso 10 vinkkiä!

1. Sano opeteltava asia ääneen

Asioiden sanominen ääneen auttaa muistamaan ne myöhemmin. Esimerkiksi uuteen ihmiseen tutustuessa kannattaa tervehtiessä toistaa hänen nimensä, niin se jää paremmin mieleesi.

Lue myös: Nimimuisti − Taito, jota voi opetella

2. Ole sosiaalinen

Ihmiset ovat sosiaalisia eläimiä. Ihmissuhteet stimuloivat aivojamme, ja sosiaalinen kanssakäyminen onkin todellista aivojumppaa.

Lue myös: Ujoudesta ja yksinäisyydestä

3. Naura

Nauraminen stimuloi useita eri osia aivoissa. Naura siis itsellesi ja hauskoille jutuille. Jotta itsestä tulisi hauskanpidon asiantuntija, kannattaa kiinnittää huomiota lasten tekemisiin. He ovat eksperttejä leikkimisessä, nauramisessa ja stressittömän elämän viettämisessä.

Lue myös: Nauruterapia netissä

4. Kokeile uutta

Kaikki uusi haastaa aivoja: käy teatterissa, kuuntele levyjä, lue kirjoja ja kokeile uusia urheilulajeja. Käytä tekemisissä kaikkia aistejasi. Välillä kannattaa poiketa rutiineista. Kävele vaikka töihin uutta reittiä tai tee aamutoimet uudessa järjestyksessä.

Lue myös: Parempi mieliala, muisti ja työteho – kuuntele töissä musiikkia

5. Pidä stressi aisoissa

Kuten masennus myös stressi heikentää muistia ja voi aiheuttaa vakaviakin muistioireita. Stressi myös vaikeuttaa luovaa toimintaa ja voi pitkään jatkuneena johtaa uupumiseen ja masennukseen, jotka ovat muistisairauksien riskitekijöitä.

Lue myös: Stressi haltuun mindfulnessin avulla

6. Harrasta liikuntaa

Erityisesti aerobinen liikunta parantaa muistia ja kasvattaa aivojen muistiin liittyvien osien kuten aivoturson eli hippokampuksen ja harmaan aineen kokoa.

Lue myös: Liiku muisti hyväksi

7. Suosi välimeren ruokavaliota

Vähennä punaisen lihan syömistä ja nauti runsaasti muistille tärkeitä omega-3-rasvahappoja sisältävää rasvaista kalaa ja pähkinöitä.

Lue myös: Mustikka parantaa muistia

8. Juo vihreää teetä

Kiinalaisten tutkijoiden mukaan säännöllinen vihreän teen juominen voi parantaa muistia ja viivästyttää Alzheimerin taudin puhkeamista.

Lue myös: Alzheimerin tauti – Voiko sairautta ennaltaehkäistä?

9. Lopeta tupakointi

Nikotiini aiheuttaa muutoksia aivoissa, ja tupakointi lisääkin etenevien muistisairauksien riskiä. Tumppaa siis heti, jos vielä tupakoit!

Lue myös: Irti tupakasta – 7 ohjetta

10. Nuku tarpeeksi

Hyvälaatuinen ja riittävä uni on oppimisen ja hyvän muistin edellytys. Päivällä opittu tallentuu unen aikana pitkäkestoiseen muistiin. Hyödynnä myös aika ennen nukahtamista: parasta on käydä muistettavat asiat läpi juuri ennen nukkumaan menemistä, niin ne muistuvat parhaiten mieleen aamulla.

Lue myös: Yötä päivää aivotyötä – Unien näkemistä voi treenata

Lue lisää:

Muistin heikentyminen voi alkaa jo nelikymppisenä – Näin jumppaat aivojasi!
Keho on mielen muisti – kosketuksella eroon mielen solmuista
Tunnista muistisairaus ajoissa

Teksti: Hilppa Alanko
Kuva: Colourbox

Lähteet: EverydayHealth.com, Helpquide.org, Mirror Online, Muistiliitto

X